لزوم پیگرد جدی دستگاه دیپلماسی در خصوص انحراف رودخانه هیرمند/سدسازی بر روی رودخانه فرا رود نقض آشکار حقوق مردم سیستان است.

ساعت: 11:49
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۹
کد خبر: 1801842

رئیس مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان مطرح کرد؛

محمد سرگزی گفت: بر اساس اصول و حقوق جاری، افغانستان حق انحراف آب رودخانه هیرمند را ندارد و نخواهد داشت، لازم است دستگاه دیپلماسی کشور به طور جدی بر این موضوع نظارت داشته باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد سرگزی نماینده مردم سیستان در مجلس در گفت و گو با عصر هامون با بیان اینکه مردم ما نگران انحراف آب در افغانستان هستند و این نگرانی باید برطرف شود، گفت: ضمن تشکر از همه کسانی که این موضوع را پیگیری کردند. حق آبه هیرمند تنها بازگشایی دروازه های بند کمال خان کافی نیست، بلکه با تغییر مسیر آب نیز مخالفیم، زیرا بر اساس اصول و حقوق جاری، افغانستان حق انحراف آب از رودخانه هیرمند را ندارد.

وی افزود: لازم است دستگاه دیپلماسی کشور به این موضوع توجه جدی داشته باشد چرا که با توجه به خشکسالی های مکرر و اهمیت آب رودخانه ها برای مردم سیستان، قطعاً نباید حتی اندکی آب از بین برود و یا با انحراف آب از بین برود. از مسیر اصلی «رودخانه باعث نگرانی مردم شریف سیستان شود.

سرگزی ادامه داد: باید بدون توجه به سیلاب های فصلی که کشور همسایه قادر به مهار آن نیست حق آبه گرفته شود و البته در زمان مناسب می توان به راحتی این مشکل را از مفاد پیمان هیرمند محاسبه کرد تا بتوانیم با دقت برنامه ریزی کنیم. سوء استفاده نگه داشتن آن

رئیس مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان گفت: موضوع دیگری که دستگاه دیپلماسی باید در دستور کار قرار دهد، جلوگیری از سدسازی و یا ساخت سد بهش آباد بر روی رودخانه فراه رود است زیرا این تخلف آشکار است. حقوق مردم حفاظت از تالاب ها (رامسر 1350) دریاچه هامون به عنوان تالاب به ثبت رسیده و حفاظت از این تالاب یکی از تعهدات بین المللی کشور همسایه است که باید جدا از آب های هیرمند انجام شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید