لزوم انجام غربالگری شنوایی برای نوزادان / برای مراقبت از دنیای کودکانمان


ساعت: 11:03
تاریخ انتشار: 1401/01/31
کد خبر: 1823356

با توجه به نقش تشخیص زودهنگام در درمان بیماری ها و با توجه به فراوانی کم شنوایی و ناشنوایی در کودکان، مراجعه به مراکز غربالگری شنوایی نوزادان ضروری است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصادنیوز، شنوایی یکی از حواس پنج گانه انسان است که بدون آن نمی توانیم به خوبی با دنیای اطراف خود ارتباط برقرار کنیم و حتی اختلال در این حس می تواند برخی حواس دیگر را مختل کند.

از سوی دیگر، برخی از بیماری ها مانند کم شنوایی یا ناشنوایی، بیماری های خاموشی هستند که معمولا تا سنین دبستان پنهان می مانند، بنابراین برای کاهش این موارد مراجعه به مراکز غربالگری شنوایی نوزادان ضروری است.


c1ee4434 ea2b 44d2 a589 b44d67191650 خبر خاکستری


100 درصد ولادت های کرمانشاه تحت پوشش غربالگری شنوایی قرار گرفتند / فعالیت 17 مرکز غربالگری شنوایی نوزادان

فرحناز محمدی در گفت و گو با خبرنگار مرصادنیوز اظهار کرد: چهار مرکز غربالگری شنوایی نوزادان در مرکز استان کرمانشاه و یک مرکز در هر یک از شهرستان های استان زیر نظر اداره کل بهزیستی استان فعال است.

وی در خصوص اهمیت سنجش شنوایی نوزادان افزود: برنامه های غربالگری شنوایی نوزادان از بدو تولد آغاز می شود و خدمات پرستاری ارائه می شود و لازم است این آزمایش برای هر نوزاد حداقل یک بار انجام شود.

محمدی با بیان اینکه قبل از ترخیص در خصوص اهمیت غربالگری شنوایی نوزادان به مادران توضیحات لازم داده می شود، تصریح کرد: مراکز غربالگری شنوایی نوزادان تست شنوایی تشخیصی ABR و مرحله اول غربالگری نوزادان را انجام می دهند.

وی بیان کرد: با توجه به کامل بودن این مراکز، انجام انواع آزمایشات در مراکز غربالگری شنوایی نوزادان امکان پذیر است، از این رو علاوه بر انجام تست های غربالگری شنوایی نوزادان، عوامل خطر مورد بررسی قرار می گیرد.


21feaf21 a8bb 4882 ae09 8f7738945731 خبر خاکستری

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه گفت: پس از انجام غربالگری شنوایی نوزادان، در صورت تشخیص مشکل شنوایی، برای پیگیری های بیشتر از جمله استفاده از سمعک یا کاشت حلزون یا مداخلات پزشکی به مراکز مربوطه ارجاع داده می شود. کارت سلامت برای نوزادان صادر می شود.

محمدی افزود: مشکل کم شنوایی یک نقص پنهان است که ممکن است والدین از آن آگاه نباشند، به خصوص اگر کم شنوایی یک طرفه وجود داشته باشد ممکن است تا زمانی که فرزندانشان به سن مدرسه نرسند متوجه کم شنوایی خود نشوند.

وی با اشاره به جامعیت مراکز غربالگری شنوایی نوزادان، افزود: این مراکز مربوط به جامعه هدف است و تاکنون نیازی به توسعه این مراکز نبوده است.

مدیرکل بهزیستی کرمانشاه گفت: در سال گذشته 100 درصد ولادت های کرمانشاه تحت پوشش غربالگری شنوایی نوزادان قرار گرفته اند.


میزان بروز کم شنوایی در نوزادان کرمانشاهی میانگین کشوری است

علی کریمی در گفت و گو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: سازمان بهداشت جهانی بر اساس اهمیت موضوع، هر سال روز خاصی را به نامگذاری بیماری ها اختصاص می دهد که هر سال 12 مارس برابر با 3 مارس به عنوان روز جهانی ناشنوایان نامگذاری شده است. “

این کارشناس مجری برنامه شنوایی معاونت بهداشتی کرمانشاه گفت: شعار امسال سازمان جهانی بهداشت برای ناشنوایی ها با عنوان «مراقب شنوایی خود باشید، تمام عمر از زندگی لذت ببرید» است. نامگذاری شده است.


2a033cbe 8736 4ed8 bb60 fdce52490d3e خبر خاکستری

کریمی گفت: تعداد نوزادان ناشنوایی یا کم شنوایی یک تا سه در هزار تولد زنده و دو تا چهار درصد نوزادان بستری در بخش های NICU است.

وی با بیان اینکه 5.6 درصد از کودکان در سن مدرسه دچار کم شنوایی هستند، افزود: در سال 2018 بیش از 466 میلیون نفر در سراسر جهان دچار کم شنوایی یا ناشنوایی بودند که برآورد می شود تا سال 2050 به 900 میلیون نفر برسد.

این کارشناس که برنامه شنوایی معاونت بهداشتی کرمانشاه را اجرا می کند، گفت: خوشبختانه این بیماری در بزرگسالی 50 درصد و در سنین پایین و 60 درصد قابل پیشگیری است.

کریمی شدت کم شنوایی را در سراسر جهان 6.8 درصد عنوان کرد و افزود: ناشنوایی یا کم شنوایی سومین عامل بیماری زا است، بنابراین افزایش سواد سلامت در جامعه، افزایش رفتارهای پیشگیرانه در کارخانجات و اماکن که باعث آزار می شود ناشنوایی افزایش می یابد و افزایش آن ضروری است. محدوده غربالگری شنوایی


c0c08d8b b023 4a0c a6d0 2df9d4105942 خبر خاکستری

وی افزود: طرح غربالگری شنوایی نوزادان در سال 86 توسط سازمان بهزیستی اجرا شد و از سال 93 در دانشگاه های علوم پزشکی اجرا شد و در این راستا معاونت بهداشتی وزارت بهداشت به عنوان پشتیبان عمل می کند اما کارهای اجرایی وی توسط بهزیستی انجام می شود. شنوایی سنج.

کریمی افزود: برای تشخیص سریعتر کم شنوایی یا ناشنوایی آزمایشات غربالگری شنوایی قبلی در یک ماهگی، تشخیص در سه ماهگی و مداخله در شش ماهگی انجام شد، اما سال گذشته اعلام شد که تمام سه مرحله غربالگری در یک ماهگی تشخیص داده می‌شود و باید مداخله کرد که در این صورت پیش‌آگهی بیماری بهتر می‌شود و شنوایی و گفتار کودکان سریع‌تر بهبود می‌یابد.

وی افزود: تست های ABR و OAE توسط سازمان بهداشت انجام می شود که در صورت انجام همزمان نتایج بهتری خواهد داشت.

کریمی وضعیت استان کرمانشاه از نظر کم شنوایی یا ناشنوایی را 2.7 در هزار تولد است که تقریباً در محدوده آمار کشوری قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه ناشنوایی منجر به قطع ارتباط با دنیا می شود، افزود: پزشکان خانواده از اسفندماه سال گذشته طرح غربالگری شنوایی نوزادان در بدو تولد را اجرا می کنند و هم اکنون با همکاری سازمان بهزیستی این طرح به خوبی اجرا می شود.

به گزارش مرصاد، نیاز به غربالگری شنوایی در نوزادان بر هیچکس پوشیده نیست و در دنیای مدرن امروزی نمی توان کاستی های موجود در این زمینه را نادیده گرفت، لذا انتظار می رود با توجه به اهمیت موضوع، ارزیابی شنوایی نوزادان انجام شود. به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید