لزوم تامین اعتبار برای نگهداری نهال در طرح مدیریت گرد و غبار در خوزستان

وی با بیان اینکه طرح مبارزه با گرد و غبار در خوزستان باید با مشارکت مردم ادامه یابد، افزود: رویکرد مطالعه باید واقع بینانه بازنگری شود چرا که توسعه فعالیت ها تنها با مشارکت مصرف کنندگان عادی یا سرمایه گذاران و از طریق آن امکان پذیر است. پس انداز طرح “

سجادی بر کشت گیاهان دارویی و علوفه ای در طول اجرای این طرح تاکید کرد و گفت: علاوه بر این برخی مناطق نیاز به کار دارند و این اقدامات نیاز به تضمین آب دارد.

وی با بیان اینکه اجرای طرح مقابله با گرد و غبار نیازمند فرهنگ سازی عمومی است ادامه داد: این امر مستلزم عزم قوی دستگاه های اجرایی برای رعایت قوانین است.

سجادی افزود: خسارات ناشی از فعالیت‌های عمرانی در خوزستان به ویژه در مرکز استان که وضعیت بحرانی‌تر کانون‌های گرد و غبار است بیشتر است، بنابراین تخصیص اعتبار برای جبران خسارت و احیای منابع طبیعی باید به انجام شود.”

وی با بیان اینکه تخریب ها از جهات مختلف در حال تشدید است، گفت: هر گونه اقدام عمرانی که تخریب جانبی آن اجتناب ناپذیر است باید مرمت و بازسازی آن را به حساب آورد.

مدیرکل منابع طبیعی و مدیریت آب خوزستان همچنین با اشاره به خشک شدن برخی از مناطق کاشت طرح مبارزه با گرد و غبار، افزود: شاید استعداد و ظرفیت اکوسیستم این نبوده که در هر سال 200 نهال کاشته شود. هکتار پایین کیفیت خاک در این مناطق.«این ممکن است در چند سال رخ دهد.

به گفته وی، در این طرح تاکنون 25 هزار و 800 هکتار نهال کاشته شده است.

سجادی در پاسخ به سوال یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در خصوص نحوه هزینه کرد طرح ریزگردها افزود: 3 هزار و 200 میلیارد تن اعتبار برای این طرح در نظر گرفته شده اما تاکنون از 400 میلیارد تن کمتر هزینه شده است. میلیاردها فولاد در کانون های گرد و غبار بدون توجه به توزیع بودجه برای مسائل جانبی مانند خسارت گرد و غبار در بخش های آب و برق.


در آینده نزدیک نهال ها را در نقطه داغ گرد و غبار از بین ببرید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همچنین با اشاره به اینکه نهال ها در کانون های ریزگردها در حال خشک شدن هستند، خواستار تامین اعتبار برای نگهداری نهال و اجرای طرح مبارزه با گرد و غبار در استان شد.

هدرهم امیری زاده مساحت بیابان خوزستان را یک میلیون و 300 هزار هکتار عنوان کرد و گفت: 15 شهر خوزستان از خشکسالی های متعدد و بیابان های وسیع رنج می برند.

وی افزود: برای مقابله با بیابان زدایی و تثبیت تپه های ماسه ای تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی جنگل های دست کاشت مانند گمبوه، خسرج، دب حردان و امیدیه انجام شده است و هم اکنون داریم. بدون مشکل تپه های شنی تپه های شنی در خوزستان.

امیری زاده با اشاره به اینکه پدیده گرد و غبار یکی از معضلات کنونی خوزستان و کشور است، ادامه داد: منشاء اصلی گرد و غبار ناشی از کانون های خارجی است اما 350 هزار هکتار کانون گرد و غبار در خوزستان شناسایی شده که نیاز به اقدام دارد.

وی گفت: از سال 95 با تشکیل کارگروه ملی و استانی مقابله با گرد و غبار اقداماتی در این راستا انجام شد و تثبیت 120 هزار هکتار کانون ریزگردها و کنترل این سطح از کانون ها در دستور کار قرار گرفت. . تا 2800 میلیارد «تومان اعتبار نیاز دارد.

امیری زاده ادامه داد: در حال حاضر به دلیل کمبود اعتبار و عدم تزریق نهال هایی که برای تثبیت کانون های گرد و غبار در خوزستان ساخته شده در حال خشک شدن است و لازم است اعتباراتی برای مراقبت و نگهداری از این مناطق اختصاص داده شود و انتظار داریم استانداری و سازمان برنامه «بودجه همکاری در این زمینه.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی، بهداشتی و اجتماعی ناشی از گرد و غبار برای مردم خوزستان، افزود: خوزستانی ها علت ریزگردها باید همچنان از ماسک استفاده کنند که بسیار سخت است.

بر اساس این گزارش، 17 ژوئن (27 ژوئن) به عنوان روز جهانی مبارزه با بیابان زایی نامگذاری شده است و شعار امسال “غلبه بر خشکسالی با مشارکت مردمی” است.

در پی طوفان گرد و غبار در بهمن ماه سال 95 و قطعی طولانی مدت برق، آب و تلفن در 12 شهر خوزستان، دولت طرح مقابله با ریزگردها را تصویب کرد.

بر اساس گزارش ارائه شده از سوی اداره کل منابع طبیعی خوزستان در سال 95، بر اساس این طرح، 26 هزار و 335 هکتار مالچ با نهال، 121 هزار و 500 هکتار مرتع داری، 100 هزار هکتار فنس، 27 هزار هکتار مزرعه، 27 هزار هکتار، مدیریت 27 هزار هکتار مزرعه. 5 هکتار. ، در خوزستان 24 هزار و 800 هکتار مراقبت و آبیاری، 28 هزار و 246 هکتار کاشت و 2630 هکتار جنگل زراعی اداره می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید