لزوم تدوین سامانه پزشک خانواده در جامعه/ طرح شهید سلیمانی در خرم آباد به خوبی اجرا شد.


ساعت: 15:40
تاریخ انتشار: 1401/01/16
کد خبر: 1819769

بهزادی فر با اشاره به لزوم توسعه سامانه پزشک خانواده در جامعه گفت: طرح شهید سلیمانی در خرم آباد به خوبی اجرا شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مسعود بهزادی فر در گفت و گو با خبرنگار سفیرافلاک گفت: چارچوب اصلی خدمات ما در حوزه مرکز بهداشت، فعالیت های مرتبط با بهداشت محیط است. ما در صورت لزوم و به تشخیص خود وارد کلیه مراکز بهداشتی می شویم و کارشناسان بر اساس تعهدات قانونی خود ایرادات را در محل اعزام مشاهده و در صورت رفع نشدن با هماهنگی مراجع قضایی و اماکن پلمب می کنند. از خدمات

وی افزود: در زمینه خدماتی که به مادران و کودکان در زمینه سلامت خانواده ارائه می کنیم، می توان به واکسیناسیون آنها، مراقبت از مادران باردار، انجام آزمایشات سطح اول و سه و همچنین در زمینه بیماری هایی که شامل بیماری‌های عفونی و غیرواگیر، ما سیستم‌های مراقبتی داریم.» یعنی وقتی بیماری بیش از حد افزایش می‌یابد، زنگ سیستم به صدا در می‌آید و تیم‌های پاسخگویی را می‌فرستیم.

رئیس مرکز بهداشت خرم آباد بابیان اینکه همه وظایف محوله را طبق چارت سازمانی، قوانین بالادستی و وظایف محوله از سوی وزارت بهداشت انجام می دهیم، گفت: در برخی موارد به دلیل امکانات، نیروی انسانی می توانیم به خوبی انجام دهیم. و منابع مالی «و در برخی موارد دیگر مشکل داریم.

وی در خصوص فاصله شبکه های بهداشت و درمان کشور با استان با استانداردهای جهانی گفت: با قاطعیت اعلام می کنم که در هیچ کجای دنیا چیزی به نام شبکه بهداشت و درمان نمی بینید. ; خیلی خوب بودند و الان یکی از شاخص های اصلی حفاظتی ما شبکه بهداشت و درمان است، اما ایراد بزرگ این است که این شبکه ها به مرور زمان به روز نشده اند، یعنی اگر بتوانیم این استانداردها را برای رفع نیازهای روز ایجاد کنیم. مطمئن هستیم که هیچ مشکل جدی با بیماری کووید نداشته ایم.

بهزادی فر گفت: اگر بسترهای مهمی را در سیستم شبکه آماده می‌کردیم، می‌توانستیم خیلی بهتر عمل کنیم و فعالیت‌های phc را کاهش دهیم، اما بعد از کرونا، همه دنیا به سمت phc برگشتند، یعنی اگر می‌خواهیم با بیماری‌هایی مانند کرونا مبارزه کنیم، باید این کار را انجام دهیم. دارای یک phc بسیار قوی (آنچه که اکنون داریم)؛ phc ما بسیار قوی است و زیرساخت های لازم را داریم، اما قوی نیستیم.

رئیس مرکز بهداشت خرم آباد گفت: در سخنانی که مقام معظم رهبری در دیدار با پرستاران داشتند توصیه اکید به احیا و بهبود شبکه های بهداشت و درمان کردند تا بتوانیم از فرصت های مناسب استفاده کنیم. متأسفانه در حوزه بهداشت و درمان در ایران نگاه ها بهداشتی نیست و درمان و کار بهداشتی زمان زیادی می برد، یعنی وقتی آموزش می دهیم 4-5 سال بعد جواب می دهد.

وی بابیان اینکه در استانداردهای جهانی بهداشت در جایگاه بسیار خوبی قرار داریم، افزود: از نظر استانداردهای بهداشتی حتی از دنیا هم بالاتر هستیم. در برخی از سیاست ها ممکن است مشکلاتی مانند وجود پزشک خانواده در شهر داشته باشیم.» واقعیت این است که اگر بتوانیم سیاست پزشک شهری را به درستی اجرا کنیم، بسیاری از مشکلات بهداشتی کاهش می یابد و می توانیم مقدار زیادی از منابع مالی خود را پس انداز کنیم. منابع

بهزادی فر گفت: اصطلاحی به نام سودآوری داریم، یکی از سیاست هایی که باید در کشور به درستی انجام شود، پزشک خانواده شهرستان است، زیرا سودآور است. در اوایل کرونا مشکلات زیادی با تجهیزات اولیه مراقبت از قبیل دستکش، ماسک، مواد ضدعفونی کننده، الکل و غیره داشتیم، اما با پیشرفت آن چنان خوب عمل کردیم که دیگر نیازی به ما نیست، زیرا جزو اولین ها بودیم. کشورهایی که باید واکسینه شوند. اینها برخی از برگ برنده هایی است که می تواند ما را به یک برند در جهان تبدیل کند.

رئیس مرکز بهداشت خرم آباد گفت: مرکز بهداشت خرم آباد پس از مشاهده تاج در خرم آباد تیم هایی تشکیل داد و به تمامی افرادی که همه مردم از طریق آنها خدمات دریافت کردند، مراکز غربالگری تاج را در سطح شهر به صورت رایگان ارائه کرد، اما واقعیت این است که برای همه این آزمایشات که به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گرفت شاید بالای 5 میلیارد تن بدهکار هستیم که متاسفانه تا زمانی که بیمه ها همکاری نکنند مشکلات بیشتری خواهیم داشت و احتمالا خدمات را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی گفت: در زمان اپیدمی کرون، تعداد زیادی از مراجعین را در بیمارستان ها شناسایی، بررسی و در نهایت به پزشکان معرفی کردیم. همچنین در حوزه آموزش نیز طرح شهید سلیمانی در شهر خرم آباد آغاز شده است. در این راستا خرم آباد با جمعیتی حدود 400 هزار نفر یکی از شهرهای بسیار خوبی است.

بهزادی فر گفت: آموزش حضوری را در همه ادارات و همه سازمان ها مطرح کردیم. و با هم خیلی خوب کار کردیم و سعی کردیم فقط با انجام تشخیص یا غربالگری آموزش هایمان را ببینیم.

رئیس مرکز بهداشت خرم آباد گفت: یکی از نکات قابل توجه مرکز بهداشت خرم آباد در دوره 25 ماهه کرونا، زحمات فراوان این مراکز بود که کار بزرگی انجام داده و اکنون با وجود کاهش کرونا، شاهد این مراکز هستیم. “

وی گفت: از دیگر فعالیت های ما این بود که خیلی سریع و با امکانات بسیار کم و با همکاری دستگاه هایی مانند سپاه پاسداران، جمعیت هلال احمر و بسیج جامعه پزشکی واکسیناسیون انجام دادیم که کمک های ارزنده ای انجام دادند. اگر در روز اول ورود واکسن تاج به شهر خرم آباد می توانستیم از فرصت های این مراکز بهداشتی استفاده کنیم، وضعیت پوشش بهتر بود و خیلی سریعتر به پوشش فعلی می رسیدیم.

بهزادی فر گفت: پوشش واکسن کراون برای بار اول و دوم، اگر جمعیت 5 تا 12 ساله را در نظر نگیریم، پوشش دوز اول 90 درصد، دوز دوم 82 درصد و پوشش دوز سوم حدود 32٪ است.

وی گفت: واکسیناسیون مردم هرم آباد خوب است اما به مردم توصیه می کنم دوز دوم و سوم را مصرف کنند. به خانواده ها توصیه می کنیم نکات بهداشتی را رعایت و رعایت کنند، واکسینه کنند، در جلسات شرکت نکنند و شرایط بهداشتی را هنگام حضور در جلسات رعایت کنند.

رئیس مرکز بهداشت خرم آباد گفت: به سختی می توان گفت که وقتی تاج از بین می رود، تاج می تواند به نوعی آنفولانزا تبدیل شود، اما با توجه به توصیه های سازمان جهانی بهداشت، دانشگاه ها و مراکز بهداشتی باید دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند. امیدوارم به زودی به یاری خداوند متعال و برکت ماه مبارک رمضان، لحظه ای را شاهد باشیم که بیماری عادی شود و مشکلی پیش نیاید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید