لزوم توسعه گفتمان/عملکرد رسانه ملی در تولید محتوا قابل دفاع نیست


ساعت: 17:01
تاریخ انتشار: 08/08/1401
کد خبر: 1907068

کریمی گفت: متاسفانه عملکرد رسانه ملی در سال های اخیر در زمینه تولید محتوا و جذب حداکثری مخاطب به ویژه نسل جوان کشور هرگز قابل دفاع نبوده است. مهم ترین فرصت ها باعث رنجش می شود. عدم استقبال از گفت و گو با جریان های منتقد، اعتراضات و در نهایت آشوب را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اکبر کریمی مدرس ارتباطات و رسانه در خصوص نقش رسانه ها به ویژه صدا و سیما در حوادث اخیر کشور در گفت و گو با خبرنگار هرمز گفت: برای اینکه بتوانیم تحلیل مناسبی از از دیدگاه رسانه ای، تعریف سواد رسانه ای بیش از هر چیز و لزوم توسعه آن در بین مردم ضروری است. سواد رسانه ای شامل نوعی درک مبتنی بر مهارت است که بر اساس آن می توان همه رسانه ها و تولیدات آنها را از یکدیگر شناخت و متمایز کرد.

وی افزود: در واقع سواد رسانه ای می تواند به مخاطبان رسانه بیاموزد که از مصرف گرایی و انفعال خارج شده و وارد رابطه دو سویه و فعال با رسانه شوند که دستاورد و برآیند آن در نهایت به نفع فرد است. بنابراین باید از خود بپرسیم زمانی که بحرانی در کشور رخ می دهد، آیا تعامل مردم و مسئولان با زبان سواد رسانه ای تاثیر لازم را دارد یا خیر؟ قاعدتا وقتی افراد می توانند تشخیص دهند که چه کسانی در فضای مجازی برای چه هدفی غیر از خودشان فعال هستند، سعی می کنند اقدامات منطقی تری انجام دهند.

این مدرس ارتباطات و رسانه تاکید کرد: اگر رسانه ها در زمان مناسب اطلاعات درست را در اختیار مردم قرار دهند و مردم احساس کنند که رسانه ها و کارکنان آن اطلاعات صادقانه به آنها می دهند و هدفشان اقناع است، راضی خواهند بود. در عین حال رسانه ها باید چشم و گوش و نماینده مردم باشند و در عین حال سخنان مسئولان را به گوش مردم برسانند، حال با توجه به تنشی که پیش آمده باید بررسی شود که مشکلات وجود دارد. از عملکرد رسانه ها در اطلاع رسانی به مردم و به طور کلی ارتباط بین آنچه بر سر مسئولان و مردم گذشت، زیرا تنش، ناآرامی و آسیب برای مردم عواقبی دارد و در چنین شرایطی امکان بی اعتباری و بی اعتباری وجود دارد. رسانه های رسمی بسیار بالا هستند.

کریمی با ابراز تأسف و تأثر از حادثه تروریستی شیراز، تصریح کرد: هر حادثه ای در میدان و فضای رسانه ای تابع مختصاتی از استراتژی رسانه ها و صاحبان قدرت است و نحوه پوشش آن طراحی می شود. و بر این اساس اجرا شد. در واقع رسانه ها این تحلیل را در دستور کار خود قرار می دهند که آیا این رویداد منجر به استریم و هشتگ گذاری شده و آیا قابلیت حداکثری بودن را دارد یا خیر و در مرحله بعد برنامه های عملیاتی خود را اجرا می کنند.

وی افزود: در واقع رسانه پس از گذر از مرحله مارپیچ سکوت، وارد مرحله شیرین کاری رسانه ای شده و با ایجاد فرضیه های مختلف سعی در هدف قرار دادن طیف های متنوعی از مخاطبان خود دارد. بر این اساس، پس از حادثه تروریستی شیراز، اولین فرضیه این بود که جمهوری اسلامی ایران برای فراموشی وقایع 40 روز گذشته کشور و جلوگیری از تجمع مردم در روز هفتم آبان در پاسارگرد اقدام کرد.

این مدرس ارتباطات و رسانه با اشاره به فضای مملو از سوء تفاهم و عصبانیت افکار عمومی یادآور شد: طرح این فرضیه دور از ذهن نبوده و با توجه به آمادگی افکار عمومی برای پذیرش آن، طبیعی است که شاهد بی اعتبار شدن آن باشیم. رسانه ملی در بخش قابل توجهی از افکار عمومی مردم باشد

وی ادامه داد: متاسفانه عملکرد رسانه ملی در سال های اخیر در زمینه تولید محتوا و جذب حداکثری مخاطب به ویژه نسل جوان کشور هرگز قابل دفاع نبوده است. مهم ترین فرصت ها باعث رنجش می شود. عدم استقبال از گفت و گو با جریان های منتقد، اعتراضات و در نهایت آشوب را به دنبال خواهد داشت.

کریمی با تاکید بر اتخاذ سیاست های جدید در رسانه ملی برای ایجاد گفتمان فراگیر در کشور تصریح کرد: طبق قانون اساسی کشور همه آحاد جامعه حق ابراز عقیده، نقد منصفانه و احقاق حقوق مشروع خود را دارند. همه معترضان، دانشجویان، بسیجیان، دانشجویان و… فرزندان این کره خاکی هستند و رسانه ملی بالاخره باید برای آنها عدالت، فضا و فرصت فراهم کند. در غیر این صورت در فضایی نامشخص و متشنج علاوه بر اتفاقات تلخ 40 روز گذشته، اتفاقات ناگواری مانند حادثه تروریستی شیراز بر کشور تحمیل خواهد شد.
این مدرس ارتباطات و رسانه گفت: همیشه می گوییم رسانه دشمن هزینه می کند. من این سوال را مطرح می کنم که آیا در رسانه ملی ما که بالای 30 هزار پرسنل است و این همه امکانات را دارد، چیزی کم است؟ صدا و سیما باید مدام مخاطبان و سلایق و نیازهای آنها را شناسایی و رصد کند و بر اساس آن محتوا تولید کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: گفتگو همیشه بهترین راه حل است و باید صدای معترضان و منتقدان شنیده شود. اصل جهاد تبیینی نیز با همین رویکرد و مطابق با روشنگری مطرح می شود. مهمترین وظیفه رسانه ملی در حال حاضر عینیت بخشیدن به جهاد تبیین از طریق گفت و گوهای همه جانبه و منصفانه بین مردم است و شک نکنید که این امر اقناع افکار عمومی، جذب حداکثری و تقویت وحدت ملی دستاوردها خواهد بود. از توسعه گفت و گو .

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید