قیمت های نجومی در بازار خودرو

قیمت های نجومی در بازار خودرو

برای اولین بار در تاریخ قیمت خودروی ایرانی نزدیک به یک میلیارد تومان است

گروه اقتصادی اعتراضات و نگرانی ها از تصمیمات اخیر صمت و مجلس در حوزه خودرو این روزها افزایش یافته است. برخی کارشناسان این حوزه معتقدند در شرایط کمبود منابع ارزی، کاهش تعرفه و پیش بینی ورود خودروهای دست دوم در لایحه بودجه 1402 برای ساماندهی این بازار بسیار عجیب است. البته بازار شب عید خودرو به تازگی آغاز شده و قیمت خودرو با تکانه های جدیدی در سایت ها و مراکز خرید و فروش خودرو مواجه شده است. بررسی ها نشان می دهد قیمت خودرو در روزهای اخیر نوسان داشته است و زمزمه ورود مجدد شورای رقابت به بحث قیمت خودرو و افزایش مجدد قیمت کارخانه خودروسازی، نگرانی بیشتر مصرف کنندگان را در مورد قیمت خودرو در ماه های آینده افزایش داده است. با این حال وزیر صلح در آخرین وعده خود از «تصمیم عادی سازی تردد خودروها در مناطق آزاد و امکان تردد آنها در سراسر کشور» صحبت کرده و این تصمیم را «افزایش عرضه خودرو به بازار» خوانده است. اما آنچه به چشم می خورد، قیمت های نجومی در بازار خودرو است.

به عنوان مثال خودروی تولید داخل تندر 90 پلاس در آستانه یک میلیارد تومان در بازار آزاد قرار دارد که رکورد وحشتناکی محسوب می شود. این در حالی است که این خودرو 3 سال است که از تولید خارج شده است! یا قیمت دنا پلاس اتوماتیک در بازه 600 تا 700 میلیون است و کف قیمت صفر برای برند محبوبی مثل پراید به 300 میلیون رسیده است.

چرا قیمت خودرو اینقدر بالاست و همچنان در حال افزایش است؟ به نظر می رسد بیشتر دلایل را باید در کاهش عرضه جستجو کرد. امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در این باره به «اعتماد» می گوید: اگرچه ادعای دولت این است که تولید آن در حوزه خودرو حدود 20 درصد افزایش یافته و در خصوص واردات خودرو و حتی واردات خودروهای دست دوم نیز قول هایی داده شده است. ، قیمت ها شکسته شده اند، اما همچنان می بینیم که روند قیمت همچنان صعودی است.

یکی از اعضای هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو گفت: چند روز پیش بورس با یک رکورد تاریخی زیان دید و این به معنای خروج سرمایه از بازار بود و سوال اینجاست که این سرمایه ها به کدام بخش منتقل شده است. از بازار سهام برو؟”

وی افزود: وقتی امروز بازار یا (دلیل جمعی) مشخص می کند که قیمت خودرویی مانند ال 90 به یک میلیارد تومان رسیده است، قطعا آن قیمت درست و قیمت عکس آن اشتباه است. ذهن جمعی امروز به این نتیجه رسیده است که حرف های مسئولان صنعت مبنی بر ارزان شدن خودرو را باور نمی کند و این بازار سرمایه گذاری بهتری نسبت به بازارهای دیگر است.

وعده هایی که دور از واقعیت است

کاکایی خاطرنشان کرد: موضوعی که در اینجا وجود دارد دور از واقعیت بودن وعده های دولت برای کاهش قیمت است موضوعی که در خصوص واردات خودرو مطرح می شود این است که تقاضا برای ارز در بازار افزایش یافته و قیمت ها در حال افزایش و هماهنگی است. با قیمت ارز همه کالاهای در حال رشد مواجه هستند. وی ادامه داد: فردی که امروز 500 میلیون تومان پس انداز دارد و می خواهد آن را در بازار سرمایه گذاری کند باید ارزیابی درستی از بازارها داشته باشد که البته با این میزان سرمایه نمی تواند در بازار مسکن سرمایه گذاری کند و آن اینکه. با این شرایط از بورس فاصله زیادی دارد.ورود در حوزه خودرو، مسئولان با اظهارات ضد و نقیضی مواجه هستند و در حالی که از یک سال قبل وعده واردات خودرو داده شده، هنوز وارداتی صورت نمی گیرد و در نتیجه این سرمایه ها وارد بازار می شود. جهتی که هوش جمعی به این نتیجه رسیده است که این بازار آینده بهتری نسبت به سایرین دارد. او بازارهایی خواهد داشت.

