لذتی زودگذر که سرخی آتش سوزان آن را تباه می کند


ساعت: 13:37
تاریخ انتشار: 09/08/1401
کد خبر: 1914467

آتش قرمز اعتیاد این روزها در برخی مناطق استان تهران جان بسیاری از مبتلایان به مواد مخدر را گرفته است و سیاست ها و برنامه ریزی ها برای مقابله با اعتیاد چندان موفق نبوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش تهران نیوز : «9 هزار معتاد متجاهر در استان تهران رها شده اند» این آماری است که رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ اعلام کرد و حتی برخی کارشناسان حوزه آسیب های اجتماعی نیز از وجود این معتادان خبر می دهند. بیش از 500 هزار معتاد در شهر تهران است که 20 هزار نفر آن معتاد هستند.

اعتیاد، این بلای خانمان سوز امروز در شهرهای مختلف کشور ریشه دوانده است و پایتخت مهم ترین شهر محل زندگی معتادان متجاهر است، البته برخی از معتادان خانه و خانه دارند و امیدی برای درمان آن وجود دارد. چنین افرادی، اما معتادان خیابانی و مقوا از خطرناک ترین و دارای شرایط بسیار پیچیده ای هستند که درمان چنین افرادی را بسیار دشوارتر می کند.

مدیران دولتی غالباً شروع به استفاده از شعار مبارزه با اعتیاد می‌کنند و سیاست‌هایی را آغاز می‌کنند که فاقد عناصر لازم برای عملی شدن است و در نتیجه این سیاست‌ها با شکست مواجه می‌شوند، در حالی که دولت‌ها باید نظر داشته باشند و پیشنهادات مردم دلسوز و صاحب‌نظر را در نظر بگیرند. حوزه های اعتیاد و آسیب های اجتماعی

تجربه نشان می دهد که عدم ورود کارشناسان ترک اعتیاد خسارات جبران ناپذیری را به همراه داشته است و احتمالاً خانواده معتادان مطهر قربانی عدم برنامه ریزی و اتخاذ سیاست درمانی مناسب برای عزیزان خود شده اند.

ایجاد مراکز ماده 16 سیاستی بود که دولتمردان و سیاستمداران برای درمان و مقابله با اعتیاد و درمان معتادان متجاهر اتخاذ کردند، اما به دلیل ناهماهنگی و عدم برنامه ریزی به نتیجه مطلوب نرسید.

از سوی دیگر برخی از مسئولان می گویند که مراکز ماده 16 برای اسکان معتادان است نه برای درمان آنها، بنابراین اگر چنین باشد، بدون اینکه معتادان اراده داشته باشند، تنها هزینه آن بر عهده سازمان اجتماعی است. ترك كردن.

درمان اعتیاد نیازمند یک پروژه بلند مدت و برنامه ریزی شده است تا معتادان معتاد تحت درمان قرار گیرند و تکمیل زیرساخت ها و تامین اعتبارات لازم راه حل مقابله با اعتیاد است و شهرداری تهران و سایر شهرهای استان تهران باید همکاری لازم را با این معتادان داشته باشند. سایر نهادها و سازمان ها برای مقابله با اعتیاد باید بلای خانمان سوز ریشه کن شود.


برای مقابله با معضل اعتیاد باید زیرساخت ها بهبود یابد

برای بررسی چرایی‌ها و راه‌های مقابله با اعتیاد و جمع‌آوری معتادان مقوای خیابانی و خوابیده، معروف به معتادان متجاهر، با عباس سلطانی عضو شورای اسلامی شهر پاکدشت و محمد موسوی حاتت، کارشناس مراقبت های اجتماعی ترتیب داده ایم

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر پاکدشت ایجاد اشتغال را مهم ترین موضوع ایجاد انگیزه در معتادان متجاهر برای درمان عنوان کرد و گفت: عدم اشتغال در ابتلای جوانان به اعتیاد و عدم درمان معتادان و افرادی که به سمت اعتیاد روی می آورند موثر است. اغلب به دلیل نبود شغل مناسب.

سلطانی تصریح کرد: بنابراین مسئولان باید ابتدا زیرساخت ها را برای مقابله با معضل اعتیاد آماده کنند و سپس نسبت به درمان معتادان اقدام کنند و تا زمانی که مشکل اشتغال وجود دارد، معتادان انگیزه ای برای درمان نخواهند داشت و وجود دارد. خطر ابتلا جوانان بیکار و بیکار به اعتیاد.

وی تصریح کرد: از طرفی خانواده ها و مسئولان باید از دوران کودکی به مردم توجه داشته باشند و فردی که از کودکی به دلیل نیاز خانواده به سر کار می رود بیشتر در معرض آسیب های اجتماعی قرار می گیرد زیرا ممکن است با او دوست شود. افراد بی وجدان و آینده او را تباه کرد.

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر پاکدشت تاکید کرد: البته این بدان معنا نیست که خانواده های ثروتمند و مرفه در معرض اعتیاد قرار نگیرند، بلکه فرد می تواند تمام امکانات دوران کودکی خود را داشته باشد و در نهایت در دام اعتیاد بیفتد، بنابراین اعتیاد فقیر و غنی را نمی شناسند و در این زمینه مسئولیت بزرگی بر عهده خانواده ها و مسئولان است.

سلطانی چه پیشنهادی به مسئولان برای پیشگیری از اعتیاد دانش آموزان و جوانان دارید؟ خاطرنشان شد: مشاوره باید در مدارس فعال باشد و دانش آموزان نسبت به خطرات اعتیاد آگاه شوند و آموزش های لازم در این زمینه به دانش آموزان ارائه شود.

وی ناهماهنگی و برنامه ریزی نادرست را مهم ترین دلیل افزایش اعتیاد در جامعه عنوان کرد و تصریح کرد: وظیفه شهرداری هاست که معتادان تحت درمان را رها نکنند و با حمایت سایر نهادها و سازمان ها شرایط مناسب را در اختیار معتادان تحت درمان قرار دهند. کار کنید تا افراد درمان شده به مرحله اول برگردند.

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر پاکدشت تصریح کرد: مشکل اصلی این است که معتادان تحت درمان حمایت نمی شوند و دوباره در جامعه رها می شوند و در نهایت مصرف مواد را از سر می گیرند، اما اگر مسئولان در بهبودی از معتادان متجاهر حمایت کنند. درصد بسیاری از آنها به خانواده های خود باز می گردند و دیگر نمی خواهند مواد مخدر مصرف کنند.

سلطانی افزود: نمونه آن در شهرستان پاکدشت وجود دارد و افرادی بودند که پس از غلبه بر شرایط اعتیاد و بهبود وضعیت خود به کار مشغول شدند و هرگز به مسیر اعتیاد بازنگشتند.


هم افزایی و انسجام؛ حل مشکلات اعتیاد

این کارشناس بهزیستی با ارائه راهکارها و پیشنهادهایی برای ترک اعتیاد و اتخاذ برنامه ریزی و سیاست های مناسب گفت: متأسفانه رویکرد مسئولان در زمینه ترک اعتیاد فاقد انسجام لازم است و سیاست های کلی نیز نشان می دهد که رویکردهای اصلی مقابله با اعتیاد مشخص نیست.

محمد موسوی حاتات تصریح کرد: زمان آن رسیده است که به درمان اعتیاد به عنوان ابزار یا سیاست نگاه کنیم، نگاه ابزاری به آن تنوع و تنوع را به همراه دارد و در حوزه سیاستگذاری، مسئولان و خانواده ها باید هماهنگ عمل کنند. زیرا در صورت پذیرش سیاست های مختلف، تصمیمات متناقضی اتخاذ می شود و این موضوع امکان تحول و هم افزایی را کاهش می دهد.

وی خاطرنشان کرد: اما در عمل و عملکرد باید موضع خود را نسبت به حل معضل اعتیاد مشخص کنیم، مثلاً اعتیاد را علت می دانیم یا معلول؟ در مجموع در حوزه سیاست گذاری در حوزه مقابله با اعتیاد به جمع بندی و اجماع نرسیده ایم.

این کارشناس بهزیستی تصریح کرد: اگر در حوزه کلان به اجماع لازم دست یابیم، اقدامات در این راستا انجام می شود و در نهایت می توان معضل اعتیاد را کنترل کرد، اما متأسفانه تلاش ها در این راستا به سمت هم افزایی رشد نکرده و بازدهی مطلوب حاصل نشده است. به دست آمده است

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید