لابی علیه ایران هسته ای: آمریکا باید از ترکیه علیه ایران استفاده کند

لابی علیه ایران هسته ای: آمریکا باید از ترکیه علیه ایران استفاده کند

روز جدید : ترکیه باید روابط خود را با دولت ایران قطع کند و اگر این کار را نکند، اکنون آمریکا اهرم فشاری دارد که اردوغان را مجبور به اصلاحات کند.

مدیر تحقیقات لابی ضدایرانی اسرائیل در آمریکا به دولت بایدن پیشنهاد کرد از ترکیه علیه ایران استفاده کند و به دولت اردوغان هر گونه امتیازی بدهد مشروط بر اینکه آنکارا با آمریکا و غرب علیه ایران همکاری کند.

دانیل راث، مدیر تحقیقات لابی لابی اسرائیل علیه ایران هسته ای در ایالات متحده، این مقاله را در مقاله ای در National Interest نوشته است.

در این مقاله آمده است:

جو بایدن باید برای پایان دادن به تلاش های ترکیه برای تضعیف امنیت اروپا و توقف حرکت خطرناک این کشور به سمت روسیه و ایران اقدام کند. ترکیه به دنبال جت های جنگنده F-16 و کیت های به روز رسانی آمریکایی است. در همین حال، حمایت سیاسی از داخل کشور رجب طیب اردوغان در حال کاهش است و اگر بایدن به آینده نگاه کند، فرصتی برای دستیابی به اهدافی می بیند که پیشینیانش فاقد آن بودند و در عین حال، تقویت امنیت ملی آمریکا با ضربه زدن به ایران.

برای اینکه آمریکا فروش تجهیزات نظامی اردوغان را تایید کند، ترکیه باید تجارت خود با جمهوری اسلامی ایران را کاهش دهد، دسترسی ایران به بانک های ترکیه را قطع کند و حزب الله لبنان را یک سازمان کاملا تروریستی اعلام کند.

در تجارت، ترکیه پل ارتباطی ایران با کالاهای اروپایی است. این باید متوقف شود. مرز 330 مایلی ترکیه و ایران نقطه ضعف آشکاری در نظارت بر تحریم های آمریکا و اروپا است. از سال 2016، اتحاد علیه ایران هسته‌ای (UANI) بیش از 70 شرکت ترک مظنون به ارتباط غیرمستقیم با دولت ایران را شناسایی کرده و با آنها تماس گرفته است.

تحقیقات نشان می دهد که شرکت های پشتیبان ترکیه حتی می توانند کالاهایی مانند دستگاه های پیشرفته صنعتی «کنترل رایانه دیجیتال» (CNC) را به ایران عرضه کنند که عموماً به دلیل «کاربرد دوگانه» فروش آن در ایران ممنوع است. ترکیه باید با بستن مرز زمینی خود با ایران دسترسی تجاری ایران را به میزان قابل توجهی محدود کند.

دوم، ترکیه باید بانک آئودی و شعبه ترکیه اودی بانک را از فعالیت در داخل مرزهای خود منع کند. طبق یک شکایت فدرال، بانک آئودی یکی از 13 بانک لبنانی است که از مدت ها پیش از توسعه بمب و مهمات طراحی شده توسط حزب الله و ساخت ایران حمایت کرده است.

چنین مهماتی بیش از هزار نیروی آمریکایی را در عراق کشته یا زخمی کرده است. به عنوان یک اقدام اضافی، آنکارا باید تمام بانک های ترکیه را از حفظ روابط با بانک های متهم به پولشویی باز دارد و حمایت دولت ایران از تروریسم را تسهیل کند.

به طور مشابه، بایدن باید آماده باشد تا بانک های آمریکایی را از همکاری با موسسات مشکوک منع کند. این نشان دهنده رهبری اصولی و تعهد به حمایت از دولت لبنان است. برای ترکیه، این به بهبود اعتماد تجاری کمک می کند و نشان می دهد که انجام تجارت در ترکیه یک پیشنهاد کم خطر است. چون الان اینطور نیست.

البته موضوع بانک دولتی هالک ترکیه نیز در تقاطع هر بحثی درباره تجارت و بانکداری ترکیه و ایران قرار دارد. در 22 اکتبر، دادگاه استیناف منطقه ای ایالات متحده حکم داد که هالک بانک به دلیل نقشش در طرح گاز طلایی که به نفع ایران بوده و 1 میلیارد دلار از طریق بانک های آمریکایی وکالت داشت، می تواند پولشویی شود. و میلیاردها دلار به ایران انتقال داد، گلایه کرد. ترکیه باید در تلاش برای رفع این کاستی ها که ظاهرا توسط هالک بانک مرتکب شده است، به ایالات متحده کمک کند.

همه اینها به ترکیه کمک می کند تا اعتبار مالی جهانی رو به زوال خود را ترمیم کند. زیرا در 21 اکتبر سال جاری، گروه ویژه اقدام مالی (FATF) ترکیه را به فهرست کشورهای دارای «کاستی های استراتژیک» در مبارزه با پولشویی اضافه کرد.

در نهایت، ترکیه نیز باید به 12 کشور اروپایی و 9 عضو گروه 20 بپیوندد که حزب الله لبنان را به طور کلی یا جزئی در لیست سازمان های تروریستی قرار داده اند. هر یک از تأثیر مخرب حزب الله بر لبنان و ارزشی که حزب الله با ایجاد یک پایگاه عملیاتی در دریای مدیترانه به ایران ارائه می دهد، آگاه بودند. بایدن باید اقدامات مشابهی را از آنکارا بخواهد.

شاید بایدن با فرصتی جدید امروز در آنکارا به چنین فهرست آرزوهایی گوش دهد. علاوه بر این، روابط ایران و ترکیه در سال گذشته به شدت بدتر شده است. اطلاعات و پلیس ترکیه اخیراً ایرانیان را از ربودن یک مقام نظامی سابق ایرانی مقیم ترکیه و تحویل او به تهران منع کرده است. پیش از این، به دلیل حمایت (ادعای) ایران از ارمنستان، دشمن سرسخت ترکیه در جنگ قره باغ کوهستانی در سال 2020، تقریباً در روابط دو کشور گسست وجود داشت. ترکیه باید روابط خود را با دولت ایران قطع کند و اگر این کار را نکند. اکنون ایالات متحده این اهرم را دارند که اردوغان را مجبور به اصلاحات کنند.

اردوغان اخیرا با اشاره به تلاش ترکیه برای جبران سرمایه از دست رفته پس از تعلیق برنامه جنگنده های رادارگریز اف-35 به دلیل تحویل اس-400 روسی، گفت: مهمترین موضوع ما تحویل F-35 خواهد بود. سیستم های موشکی ترکیه بود. “

بایدن بداند که این موضوع چقدر مهم است و او می خواهد اردوغان تا چه حد برای احیای روابط آمریکا و ترکیه پیش برود.

دیدگاهتان را بنویسید