واردات خودروهای فرسوده، یعنی. کفگیر رسید به ته دیگ

آیا واردات خودروهای دست دوم که به تازگی در کمیسیون تلفیق مجلس تصویب شده و نیاز به تصویب نهایی در صحن علنی دارد، می تواند پاسخگوی حوزه عرضه باشد؟ کاکایی در این خصوص گفت: واردات خودروهای فرسوده تا 5 سال کارکرد نشان می دهد که کفگیر به ته دادگاه رسیده است و سایر مسئولان از اصلاح صنعت خودرو و حتی واردات خودروهای جدید ناامید شده اند. متوجه شد که هیچ حمایت قوی در این نگرش وجود ندارد. هرکس کمی در این زمینه اطلاعات داشته باشد، می داند که واردات خودروی دست دوم چه عواقبی دارد.
این کارشناس خودرو ادامه داد: امروز وضعیت خودرو به گونه ای است که نمی توان این بازار را به صورت جداگانه تحلیل کرد، اما باید بازار خودرو را نیز یکی از بازارهای موازی بازار سرمایه دانست که با افت شدید بازار مواجه بودیم. بازار سهام باید اثرات آن را در بازار ارز، سکه و خودرو می دیدیم.

عواقب واردات خودروی دست دوم چیست؟

وی خاطرنشان کرد: اگر خودروی دست دوم وارد ایران شود، دوباره قیمت ارز افزایش می یابد و پس از آن قیمت خودرو افزایش می یابد. نمونه ای از این مشکل را می توان در بخش مواد غذایی (گوشت و مرغ) مشاهده کرد و می بینیم که هر از چند گاهی برای کاهش قیمت گوشت و مرغ وارد می کنند و در عرض یکی دو هفته قیمت ها به طور موقت کاهش می یابد اما پس از آن قیمت ها کاهش می یابد. حتما بالا میره

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: البته تفاوت این دو بخش در این است که گوشت و مرغ به راحتی از بازارهای جهانی خریداری می شود، اما در حوزه خودرو این گونه نیست.
کاکایی در ادامه درباره خبر واردات خودرو به مرزها گفت: با نشان دادن اینکه چند خودرو از کشتی خارج شده اند، واردات خودرو انجام نمی شود و حتی زمانی که گفته می شود خودرویی وارد گمرک شده است، انجام نمی شود. یعنی این خودرو وارد ایران شده است. این قلمرو گمرکی نوعی قلمرو بین‌المللی به حساب می‌آید و نمونه آن این است که یک سری خودروهای سنگین باری حدود 13 سال در یکی از مرزها رها شده و پس از آن مدت ترخیص می‌شوند، بنابراین تا زمان قانونی، بین‌المللی و داخلی روال این خودروها طی نشده است این خودروها وارد کشور نمی شوند.

در سال های طلایی چند خودرو وارد شد؟

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: واردات خودرو بسیار مفید است اما به شرطی که کشور ارتباطات جهانی داشته باشد و ارز لازم در کشور موجود باشد. ما با آن مواجه هستیم و حتی قیمت دارو در ایران به چند برابر رسیده است که صحبت از واردات 100 تا 200 هزار خودرو به یکباره واقعا عجیب است.

کاکایی همچنین گفت: در بهترین سال‌هایی که خودرو وارد می‌کردیم و منابع مالی در دسترس بود، در یک سال 110 هزار خودرو وارد کشور شدیم، اما در سال‌های دیگر تنها 70 هزار خودرو وارد کشور شد و با وجود چنین وعده‌ها و صحبت‌هایی درمان کم است. رکود در بازار قیمت خودرو کاهش یافته است اما امروز که به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم شاهد افزایش قیمت خودرو هستیم.

دولت نرخ ارز آزاد را به رسمیت شناخت

وی افزود: اعلام خرید 5 هزار یورویی بانک مرکزی با نرخ 42 هزار تومان نشان می دهد که بانک مرکزی قیمت 42 هزار تومان را تشخیص داده است نه نرخ 28 هزار و 500 تومان و این موضوع اعلامیه دارد. افزایش قیمت برای همه صنعتگران

کاکایی تصریح کرد: یکی دیگر از عواملی که باعث ریزش بورس در روزهای اخیر شد، عملکرد شورای رقابت و دولت در ممانعت از عرضه خودرو در بورس بود و این نشان می دهد که دولت دچار سردرگمی و در نظر گرفتن این موضوع است. پایتخت نیز بسیار ترسناک است، اوضاع اقتصادی در حال پیچیده شدن است و اخباری که دولت در مورد این حوزه می دهد نشان از نگرانی جدی در مورد تامین خودرو دارد و نتیجه این است که همچنان کمبود وجود دارد و سرمایه گذاری در این حوزه همچنان سودآور است. .

وی افزود: تنها راه نجات کشور از این بحران، توسعه اصولی تولید است، اما متأسفانه استفاده از یک سری سیاست ها باعث شده است که تولید آسیب ببیند و با وجود اینکه تعداد تولیدات افزایش یافته است، ارزش آفرینی تولید افزایش نیافته است و در نتیجه ما با چیز جدیدی در این زمینه مواجه هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید