لاوروف در تهران چه می کند؟

لاوروف در تهران چه می کند؟

روز جدید سرگئی لاوروف سخنگوی وزارت خارجه روسیه از سفر دو روزه خود به تهران خبر داد. این اولین سفر وزیر خارجه روسیه به ایران در دولت سیزدهم است. رسانه ها؛ رایزنی با شورای امنیت سازمان ملل، مقابله با تحریم ها و دستیابی به توافقی 20 ساله در دستور کار لاوروف در دیدار با مقامات ایرانی قرار دارد. این سفر پس از آن صورت می گیرد که لاوروف در گفت و گوی تلفنی با همتای ایرانی خود در چهارم ژوئن گفت که از سفر رسمی آتی خود به ایران خرسند است و روابط دو کشور در همه ابعاد در حال گسترش است. وزیر امور خارجه روسیه آخرین بار در 15 آوریل 1400 به تهران سفر کرد. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت، وزیر امور خارجه روسیه چهارشنبه 22 و 23 ژوئن در تهران خواهد بود.

وزارت امور خارجه روسیه افزود: قرار است وزرای خارجه دو کشور در این سفر درباره برخی موضوعات مهم بین المللی از جمله وضعیت شورای امنیت سازمان ملل، وضعیت اوکراین، سوریه، افغانستان و همکاری های اقتصادی گفتگو کنند. قرار است در سال 2022 توافق دائمی بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا درباره منطقه تجارت آزاد امضا شود که باید جایگزین توافق موقت فعلی شود. همکاری سازنده روسیه و جمهوری اسلامی ایران در زمینه امنیت در خاورمیانه که بر اوضاع سوریه و افغانستان نیز تأثیرگذار است، همچنان یکی از موضوعات مهم در روابط دوجانبه است. به گزارش ایرنا، گفتگوها در مورد تقویت همکاری های تجاری و انرژی، سفر به ایران در حالی که تهران و مسکو در حال مبارزه با تحریم های اقتصادی غرب هستند. مسائل بین المللی و اقتصادی در دستور کار سفر لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به تهران است. برخی تحلیلگران همچنین با تمجید از سفر دو روزه لاوروف در ارتباط با مذاکرات بر سر توافق 20 ساله ایران و روسیه، نوشت: لاوروف روز چهارشنبه به ایران سفر می کند. سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در نشست خبری هفتگی روز دوشنبه 20 ژوئن (20 ژوئن) از سفر سرگئی لاوروف به تهران در آخر هفته خبر داد و گفت: ما در آخر هفته میزبان آقای لاوروف خواهیم بود تا بتوانیم همکاری ها را با منطقه گسترش دهیم. حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه ایران سال گذشته دو بار به مسکو سفر کرد و در اولین پست خود پس از تصدی مسئولیت، در 4 اکتبر 1400 وارد مسکو شد و در 5 اکتبر با همتای روس خود دیدار کرد. پانزدهم سال گذشته، زمانی که امیر عبداللهیان در سفری چند ساعته به فدراسیون روسیه و دیدار با لاوروف در خصوص مسائل دوجانبه، توسعه منطقه ای و بین المللی و مذاکرات در وین دیدار کرد.

امیر عبداللهیان نیز روز دوشنبه 26 شهریور 1400 در حاشیه بیست و یکمین اجلاس سران شانگهای با وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه دیدار کرد. وزرای امور خارجه ایران و روسیه روز 30 آوریل در حاشیه سومین نشست وزرای امور خارجه همسایه افغانستان در تونس پایتخت چین دیدار کردند که در آن حسین امیرعبدالهیان اعلام کرد که ایران با تحریم ها و اقدامات یکجانبه علیه روسیه مخالف است.

مقابله با تحریم ها

یک روزنامه قطری به نقل از لاوروف نوشت که وزیر خارجه روسیه در سفر به تهران درباره سوریه و همکاری مشترک برای مقابله با تحریم ها گفتگو خواهد کرد. به گزارش ایسنا، روزنامه قطری العربی الجدید چاپ لندن روز چهارشنبه نوشت: لاوروف در گفت و گوهای خود در تهران روابط دوجانبه ایران و روسیه و همکاری های مشترک دو کشور در زمینه مسائل منطقه ای و بین المللی به ویژه توسعه را مورد بررسی قرار داد. به گفته منابع، یکی دیگر از موضوعات مهمی که در این سفر مورد بحث قرار خواهد گرفت، تقویت همکاری های ایران و روسیه برای مقابله با تحریم های آمریکا است. منابع گفتند: «در ماه‌های اخیر سفرهای علنی و محرمانه برای استفاده از تجربه ایران در مقابله با تحریم‌ها صورت گرفته است. [‌از سوی مقامات] روسیه به ایران «به حقیقت پیوست. منابع همچنین افزودند که سفر مقامات ایرانی به روسیه نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت، زیرا اخیرا همکاری دو کشور برای مقابله مشترک با تحریم های آمریکا و غرب تشدید شده است.

