لزوم تبدیل شورای عالی انقلاب فرهنگی به پایگاه عملیاتی/ آیا تغییر روش ها باعث تحول در ساختار فرهنگی کشور می شود؟

ساعت: 17:14
تاریخ انتشار: 1400/08/08
کد خبر: 1780179

شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز یکی از متولیان اصلی حوزه فرهنگی کشور است که متاسفانه در شناسایی ساختارهای معیوب در این حوزه و ارائه برنامه عملیاتی برای اصلاح آنها ناکام مانده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از تهران پرس; ساختار فرهنگی و عملکرد خوب کشور یکی از موضوعاتی است که در دهه 80 مورد توجه برخی صاحب نظران قرار گرفت و اخیراً توسط مقام معظم رهبری نیز مورد توجه قرار گرفته است. اما به نظر می رسد مفهوم احیای ساختار فرهنگی کشور همچنان برای سیاستمداران و تصمیم گیران مبهم بوده و ابهاماتی در آن وجود دارد. مفهوم بازسازی، چیستی ساختار فرهنگی، روش های بازسازی و آسیب های احتمالی مرتبط با آن از جمله موضوعاتی است که ممکن است مبهم باشد.

البته برخی از مسئولان مربوطه می خواهند تمرکز را از ساختار معطوف کنند و مشکلات فرهنگی موجود را به سیاست گذاری در این حوزه تقلیل دهند که این موضوع نیز بحث برانگیز است.

شاید مشکل اصلی و اساسی در حوزه فرهنگ این باشد که متولی مشخصی برای مدیریت حوزه فرهنگی در کشور وجود ندارد. اگرچه در این حوزه با دستگاه های بی شماری مواجه هستیم که کار می کنند، اما متولی فرهنگی در کشور وجود ندارد به این معنا که بودجه خودش را داشته باشد و نظارت لازم را داشته باشد و خروجی مطلوبی داشته باشد.

انبوه دستگاه های مختلف در حوزه فرهنگ از دیدگاه برخی کارشناسان، اگرچه به خودی خود ایرادی ندارد، اما در بسیاری از موارد منجر به موازی کاری در این حوزه شده است که کیفیت اقدامات مربوطه را بدتر کرده و موجب برخی موارد شده است. سردرگمی در این زمینه، همچنین عدم هماهنگی دستگاه های متولی حوزه فرهنگ نیز از دیگر آسیب هایی است که باعث ایجاد سیاست های معطوف به این حوزه شده است. نباید به درستی اعمال شود.

نهادهای مختلفی در حوزه فرهنگ دخیل هستند از جمله وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عمومی فرهنگی استان و … که در این امر تأثیرگذار هستند. رشته.

شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز یکی از متولیان اصلی فرهنگ کشور است که متأسفانه نتوانست ساختارهای معیوب این حوزه را شناسایی کند و برنامه عملیاتی برای اصلاح آنها ارائه کند و به نحوی موجب تحول مثبت در این ساختار و وضعیت کشور شود. فرهنگ کشور انتقادات و گلایه های رهبر معظم انقلاب از سوی این شورا نیز گواه این عملکرد ضعیف است. اجرایی که شاید نشان دهنده عدم نگاه و درک عمیق و صحیح به مسائل فرهنگی باشد، همانطور که می بینیم ارائه این شورا را می توان در مجموعه ای از اقدامات نظری خلاصه کرد که چندان عملیاتی نیست و نمی تواند مشکلات کشور را حل کند. مشکلات فرهنگی

البته برخی کارشناسان نیز پیشنهادهایی برای تغییر ساختار معیوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و تبدیل آن به پایگاه عملیاتی دارند که در نتیجه اقدامات موثر این شورا مشاهده می شود.

همانطور که سایر نهادهای فرهنگی مرتبط، بر اساس ساختار جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی و با شجاعت و بینش عمیق فرهنگی، باید بتوانند ساختارهای غلط فرهنگی را از بین ببرند و ساختار فرهنگی را در نهادهای متبوع خود بازسازی کنند تا شاهد شکوفایی باشند. و خلق حماسه در عرصه فرهنگ باشد.

در همین راستا، تهران پرس به منظور توسعه ادبیات مفهومی مرتبط با موضوع و شناخت وضعیت موجود و ارزیابی نسبی آن در گفتگو با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس به تشریح وضعیت موجود در حوزه فرهنگ پرداخت.

گلمرضا منتظری نایب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار تهران پرس با اشاره به ساختار معیوب در ساختار فرهنگی کشور گفت: چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیاز است. برای بررسی و ارزیابی مجدد باید تغییری در این زمینه دیده شود.

نایب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه اگر ساختار یا برنامه اثربخشی لازم را نداشته باشد و مطابق انتظار نباشد، باید تغییراتی در آن ایجاد شود، به موضوع تعدد و تعدد فعالیت های فرهنگی اشاره کرد. حوزه فرهنگی اصل فراوانی مانعی ندارد، اما کیفیت را نباید فدای کمیت کرد. یعنی موازی کاری تا حدودی قابل قبول است و اگر کنترل و نظارت نشود ممکن است به اهدافمان نرسیم.

