لبنیات؛ سفره / افزایش قیمت کالاهای لوکس که سلامت عمومی را به خطر می اندازد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته کاردوتی ، افزایش چندین برابری قیمت محصولات لبنی در سال جاری منجر به کمبود این محصولات مهم در سبدهای غذایی مردم شده است و این می تواند تهدیدی جدی برای سلامت آنها باشد.

شیر به عنوان یک محصول اساسی و اساسی نقش بسیار مهمی در سلامت مردم و جامعه دارد و باید به طور کامل در سبد غذایی خانوارها گنجانده شود.

بدون شک ، مصرف شیر و فرآورده های لبنی با شروع تولد انسان از کودکی تا کهنسالی ، نقش اساسی و کلیدی دارد که مصرف آن سلامت فرد را تضمین می کند.

تنها پیامد افزایش قیمت محصولات لبنی به ویژه شیر این است که اقشار ضعیف جامعه از خرید آن خودداری می کنند و این کاهش قدرت خرید مردم باعث بیماری هایی می شود که نیاز به هزینه های درمانی بیش از حد دارند.

یکی از ظرفیت های مهم استان کردستان دامداری است و به گفته مسئولان ، ظرفیت تولید شیر خام در استان 244 هزار تن و میزان گوشت قرمز 29 هزار و 746 تن در سال است.

در شرایط کنونی ، زمانی که شهروندان کردستان و افراد متوسط ​​و کم درآمد ، مقدار زیادی مواد غذایی ، پروتئین مانند گوشت ، مرغ و ماهی را از سفره خود حذف کرده اند و اکنون نوبت به محصولات لبنی رسیده است ، باید منتظر عواقب شدیدی باشیم. in بیایید در این استان سالم باشیم.

کالای اصلی سفره ملی تبدیل به یک کالای لوکس شده است

افزایش 120 درصدی قیمت لبنیات نسبت به سال گذشته ، شیر و فرآورده های آن را به کالایی لوکس برای توده مردم تبدیل کرده است که چیزی جز تهدیدی برای سلامتی نخواهد بود.

متأسفانه افزایش چشمگیر قیمت لبنیات ، مانند دیگر کالاها ، باعث نارضایتی مردم کردستان شده است ، جایی که دامداری باید رونق داشته باشد و تأثیر قابل توجهی بر زندگی روزمره شهروندان خود داشته است.

مرادزاده ، شهروند بیجاری ، در گفت وگو با کوردتودی گفت: “نهادهای نظارتی تا کنون در کنترل قیمت ها بسیار بد عمل کرده اند و می بینیم که بازار لبنیات افسار گسیخته و غیرقابل کنترل شده است.”

وی گفت: استان کردستان مرکز دامداری کشور است ، چرا محصولات لبنی باید آنقدر گران باشد که دیگر توان خرید آن را نداریم.

این شهروند کردستانی افزود: شیر و فرآورده های آن برای کودکان خردسال ضروری است ، اما در این شرایط گران قیمت دیگر نمی توانیم از پس آن برآییم و طی دو روز باید همین مقدار پول را تأمین کنیم و برای درمان فرزندانمان هزینه کنیم. “

مرادزاده گفت: در اخبار چند روز پیش قیمت شیر ​​و برخی محصولات دیگر 10 درصد کاهش یافت اما هنوز قیمت ها مانند قبل است و متاسفانه هیچ نظارتی بر بازار وجود ندارد.

وی گفت: در کشورهای توسعه یافته ، محصولات لبنی یکی از کالاهای اصلی موجود در سبد روزانه لوازم خانگی است ، اما افزایش این محصولات در کشور ما باعث می شود که فقرا از خرید این محصولات خودداری کنند که این امر عواقبی برای سلامت انسان به دنبال دارد.

f40c3fb2 936a 42b8 a34e f374fbefbc1c خبر خاکستری

عدم نظارت بر بازار محصولات لبنی را گران کرده است

یکی دیگر از شهروندان بیجاری ضمن گلایه از افزایش قیمت شیر ​​و پنیر ، اظهار داشت: قیمت محصولات لبنی هر روز در حال افزایش است ، بنابراین قیمت پنیر که هفته گذشته 16 هزار تن بود ، در این هفته به 23 هزار تن رسید زیرا کارکنان بازار ترک کرده اند

وی افزود: اگر نظارت بر زندان وجود داشته باشد و در مغازه ها و کارخانه های تولید ماست با قیمت های بالا سروکار داشته باشد ، قیمت ها متعادل تر خواهد بود.

این شهروند کردستانی گفت: چندین کارخانه تولید شیر و شیر پاستوریزه در استان کردستان وجود دارد ، آیا ارزش دارد با افزایش چند درصدی قیمت این محصولات از خرید این محصولات محروم شویم؟

1be84dba 0adf 462e a5b4 c987a37cc052 خبر خاکستری

در کردستان 11 کارخانه فرآوری شیر وجود دارد

سید احمد ذکریان نژاد ، معاون سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: کارخانه های داخل و خارج استان در جمع آوری حداقل 98 تن شیر تولید شده توسط گاوهای شیری روزانه و تحویل آن به کارخانه های فرآوری و واحدهای ماست فعال هستند.

ذکریان نژاد گفت: همچنین 140 واحد ماست در استان وجود دارد که روزانه بیش از 50 تن شیر خام را جذب کرده و به عنوان شیر غیرپاستوریزه و محصولات لبنی مانند ماست و دوغ به فروش می رسانند.

وی با اشاره به اینکه توسعه کارخانه های فرآوری لبنیات با سرمایه گذاری در بخش خصوصی یکی از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در کشور است ، افزود: تاکنون 12 کارخانه فرآوری لبنیات در استان با ظرفیت اسمی 193 هزار تن سال ساخته شد ، از این تعداد 11 کارخانه در حال کار است.

معاون بهبود دامداری در جهاد سازمان کشاورزی کرد یادآور شد: از جمله سیاست های این سازمان در حمایت از تولید شیر به عنوان یک محصول استراتژیک برای تامین امنیت غذایی ، کمک و تشویق سرمایه گذاری در ایجاد واحدهای صنعتی بزرگ گاوهای شیری به

معاون بهبود دامداری وزیر جهاد کشاورزی کردستان گفت: سرانه مصرف شیر و فرآورده های لبنی در ایران و استان بیشتر از متوسط ​​جهانی است ، اما فاصله قابل توجهی با کشورهای توسعه یافته داریم. کیلوگرم و پیش بینی می شود که با اجرای سیاست های وزارت جهاد کشاورزی این سرانه تا افق 1404 به 169 کیلوگرم افزایش یابد.

و اما …

مردم انتظار دارند مقامات دولتی از افزایش قیمت محصولات لبنی دست بردارند و با متخلفان ، فروشندگان و دلالان این محصولات به صورت قانونی برخورد کنند تا هیچکس جرات بازی با سلامت مردم را نداشته باشد. تشدید بازرسی ها و جریمه های شدید واحدهای تولیدی متخلف ، درخواست جدی مردم از سازمان حمایت از مصرف کنندگان است.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید