قیمت هر تخم مرغ از 85 تا 90 هزار تومان/تا شب عید 50 هزار تن تخم مرغ مازاد خواهیم داشت.


ساعت: 14:48
تاریخ انتشار: 09/08/1401
کد خبر: 1914523

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گفت: مرغداران تخم مرغ را به صورت عمده با 20 درصد زیان نسبت به قیمت واقعی به فروش می رسانند. قیمت تخم مرغ یک کیلویی در مرغداری ها 36 تا 37 هزار تومان و هر پیتا 70 هزار تومان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حمید کاشانی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران با بیان اینکه قیمت تخم مرغ افزایش نیافته است، گفت: تخم مرغ با 20 درصد زیان نسبت به قیمت واقعی توسط مرغداران عمده فروشی می شود. قیمت تخم مرغ یک کیلویی در مرغداری ها 36 تا 37 هزار تومان و هر پیتا 70 هزار تومان است.

وی افزود: این تخم مرغ باید با قیمت 85 تا 90 هزار تومان به دست مصرف کننده برسد که البته در مراکز پخش بزرگ و فروشگاه های زنجیره ای رعایت می شود. فروش تخم مرغ بالای 100 هزار تومان و هر تخم مرغ بالای 3000 تومان گران است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه پرورش دهندگان طیور گفت: دولت قیمت واقعی تخم مرغ را اعلام نمی کند. دولت باید قیمت کارشناسی و مناسب تخم مرغ را زودتر اعلام کند تا از سوء استفاده برخی در این بازار جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه مرغداران زیان ده هستند، گفت: قیمت تخم مرغ برای مرغداران حدود 50 هزار تومان است در حالی که کیلویی 36 تا 37 هزار تومان می فروشند. متاسفانه شش ماه از این اتفاق می گذرد و تولیدکنندگان محکوم به تولید در هر شرایطی هستند. اینطور نیست که ناگهان سوئیچ را بزنند و تولید را متوقف کنند.

کاشانی با اشاره به اینکه ارزان ترین تخم مرغ دنیا را تولید می کنیم، افزود: قیمت یک کیلوگرم تخم مرغ در ترکیه 50 تا 52 هزار تومان است اما اینجا این رقم کمتر است. قرار بود شهریور ماه بازنگری قیمت ها انجام شود اما تاکنون اتفاقی نیفتاده و صنعت مرغ تخمگذار در این مدت 10 هزار میلیارد تومان ضرر کرده است.

این فعال بخش خصوصی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود قیمت پایین، بازارهای صادراتی بیشتری را تصاحب نمی کنیم، گفت: صادرات انجام می شود اما تخم مرغ صادراتی یا وارداتی نیست، بلکه محصولی استراتژیک است و باید با توجه به مصرف داخلی تولید شود. مازاد تولید تخم مرغ در کشور صادر می شود اما این صادرات ضرر دارد. ترکیه به ازای هر صادرات 18 درصد یارانه به تولیدکنندگانش می دهد اما در کشور ما این اتفاق نمی افتد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه طیور میهن با بیان اینکه اگر 20 تا 30 هزار تن دیگر صادر کنیم تا شب عید حداقل 50 هزار تن تخم مرغ مازاد خواهیم داشت، گفت: این 50 هزار تن زیاد است زیرا تولید امسال بالا بود و تقاضا کاهش یافت.

وی گفت: پارسال ارز 4200 تومانی در صنعت وجود داشت و به دلیل ارزان بودن تخم مرغ مازاد مصرف داشتیم، اما با آزادسازی ارز، مصرف تخم مرغ 15 درصد کاهش یافت. ٪ و این باعث شد با مازاد تولید مواجه شویم.»

دیدگاهتان را بنویسید