ساختارهای معیوب در بدنه فرهنگی کشور

منتظری با انتقاد از برخی ساختارهای معیوب در بدنه فرهنگی کشور گفت: ساختار برخی نهادها و سازمان های فرهنگی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به گذشته تغییر اساسی نکرده است و سوال اینجاست که آیا این ساختار می تواند پاسخگوی نیازهای اساسی باشد؟ نسل امروز ما هست یا نه؟

منتظری ادامه داد: مجموعه های فرهنگی کشور باید در این زمینه فکری اساسی کنند و اگر اینطور نیست باید با همکاری مراکز پژوهشی ساختاری منعطف و کارآمدتر فراهم کنند تا تحولات بیشتری در حوزه فرهنگ ایجاد شود. .

نایب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: با وجود تنوع در حوزه های فرهنگی و گروهی به نام شورای عالی انقلاب فرهنگی که وظیفه آن سیاست گذاری در حوزه فرهنگی است، نبود فرهنگسرا. در این ساختار فرهنگی به شدت احساس می شود.

شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مقر آن شود

نایب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه نظارت، کنترل و ارتقای کمی و کیفی فعالیت های فرهنگی مستلزم قرارگاه است، خاطرنشان کرد: به نظر من قرارگاه فرهنگی باید هر چه زودتر تشکیل شود، چه در شورای عالی انقلاب. انقلاب یا خود شورا باید مبنا شود.

منتظری با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر انتظاراتشان از شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تحقق یک پایگاه مستحکم و مستحکم، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به عنوان تسبیح از مجموعه های فرهنگی و بذرهای فرهنگی کشور حمایت کند. انسجام در این زمینه

کارکنان در حوزه فرهنگ یک ضرورت است

منتظری با تاکید بر اینکه در حوزه مدیریت فرهنگی نیازمند بازنگری جدی هستیم، گفت: برای اداره فرهنگی کشور نیازمند تربیت نیروهای متخصص هستیم که شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد، صداو سیما هستند. یا سازمان های دیگر اما متاسفانه قاب بندی در این گونه مجموعه ها کمتر دیده می شود.

نایب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: رهبر معظم انقلاب تعبیری از لشکر حضرت محمد رسول الله در دوران جنگ داشتند با این مضمون که اگر نبود این جوانان پرشور با چهره های با تجربه، این حماسه باشکوه خلق نمی شود. در شرایط کنونی نیازمند حماسه سازی در حوزه فرهنگ هستیم، یعنی باید مدیران میانسال را با مدیران جوان، با انگیزه و ریسک پذیر مجموعه های فرهنگی کشور پیوند دهیم.(توضیحات بیشتر)

حجت الاسلام سیدرضا تقوی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار تهران پرس، با اشاره به نگرانی کارشناسان از ساختار فرهنگی کشور و شیوه های عملکرد صحیح آن، گفت: اما مشکل اصلی این است که بسیاری از فرهنگیان هستند. نه فرهنگی بلکه مدیران خدمات فرهنگی; یعنی فقط برای اهل فرهنگ خاک می سازند; یک سالن سینما بسازید یا یک کتاب منتشر کنید، در حالی که متولیان فرهنگ باید فرهنگی باشند به این معنا که نگاه فرهنگی و درک فرهنگ داشته باشند.

از منظر تقوا، فرهنگ مشکل اساسی جامعه است که کل جامعه را در بر می گیرد. به عبارت دیگر فرهنگ چتری بر روی جامعه است و به نوعی معیارهای بین افراد یک جامعه و سبک رفتار افراد را تعیین می کند. بسیاری از مشکلات جامعه، مشکلات فرهنگی است، حتی برخی از مشکلات حوزه اقتصادی ریشه فرهنگی دارد و اگر آنها را حل کنیم، مشکلات اقتصادی نیز حل می شود.

فرهنگ به یک ملت و جامعه هویت می بخشد

نماینده کمیسیون فرهنگ مجلس با بیان اینکه فرهنگ به ملت هویت می بخشد، گفت: بنابراین ما حق نداریم به فرهنگ نگاه حاشیه ای داشته باشیم، اما متاسفانه برخی از مسئولان و عموم مردم فرهنگ را به عنوان یک موضوع و فرهنگ اساسی نمی دانند. و جامعه سوال سوم و چهارم را می دانند و قدر آن را نمی دانند پس طبیعی است که وضعیت فرهنگی بهتر از این نباشد.

وی همچنین به تجربه خود در شورای عمومی فرهنگ اشاره کرد و گفت: بسیاری از اعضای شورای عمومی فرهنگ در استان های مختلف کشور فرهنگ را به عنوان یک معضل بزرگ نمی پذیرند و درک فرهنگی ندارند و این موضوع مطرح است. توسط افرادی که درک درستی از فرهنگ ندارند، چگونه می توانند فرهنگ منطقه خود را مدیریت کنند.

اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه فرهنگ تغییری نکرده است

سخنگوی درگذشت تهران گفت: شورای فرهنگ عمومی کشور باید رصد عمومی باشد و رفتار افراد جامعه را رصد و ارزیابی کند و برای رفع آسیب های فرهنگی جامعه برنامه عملیاتی و برنامه داشته باشد.

تقوی با انتقاد از عدم هماهنگی و انسجام دستگاه های فرهنگی، به گلایه رهبر معظم انقلاب از عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: اقداماتی بوده است، اما نه اقداماتی که منجر به تغییر فرهنگ شود. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید