لزوم توجه به ارکان اقتصاد دانش بنیان در راستای تحقق اهداف شعار 1401


ساعت: 21:40
تاریخ انتشار: 1401/01/08
کد خبر: 1818275

اقتصاد دانش بنیان رویکردی است که می تواند موجب افزایش بهره وری و بهینه سازی منابع شود که با توجه به نامزدی امسال برای دستیابی به این هدف باید مورد توجه دستگاه های اجرایی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ با گسترش مفهوم سرمایه، اعم از سرمایه فیزیکی یا انسانی، علاوه بر سرمایه فیزیکی و نیروی کار، عوامل موثر دیگری در طول رشد اقتصادی شناسایی شده است. یکی از این عوامل بهره وری منابع تولیدی است که تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله دانش است.

هدف رهبری از نامزدی 1401 حفظ ارتباط بلندمدت بین محورهای مختلف دانش در بستر اقتصاد دانش بنیان و رشد اقتصادی در ایران، ایجاد ارتباط بلندمدت بین محورهای مختلف است. دانش (سرمایه انسانی و آموزش، رژیم های نهادی و اقتصادی و زیرساخت های اطلاعاتی). بگذارید محورهای دانش بر رشد اقتصادی ایران تأثیر بگذارد و سرعت اصلاح انحراف کوتاه مدت به بلندمدت را کاهش دهد.

جایگاه اقتصاد دانش بنیان از نظر رهبری

به گفته وی علم برای کشور ثروتی بی پایان و تمام نشدنی است. بنابراین، اگر چرخه تولید علمی در کشور شروع شود، اگر استعدادها به جریان بیفتد، اگر ظرفیت ها شروع به ظهور کنند، این منبع تمام نشدنی است. رهبر معظم انقلاب در دیدار فعالان شرکت ها و تولیدکنندگان سازمان های دانش بنیان در سال 91 در گوشه ای از سخنان خود با بیان اینکه علم یک پدیده درون زا است، فرمودند: این چیزی نیست که باید به آن معتاد شد. بله، اگر می خواهید علم آماده به دست آورید، همین. بستگی دارد، نیاز است، امتداد دارد، اما وقتی در کشوری مبنای علمی ایجاد شد، استعداد در آن کشور بود، آن وقت حالت چشمه های جوشان پیدا می کند.

همچنین می گویند:

اگر پژوهش و علم و پژوهش و دانش عمیق را دنبال کنیم، اگر این موضوع مانند چندین سال در کشور با همان سرعت اما با انگیزه و همت بیشتر جدی گرفته شود و پیگیری شود، بی شک کشور به آن خواهد رسید. اوج آن

این نگاه باز و روشن به موضوع حمایت دانش بنیان در شرایطی است که مجموعه های دانش در حال شکل گیری و همچنین حمایت همه جانبه از نیروی کار نخبه و آگاه است.

قانون حمایت از کسب و کار دانش بنیان

قانون حمایت از شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات مصوب اصل 123 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان را شرکت ها یا مؤسسات خصوصی یا تعاونی تلقی می کند. دستیابی به اهداف علمی و اقتصادی و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در زمینه فناوری پیشرفته و ارزش افزوده بسیار به ویژه در تولید نرم افزارهای مرتبط.

ارکان اقتصاد دانش بنیان

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ از دیدگاه اقتصاددانان، اقتصاد دانش بنیان بر چهار عنصر اصلی تکیه دارد:

1) شاخص نوآوری: یک سیستم نوآوری مؤثر متشکل از شرکت‌ها، مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‌ها، اتاق‌های فکر و سایر سازمان‌ها که با استفاده از منابع دانش جهانی و در نهایت ارائه راه‌حل‌های جدید فن‌آوری می‌توانند آن را بر اساس نیاز خود مکان‌یابی کنند.

2) شاخص آموزش: نیروی کار آموزش دیده و ماهر که قادر به ایجاد اشتراک دانش و استفاده مؤثر است.

3) شاخص ICT: زیرساخت‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات مدرن و در دسترس به عنوان کاتالیزوری برای ارتباطات مؤثر، انتشار و پردازش اطلاعات عمل می‌کنند.

4) نظام نهادی: نظام نهادی و انگیزه اقتصادی شامل مشوق هایی است که با تشویق به استفاده مؤثر از دانش موجود و جدید، کارآفرینی را در اقتصاد ترویج می کند.

مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی با مقایسه الگوی توسعه اقتصاد دانش بنیان در فنلاند، هند، کره جنوبی و ترکیه در حوزه های فوق در سال های اخیر تاکید کرد که مهم ترین موضوع سیاستمداران در این حوزه محدود کردن دانش است. من از فناوری های پیشرفته اطلاعی ندارم و سعی می کنم آنها را در همه زمینه ها توسعه دهم. همچنین مدل توسعه اقتصادی دانش بنیان در هر کشوری متفاوت و منحصر به فرد است و نمی توان برای همه یک نسخه نوشت.

الزامات موفقیت از دیدگاه مرکز پژوهش های مجلس

این گزارش همچنین می افزاید که سه ویژگی مشترک بین کشورهای دارای اقتصاد دانش بنیان عبارتند از:

اولاً، در این کشورها، پایگاه دانش اقتصاد با گسترش رقابت پذیری صنایع محلی مرتبط است.

دومین وجه مشترک، سیاست های هماهنگ آن برای توسعه اقتصادی و توسعه صنعتی است که در فنلاند و کره جنوبی به وضوح قابل مشاهده است.

سومین وجه مشترک، لزوم توجه به اکوسیستم اقتصادی آن و تمرکز ویژه بر بازیگران مختلف این اکوسیستم اعم از موسسات حمایتی و تامین مالی، دولت، شرکت های کوچک و کوچک، دانشگاه ها و حتی تا حدودی جامعه است.

افکار نباید به گروه محدودی از شرکت های دانش بنیان محدود شود

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ با کمبود زمین به دلیل نیاز به زیرساخت های سبز، صنعت لجستیک که نیاز به تحویل به موقع دارد، تقاضای جهانی رو به رشد، سیاست های نظارتی مبتنی بر کارایی، و بسیاری موارد دیگر دارای اولویت بالایی هستند. و تحقیق مهم است. دانش تخصص فنی، حل مسئله، ارزیابی و ارزیابی عملکرد و مدیریت داده های مورد نیاز برای مقیاس فرامرزی جهانی، رشته های رقابت امروزی را فراهم می کند.

در پایان باید تاکید کرد که اکنون که سال به نام تولید دانش بنیان و ایجاد اشتغال نامگذاری شده است، تمرکز مسئولان و سیاستگذاری ها بر این موضوع است، نباید اذهان را به گروه محدود دانش بنیان محدود کرد. شرکت ها در آینده اقتصاد جهانی و این روند جهانی باید سیاست هایی را با در نظر گرفتن چهار بعد مختلف اقتصاد دانش بنیان و نیازهای بومی کشور اتخاذ کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید