لابی‌هایی برای تغییر رفتار بایدن علیه ایران ایجاد شده‌اند

لابی‌هایی برای تغییر رفتار بایدن علیه ایران ایجاد شده‌اند

روز جدید جلال هوشره در یادداشتی نوشت: حامیان تغییر سیاست واشنگتن باید از فرصت برای سکته در دور جدید مذاکرات استفاده کنند تا بایدن را در یک راه حل دو طرفه در بن بست قرار دهند. آنها با هشدار نسبت به خطر فرصت های به تعویق افتاده و تاکید بر تهدید افزایش ظرفیت هسته ای ایران تا مرز ساخت بمب هسته ای، می خواهند “رئیس جمهور خواب آلود” را تشویق کنند تا گامی متفاوت از آنچه هنوز در وین می افتد بردارد.

تمرکز تلاش ها در فضای سیاسی غرب اکنون ایجاد شرایط عینی و ذهنی لازم برای وادار کردن جو بایدن و دولتش به فراتر رفتن از دیپلماسی و تغییر نگرش نسبت به تهران است. این تلاش‌ها فرصت‌های بیشتری را فراهم کرده است، به‌ویژه پس از آنچه که به شکست دور هفتم مذاکرات در وین تعبیر می‌شود.

اگرچه هیچ یک از مذاکره کنندگان در وین تا کنون صریحاً از شکست مذاکرات و پایان آن صحبت نکرده اند و تنها به فرصت ها اشاره کرده اند، اما تهدیدها، تشویق ها و رشوه های گسترده ای از سوی رئیس جمهور آمریکا برای تغییر سیاست ها و رفتار وی صورت گرفته است.برجام. و بنابراین تهران. موجی که از اتهامات عدم تمایل به اقدام نظامی و انفعال در قبال اقدامات تهران برمی خیزد، تلاش می کند بایدن را به موضعی متفاوت از آنچه تاکنون بر آن اصرار داشته، سوق دهد، حرکت در مدار عصبی کاخ سفید. یعنی احیای برجام و کاهش تنش در روابط واشنگتن و تهران. حامیان تغییر سیاست واشنگتن از فرصت استفاده می کنند و در دور جدید مذاکرات ضربه ای وارد می کنند تا بایدن را در دوراهی قرار دهند. آنها با هشدار نسبت به خطر فرصت های به تعویق افتاده و تاکید بر تهدید افزایش ظرفیت هسته ای ایران تا مرز ساخت بمب هسته ای، می خواهند “رئیس جمهور خواب آلود” را تشویق کنند تا گامی متفاوت از آنچه هنوز در وین می افتد بردارد.

اقدامات برای تغییر نگرش نسبت به تهران تنها به کاخ سفید محدود نمی شود، بلکه اعضای بلوک شرق از گروه 4 + 1 در دستور کار قرار دارند. عقب نشینی چین از حمایت از ایران و در عین حال تضعیف حمایت روسیه از تهران، سطح دیگری از تلاش کسانی است که اقدام علیه ایران را ترویج می کنند. آنها به دقت در حال بررسی اشتباهاتی هستند که در مواضع تهران با شرکای شرقی اش در وین صورت گرفته است. اظهارات گونگ نماینده چین در مذاکرات وین در پی ارائه دو بسته پیشنهادی تهران، هشداری است که تهران نباید نادیده بگیرد. گونگ «بازنگری ایران در توافقات انجام شده در شش دور گذشته مذاکرات در وین را عاملی برای گسترش اختلافات بین کشورها در دور هفتم و تعلیق آن دانست». در هفته های اخیر، میخائیل اولیانوف، فرستاده ویژه مسکو از انتقادات کنونی نسبت به مواضع تهران فاصله نگرفته است و اظهارات وی گاه ناظران را شگفت زده کرده است.
یکی دیگر از دلایل روانی و عینی کسانی که از تغییر سیاست فعلی در قبال تهران حمایت می کنند، نابسامانی اقتصادی در ایران و فرسودگی تابوهای موجود در برابر تحریم های شکننده است. همه اینها تا دور هفتم مذاکرات برجامی در وین نتوانست توضیح روشنی از حجم زیاد مذاکره کنندگان ایرانی بدهد. این تیم سعی کرد با نگرش بازنگری به توافقات شش دور اخیر مذاکرات، طرح جدیدی را در دستور کار قرار دهد و به نقطه صفر مذاکرات بازگردد. مخالفت مشترک اعضای 1+5 و همچنین مذاکره کنندگان آمریکایی که به طور غیرمستقیم حضور داشتند، تهران را بر آن داشت تا برای بررسی دو بسته پیشنهادی زمان بیشتری بخواهد و در صورت مخالفت مذاکره کنندگان با بسته های اولیه، قول دهد که بسته سوم را ضمیمه کند. بسته های پیشنهادی تهران که متن آن هنوز برای مذاکره کنندگان باز است، ممکن است پاسخی به حمله گسترده ای باشد که اصرار دارد این دور از مذاکرات بی نتیجه بوده است. اما آیا بسته های پیشنهادی موفق خواهند شد گره اصلی مذاکرات را باز کنند؟ غربی ها تهران را به اغراق در “حداکثر لغو تحریم ها و اتخاذ حداقل محدودیت های هسته ای” متهم می کنند. تهران همچنین غرب و در نتیجه تمامی مخالفان خود را به پیشنهاد «لغو حداقل تحریم ها و بازگشت حداکثری به تعهدات هسته ای» متهم می کند. این گره محکم می ماند. واکنش اولیه گروه 4+1 به بسته پیشنهادی تهران پیش از آغاز دور هشتم مذاکرات در وین نیز نشان از اصرار آنها در رد آنچه تیم مذاکره کننده ایرانی برای برتری بر دولت حسن روحانی ارائه کرده است.

اکنون اگرچه هیچ یک از طرفین شکست مذاکرات وین را اعلام نکرده اند، اما مخالفان برجام از همه شواهد برای ایجاد موضعی واحد در وین و تغییر نگرش دولت بایدن نسبت به برجام و تهران استفاده کرده اند. ابتکار تهران برای برون رفت از این وضعیت چه خواهد بود؟ دور هشتم مذاکرات افق روشن تری را در این زمینه ارائه خواهد کرد. بر خلاف تبلیغات کنونی، زمان و خطر ترکیبی از شرایط عینی و ذهنی مشکل بزرگی برای تهران است که نباید از آن غافل شد.

دیدگاهتان را بنویسید