لغو یارانه 3 دهک اول جامعه و ثبت نام بازماندگان از چه زمانی آغاز می شود؟

لغو یارانه 3 دهک اول جامعه و ثبت نام بازماندگان از چه زمانی آغاز می شود؟

روز جدید : با وجود اینکه گزارش هایی مبنی بر پرداخت یارانه به بازماندگان می رسد، هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

در اواخر دهه 80 به حساب سرپرستان خانوار برای اولین بار یارانه نقدی 45000 تن به ازای هر عضو خانواده واریز شد کشور و مشکلات اقتصادی که مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند. یارانه 45 هزار تنی تاثیر چندانی در بهبود قدرت خرید و وضعیت معیشتی خانواده ندارد.

تیرماه امسال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اطلاعیه ای اعلام کرد مشمولانی که خارج از ثبت نام یارانه در سال 1393 بوده اند یا خانواده هایی که خانواده آنها یارانه دریافت نکرده اند اما به واسطه ازدواج از خانواده جدا شده اند، مشمول دریافت یارانه می شوند. درخواست درخواست ثبت نام پس از گذشت چند هفته از اعلام این خبر، اخباری مبنی بر آغاز پیش ثبت نام یارانه های بازمانده منتشر شد، اما زمانی که متقاضیان برای ثبت نام به سایت مراجعه کردند، به دلیل مشکلات ایجاد شده برای یارانه های باقی مانده از سوی این وزارتخانه، هیچ درگاه یا گزینه ای برای ثبت اطلاعات وجود نداشت. تعاون، کار و رفاه اجتماعی این خبر را تکذیب کرد و گفت: وزارتخانه هنوز سایت یا سامانه ای را برای ثبت یارانه نقدی اعلام نکرده است.

در شهریورماه امسال عبدالمالکی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که هنوز تصمیمی درباره یارانه و تغییر میزان آن گرفته نشده است.

وزیر در اولین ماه پاییز اعلام کرد که بحث یارانه نقدی زیاد بوده اما هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است.

اکنون در آبان ماه هستیم و پس از ارسال لایحه حمایت از معیشت اقشار آسیب پذیر در مجلس و زمزمه حذف ارز 4200 تنی، صحبت از مبالغ جدید یارانه است و برخی می گویند از آذرماه به 60 میلیون نفر یارانه پرداخت می کنند. کشور 110000 تومان داده می شود.

براساس قانون بودجه سال 98، یارانه سه دهک اول جامعه باید برای اقشار کم درآمد باشد که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

حذف سه دهک اول درآمدی و ثروتمندان از ردیف یارانه بگیران و همچنین تغییر میزان یارانه و اقدام در جهت افزایش آن کاری است که دولت سیزدهم باید انجام دهد.

عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پنجم آبان ماه درباره لغو یارانه سه دهک اول جامعه گفت: تا بانک اطلاعات اقتصادی تکمیل نشود، نمی توانیم روند حذف و اضافه را انجام دهیم.

وی افزود: البته دولت قبل روند راه اندازی سامانه ها را آغاز کرد اما تمام نشده است. بنابراین اطلاعات برخی از خانواده ها به سال 1377 برمی گردد و تا زمان تکمیل این سامانه ها نمی توانیم برای یارانه حذف و اضافه کنیم.

عبدالملکی افزود: در خصوص افزایش یارانه نقدی باید گفت که تصمیم گیری در سامانه یارانه ها بر عهده دولت است، البته در گذشته صحبت هایی در این باره شده است اما هنوز تمام نشده است.

پایگاه اجتماعی ایران در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در حال جمع‌آوری و تکمیل اطلاعات لازم برای حذف دهک‌های اول و اضافه شدن بازماندگان است، اما تاکنون خبر جدیدی از این موضوع منتشر نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید