لاوروف: شاید دیپلمات های خود را از کشورهای غربی خارج کنیم

لاوروف: شاید دیپلمات های خود را از کشورهای غربی خارج کنیم

روز جدید لاوروف با اشاره به خصومت فزاینده غرب با دیپلمات های روسیه و نیاز به تمرکز بر ایجاد و گسترش روابط با سایر کشورهای جهان، گفت مسکو می تواند تلاش های دیپلماتیک خود در غرب را متوقف کند و دیپلمات های خود را از کشورهای غربی خارج کند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، درباره مشکلات و تهدیدات جاری گفت: مردم در شرایطی کار می کنند که به سختی بتوان آن را انسانی خواند. حفظ این سطح از حضور دیپلماتیک فایده ای ندارد.

وی همچنین ادامه داد: کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین به جای آن نیاز به توجه بیشتری دارند. این کشورها آماده همکاری در شرایط مساوی هستند و شایسته اجرای پروژه های مشترک هستند.

آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی زندگی را برای دیپلمات های روسی سخت و خطرناک کرده اند. ساختمان‌های دیپلماتیک روسیه در نیویورک و صوفیه اخیراً تخریب شدند. پلیس لیتوانی نیز در آگوست 2022 اعلام کرد که دیگر از کنسولگری روسیه محافظت نخواهد کرد و این اظهار نظر پس از خودداری این کشور از صدور ویزا برای شهروندان روسیه صورت گرفت.

زمانی که ماه گذشته سفارت روسیه در کانادا با کوکتل مولوتف مورد حمله قرار گرفت، پلیس این کشور تحقیقات محدود و کندی را انجام داد و حتی به معترضان اجازه داد تا دسترسی به ساختمان سفارت را مسدود کنند. در مارس 2022، مردی با یک کامیون از دروازه های سفارت روسیه در دوبلین عبور کرد.

لاوروف در ادامه سخنان خود خطاب به فارغ التحصیلان دانشگاهی گفت: جهان لحظه مهمی را تجربه می کند که برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: مفهوم سیاست خارجی ما مستلزم تمرکز تلاش ها برای تضمین امن ترین و بهترین شرایط برای توسعه اقتصادی روسیه، افزایش رفاه مردم و حمایت از هموطنان و مشاغل خارج از کشور است.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت: بدون اغراق یک لحظه محوری یا نقطه عطف را تجربه می کنیم و دوره طولانی خواهد بود. در این شرایط نه تنها باید از منافع اقتصادی و اجتماعی کشور و مردم، بلکه از احساس غرور ملی، عزت و پاسداری از میراث تاریخی محافظت کنیم.

لاوروف خاطرنشان کرد: در شرایط مدرن، دیپلمات‌ها نه تنها باید برای بهبود و گسترش حرفه و تجربه خود تلاش کنند، بلکه باید موقعیت مدنی نیز داشته باشند. کارمندان وزارت خارجه روسیه نیز به وطن پرستی و احساس غرور برای کشور معروف هستند. این فقط یک شکل گفتار نیست، بلکه بیان یک واقعیت است.”

این اولین بار نیست که روسیه پس از حمله به اوکراین و مواجهه با تحریم های غرب، روابط دیپلماتیک خود را با غرب تهدید می کند. پس از اخراج 70 دیپلمات روسی بلغارستان، مسکو تهدید کرد که روابط دیپلماتیک خود را با صوفیه قطع خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید