قیمت واقعی دلار در بازار ارز اعلام شد

یحیی آل اسحاق، اقتصاددان و رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق درباره دلایل نوسانات اخیر نرخ ارز گفت: طبق قانون عرضه و تقاضا باید به دو طرف عرضه نگاه کنیم. و تقاضا برای رسیدن به تعادل. این قانون که قانون آهنین اقتصاد نامیده می شود، برای همه چیز در اقتصاد از جمله ارز صادق است. باید میزان عرضه و تقاضا را مشخص کنیم و بر اساس اخبار روانشناختی و شرایط خاص بدانیم که چه مقدار از تقاضا واقعی و چه مقدار از آن جعلی است. نوع آن نیز باید مشخص شود، زیرا استفاده تجاری با جستجوی اسکناس و موارد دیگر متفاوت است.

قیمت واقعی دلار در بازار ارز اعلام شد

وی افزود: تامین ارز در ایران از طریق ارز دریافتی از صادرات، فروش نفت، خدمات، سرمایه گذاری خارجی و موارد دیگر تامین می شود و عمده تامین ارز توسط بانک مرکزی تامین و در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. هزینه های ارزی کشور در تجارت، مسافرت، دانشجو و سایر مناسبت ها در ده سال گذشته هرگز به طور متوسط ​​بیش از 60 میلیارد دلار نبوده است. این چیزها کل جستجو نیستند، اما بخش دیگری از جستجو وجود دارد. از این جمله می توان به تقاضای ارز برای خروج سرمایه، سفته بازی، تقاضای حفظ ارزش دارایی ها و تقاضا با توجه به جنبه روانی بازار اشاره کرد.

اسحاق همچنین گفت: در دنیا حدود 400 رسانه علیه کشور ما فعالیت می کنند و علاوه بر این، ذینفعان بازار ارز، دلالان و سودجویان کسانی هستند که آثار روانی بر بازار ارز کشور ایجاد می کنند. و آثار این اقدامات مغرضانه باعث تقاضای بسیار بیشتر می شود و باید از نیاز واقعی کشور به ارز ایجاد شود.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با تاکید بر اینکه بانک مرکزی در خصوص نیاز واقعی کشور و بازار به ارز با مشکل مواجه نیست، گفت: در این زمینه حتی عرضه بیش از تقاضا است. اما برای سایر درخواست ها مشکلاتی وجود دارد که با توجه به جو روانی بازار، در هر صورت عده ای به دنبال سفته بازی هستند، برخی به دنبال حفظ ارزش دارایی ها و برای اهداف دیگر تقاضای ارز دارند، دلیل این است که تقاضا بیشتر به نوع مدیریت مجموعه مدیریت و بسته باز می گردد. این کار بانک مرکزی نیست. اعتماد مردم و فعالان اقتصادی به دولت و تصور آنها از آینده باید به گونه ای باشد که از افزایش تقاضای دلار جلوگیری کند.

اسحاق با اشاره به اینکه مشکل ارزی کشور در همه زمینه ها مشکل اساسی است، گفت: در حال حاضر فضای کشور به گونه ای شده است که عوامل داخلی و خارجی که به دنبال ضربه زدن به کشور هستند با هر وسیله ای برای آرامش کشور تماس گرفته اند. بازار ارز کشور مختل شد. انتظار همه از بانک مرکزی این است که اگر بانک مرکزی بتواند نیاز واقعی ارز را تامین کند، اوضاع را کنترل کند و برای حل این مشکل، همه دستگاه های حاکمیتی باید هماهنگ عمل کنند و فضا را به گونه ای ایجاد کنند که مردم احساس ثبات کنند.

وی با بیان اینکه قیمت واقعی ارز از نظر من کمتر از 25 هزار تومان است، گفت: نمونه آن ارز نیمایی است که عرضه آن حتی بیشتر از تقاضای آن است و نوسانات فعلی بازار ارز در واقع نتیجه عوامل غیراقتصادی، روانی و سوداگرانه است. بنابراین سایر مسئولان نباید در چنین مواردی بانک مرکزی را تنها بگذارند زیرا بانک مرکزی نباید تمام مسائل سیاسی، اجتماعی، امنیتی و روانی را به تنهایی حل کند.

اسحاق با تاکید بر اینکه تا به امروز اقدامات خوبی از سوی بانک مرکزی انجام شده است، تصریح کرد: اقداماتی مانند سکه و سهمیه 2000 دلاری و سایر سیاست ها اقدامات موثر و خوبی است، اما لازمه آرامش بازار این است که همه بازی کنند. بخشی و از سوی دیگر در حوزه تقاضا، بانک مرکزی نباید فکر کند که برای مدیریت ارز باید تمام ارز در صندوق بانک مرکزی جمع شود و سپس تقسیم شود. اگر سیاست ها به گونه ای باشد که مردم به تنهایی و بر اساس سیاست های بانک مرکزی عرضه و تقاضا را انجام دهند، مشکلات کاهش می یابد. مانند همان اقداماتی که در حوزه ارز مورد مذاکره انجام می شود.

وی افزود: سیاست هایی مانند واردات برای صادرات، ارز توافقی، نقل و انتقال ارز و سیاست هایی که بانک مرکزی برای مدیریت آن نیازی به اسکناس فیزیکی ندارد می تواند موثر باشد. متأسفانه برخی اقدامات در گذشته نیز باعث از بین رفتن اعتماد شده است. در برخی موارد در گذشته سابقه ای وجود دارد که افراد ارز خود را به بانک مرکزی تحویل داده و نتوانسته اند آن را دریافت کنند یا با تاخیر زمانی مواجه شده اند.

اسحاق با پیشنهاد به بانک مرکزی برای سیاست گذاری گفت: بر اساس پیشنهاد من، بانک مرکزی باید سیاست هایی را دنبال کند که بازار ارز را در درون مردم، توسط خود مردم و بر اساس سیاست های بانک مرکزی مدیریت کند. بانک. شکی نیست که باید با سوء استفاده کنندگان برخورد شود، اما تجربه نشان می دهد که گرفتن و قفل کردن و اقدامات مشابه در این زمینه چندان مؤثر نیست. در نتیجه باید فضای سبز و قانونی برای فعالان بازار فراهم شود و شرایط لازم برای این امر فراهم شود.

دیدگاهتان را بنویسید