لازم به ذکر است که پارتی بازی در استقلال برگزار نشد

لازم به ذکر است که پارتی بازی در استقلال برگزار نشد

حسن روشن، ملی پوش سابق استقلال و سرپرست سابق آکادمی باشگاه شباب الاهلی امارات در گفت وگو با خبرورزشی درباره انتصابات اخیر در آکادمی اصلی فوتبال استقلال اظهار داشت: باشگاه استقلال در سال 2018 در آکادمی باشگاه شباب الاهلی امارات حضور داشت.

به عنوان رئیس سابق آکادمی فوتبال شباب الاهلی امارات چه اصولی را برای انتخاب سرمربی در رده های مختلف می دانید؟

این موضوع به چند بخش تقسیم می شود. یکی از قسمت های آن این است که معمولا از بازیکنان مسن و سابق یک باشگاه در رده های اصلی برای آشنایی با شرایط کار در فضای این مجموعه استفاده می شود. دوم اینکه وقتی یک مربی برای دسته جمعی انتخاب می شود، باید دوره مربیگری را در رده مردم عادی دیده باشد.

می توانید در مورد آن بیشتر توضیح دهید؟

بارها دیده شده که در مدرسه فوتبالش اشتباه نوشتم، مدرک مربیگری از انگلیس، آلمان، برزیل یا جای دیگری دارد که خوب است، اما فقط برای کار در رده بزرگسالان است نه آکادمی. . کار در آکادمی خسته کننده است و شرایط خودش را دارد. سوم اینکه فردی که می خواهد در مقطع ابتدایی کار کند باید حداقل 2 تا 3 سال سابقه کار با نوجوانان و جوانان داشته باشد. مثلا یکی دو سال کمک مربی بود تا در این زمینه تجربه کسب کند.

تو چی میگفتی

زیرا کار با کودکان نیاز به صبر و حوصله زیادی دارد. بچه ها به راحتی عصبانی می شوند، زود ناراحت می شوند، شنوایی کمتری نسبت به بزرگسالان دارند، بنابراین مربی در سطح پایه باید از شرایط کاری در این مقوله آگاهی کامل داشته باشد. نکته مهم دیگر این است که سرمربی تیم اصلی باید از اعضای کمیته فنی باشد.

شما رئیس آکادمی باشگاه الاهلی بودید، شرایط آنجا چگونه بود؟

آنجا دو کمیسیون فنی داشتیم. یک کمیته فنی برای تیم بزرگسالان وجود داشت که بر برنامه ها و مسابقات تیم نظارت می کرد و کمیته فنی دیگری هم داشتیم که مسئولیت آکادمی را بر عهده داشت. او هر بازیکن یا چهره ای را که نشانگر شماره یک کمیته فنی بود معرفی کرد و با نگاهی به بازیکنی که کمیته فنی دوم حضور داشت او را به سرمربی تیم توصیه کردند. به این ترتیب همه چیز کنترل می شد و در چارچوب درست انجام می شد. علاوه بر این حضور سرمربی در این کمیته ها و عضویت او قطعا نیاز است. چرا که گاهی مربی به بازیکنی به عنوان مدافع یا دروازه بان نیاز دارد و به این ترتیب خواسته های خود را به اعضای کمیته فنی منتقل می کند.

شما در صحبت هایتان گفتید نگرش به بازیکنان جوان راه خودش را دارد. میشه توضیح بدین؟

یکی از این بازیکنان حسین زاده است که حالا یکی از بازیکنان جوان استقلال است و شروع خوبی هم داشت اما مشخصا باید دوباره توجه شود.

می گویید حسین زاده افتاده است؟

آره! دیدیم که در مسیر پیشرفت حرکت می کند و خیلی جلوتر از دوران حضورش در تیم ملی بود اما به یکباره بازی با نساجی را متوقف کرد. او در دو موقعیت خوب توانست زمینه گلزنی تیمش را فراهم کند اما مشخص بود که از نظر روحی افسرده و مغرور است. در چنین مواقعی نباید بلافاصله ضربه ای به سر بازیکن وارد شود. و ما جوان و مغرور بودیم، ریکوف، وقتی چیزی را در ما دید، بلافاصله آن را در سر ما قرار نداد، بلکه به ما فرصت داد و در زمان مناسب آن را به ما یادآوری کرد. ما هم یاد گرفتیم و سعی کردیم تکرارش نکنیم. به همین دلیل است که می گویم نگرش به جوانان و نوجوانان با بزرگسالان متفاوت است.

به نظر شما چه ویژگی هایی باعث شد که سیاوش اکبرپور، سبو شهبازیان و امین منوچهری در این دوره ها به عنوان مربی در آکادمی استقلال انتخاب شوند؟

در بین این افراد فقط سیاوش اکبرپور را می شناسم اما این را باید برهانی توضیح دهد. او باید انتخاب خود را توجیه کند. باید بگوید چرا فلانی را روی 18 ساله ها، یکی را روی 12 ساله ها و یکی را روی 14 ساله ها گذاشته است. استدلال باید درخواست شود. این وظیفه رسانه هاست که بپرسند چرا این انتخاب را کرده اند. او باید توضیح دهد.

می توانید مثلاً تفاوت اصلی کار با دسته های اصلی را به ما بگویید؟

مثلاً بدنسازی از آسمان تا زمین در این سه مقوله متفاوت است. مثلاً بازیکنان 12 و 13 ساله اصلاً بدنسازی نمی کنند و بدنسازی از 14 سالگی شروع می شود. آیا مربیان منتخب این موارد را می دانند؟ اینها همه سؤالاتی است که باید از برهانی پرسیده شود و او موظف است در این مورد توضیح دهد تا ثابت شود که گرافیک بازی کار نمی کند. چرا که آکادمی باشگاه استقلال آینده این مجموعه است.

دیدگاهتان را بنویسید