تدوین سند راهبردی بین دو کشور

امیر عبداللهیان در چهارم اکتبر برای اولین سفر خود به فدراسیون روسیه به مسکو رفت و در ابتدای سخنان خود خاطرنشان کرد که سیاست‌های مناطق ایران و روسیه در سال‌های اخیر بسیار نزدیک بوده است. هماهنگی سازنده بین دو کشور ایجاد شده است. وی روز بعد، پنجم اکتبر، در دیدار با همتای روس خود در وزارت خارجه روسیه، روسیه را یکی از اولویت های اصلی سیاست همسایگی دولت سیزدهم دانست و روابط دو کشور را ممتاز و راهبردی خواند. لاوروف گفت: در آینده نزدیک توافق کردیم که سند راهبردی همکاری دو کشور را در آینده نزدیک بررسی کنیم و به عنوان یک نقشه راه جدید در روابط دو کشور، این سند مبنای همکاری و همکاری بلندمدت ما باشد. در یک کنفرانس خبری گفت. وی گفت: روسیه را شریک راهبردی ایران می‌دانیم و معتقدیم در سیاست خارجی متوازن دولت سیزدهم روسیه در اولویت سیاست خارجی ما قرار دارد و امیدواریم همکاری‌های رو به رشد دو کشور به بهترین شکل ممکن در حسین امیرعبدالهیان همچنین در 15 مارس 2014 برای ساعاتی به مسکو سفر کرد و با سرگئی لاوروف دیدار کرد. این سفر پس از برخی گمانه زنی ها مبنی بر سنگ اندازی روسیه در مذاکرات وین پس از بحران اوکراین انجام شد. لاوروف در کنفرانس خبری با امیر عبداللهیان گفت: روسیه برخلاف ادعای آمریکا مانعی بر سر راه توافق وین نخواهد داشت و تا پایان رویکرد سازنده خود به تلاش های جمعی ادامه خواهد داد. وی گفت: امیدواریم طرف آمریکایی در آینده نزدیک جلوی زیاده خواهی های خود را بگیرد.

سفر رئیس به مسکو

پس از ابراز امیدواری امیر عبداللهیان برای دیدار روسای جمهور دو کشور در یکی از پایتخت ها، سید ابراهیم رئیسی در پاسخ به دعوت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه راهی مسکو شد. این سفر از 20 ژانویه آغاز شد و دو روز به طول انجامید. رئیسی پس از بیش از سه ساعت دیدار با پوتین در نشستی با فعالان اقتصادی روسیه حضور یافت و در دومای روسیه سخنرانی کرد. رئیسی در دیدار با پوتین گفت که ایران هیچ محدودیتی برای گسترش روابط با روسیه ندارد. وی این کار را نکرد و پوتین از رئیس جمهور خواست که از طرف وی تبریک و آرزوی سلامتی را به رهبر معظم انقلاب برساند و افزود که هر دو طرف دستور کار گسترده ای در پیش دارند.

معاون نخست وزیر روسیه به تهران سفر می کند

در اوایل خرداد ماه سال جاری، الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه و رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور به تهران آمدند و با محمد محبر معاون اول رئیس جمهور دیدار و از جمهوری اسلامی ایران به عنوان دوست دیرینه و شریک قابل اعتماد یاد کردند. روسیه. : مسکو همیشه برای توسعه روابط با تهران اهمیت زیادی قائل بوده است. وی آمادگی روسیه را برای استفاده از ارزهای ملی دو کشور در تجارت بین دو کشور دانست و گفت: مسکو آمادگی دارد سرمایه گذاری های خود را در بخش های مختلف در ایران گسترش دهد. نواک تکمیل کریدور حمل و نقل شمال-جنوب را از ضروریات توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی دو کشور دانست و با اشاره به امضای چهار سند بین دو کشور برای تکمیل زیرساخت های حمل و نقل، افزود.

حجم تجارت در سال 2021

علاوه بر گسترش روابط سیاسی بین دو کشور، روابط تجاری و اقتصادی نیز رو به رشد است. همانطور که کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو اخیرا در بیانیه‌ای با بیان اینکه روسیه اولویت ایران در توسعه روابط است، افزود: روابط ایران و روسیه وارد مرحله جدیدی می‌شود. حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه در سال 2021 به 4.5 میلیارد دلار رسید در حالی که در سال 2019 تنها 1.6 میلیارد دلار بود. وی در عین حال یادآور شد: ظرفیت دو کشور برای گسترش تجارت بیش از این ارقام است. سفیر ایران همچنین از ایجاد مرکز توسعه صادرات روسیه در ایران به زودی خبر داد و بر ضرورت گفتگوهای تجاری مستقیم و فوری بین تجار دو کشور تاکید کرد.

میانجیگری روسیه و اوکراین

در مورد اوکراین، جمهوری اسلامی ایران بارها بر آمادگی خود برای میانجیگری بین روسیه و اوکراین تاکید کرده است و وزیر امور خارجه ایران در تماس تلفنی امیر عبداللهیان و لاوروف در روز 29 اردیبهشت بر آمادگی ایران برای میانجیگری بین روسیه و اوکراین تاکید کرد. . . رئیس جمهور ایران در گفتگوی اخیر با پوتین در 18 اردیبهشت ابراز امیدواری کرد که راه حل دیپلماتیک برای مناقشه اوکراین هر چه زودتر تکمیل شود و جمهوری اسلامی ایران آماده استفاده از ظرفیت های خود برای کمک به حل مناقشه است. . درگیری. و از رئیس دیپلماتیک جنگ استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید