لوله کشی 70 درصد طلافروشی های مشهد پس از اعتصاب طلافروشان/ اتحادیه طلای مشهد پشت طلافروشان را خالی کرد! (ویدئو)

لوله کشی 70 درصد طلافروشی های مشهد پس از اعتصاب طلافروشان/ اتحادیه طلای مشهد پشت طلافروشان را خالی کرد!  (ویدئو)

اعتصاب طلافروشان در واکنش به اجرای سامانه جامع معاملات چند روزی به مشهد هم رسید، اما این بار نه تنها مذاکره و صلح طلبی صورت نگرفت، بلکه پس از چندین ساعت اعتراض، طلافروشی های بزرگ مشهد پلمب شد. درب برخی از آنها جوش داده شده بود! تجارت نیوز در گفتگو با فعالان صنف طلای مشهد به بررسی جزئیات این موضوع پرداخته است.

به گزارش تجارت نیوز، بر این اساس اجرای این سامانه از سال 1402 به فروردین ماه امسال به تعویق افتاد.

اعتراضات صنفی طلا در مشهد از کجا شروع شد؟

برخلاف انتظار طلافروشان، چالش های این سامانه برطرف نشد و از فروردین امسال این صنف مجبور به ثبت اطلاعات در سامانه کل معاملات شد. این مشکل باعث اعتراض دیگر صنف طلا در شهرهای بزرگی مانند تهران و تبریز شد.بین متن 3

بسیاری از این اعتراضات بدون نتیجه مشخص به پایان رسید، اما طلافروشان مشهد با بازگشایی بازارها در روز یکشنبه 26 اردیبهشت به اجرای سامانه مذکور اعتراض کردند. اما این بار برخلاف شهرهای دیگر، کمتر از هشت ساعت پس از شروع اعتراضات، واحدهای صنفی و معابر بزرگ طلا در مشهد پلمب شد.

تجارت نیوز برای بررسی موضوع مهر واحدهای صنفی با تعدادی از طلافروشان مشهد گفت وگو کرد و از جزئیات این موضوع مطلع شد.

قاچاق می کنیم یا تقلب می کنیم؟!

یکی از طلافروشان پاساژ مدرس مشهد در گفت و گو با تجارت نیوز، نگرانی از دریافت مالیات بر درآمد و همچنین میزان امنیت سامانه جامع معاملات را از جمله مشکلاتی دانست که در رابطه با این سامانه حل نشده است. طلافروشان در اعتراض به این موضوع روز یکشنبه مغازه های بسته شده را تعطیل کرده اند

یکی دیگر از فعالان صنفی با اشاره به اینکه در هیچ شهرستانی واحدهای صنفی به دلیل اعتراض و اعتصاب پلمب نشده اند، می گوید: آیا ما قاچاقی و مجدداً فروخته ایم یا تقلب کرده ایم که اگر این تخلفات پس از اخطار انجام شود، صنف؟ 15 روز فرصت دارد، اما آنها بدون اطلاع ما این کار را انجام دادند.”

اتحادیه طلای مشهد در زمان پلمپ صنفی در کنار استانداری بود!

یکی از فعالان پاساژ طلا در مشهد با اشاره به اینکه در زمان تعطیلی واحدها، فرمانداری، فرماندار و رئیس اتحادیه طلای این شهر در کنار هم بودند و اقدام به تعطیلی این اتحادیه کردند، گفت: کل پاساژ مدرس، پاساژ ارگ و مغازه های حاشیه آزادشهر پلمپ شده و در برخی معابر روکش ها جوش داده شده تا از تردد جلوگیری شود!

شما باید برای فک پلمب متاسف باشید!

یکی از طلافروشان مشهد به تجارت نیوز می گوید: «انگار رئیس سندیکایی گفته بیا تو سندیکا و اظهار پشیمانی کن و قول بده. ما هنوز مشکل خود را با این سیستم حل نکرده ایم و به اعتراض ما رسیدگی نشده است! همچنان امیدواریم این موضوع پیگیری شود تا به نتیجه برسیم. اگر می‌خواستیم این شرایط را بپذیریم، فروشگاه‌هایمان را نمی‌بستیم!»

بین متن 4
بلاتکلیفی نظام مالیاتی امنیت تاجران طلا را تهدید می کند

طلاسازان مشهدی معتقدند این قانون ایرادات زیادی دارد و مانند قانون مالیات بر ارزش افزوده که پس از چند سال لغو شد، این قانون اجرا نمی شود. آنها می گویند اگر اطلاعات این سیستم هک شود، خانواده هایشان در امان نخواهند بود.

برخی از فعالان صنعت طلا در گفت و گو با تجارت نیوز با گلایه اظهار داشتند: «با کمترین سرمایه مستقل شدیم، زحمت می کشیم و مالیات می دهیم. می گویند علاوه بر مالیات بر درآمد باید مالیات بر ارزش افزوده مشتری را نیز که مختص مشتری است پرداخت کنیم، اما در ابتدای سال باید مالیات بر ارزش افزوده ملک را نیز به مشتری پرداخت کنیم!

اعتصاب طلافروشان مشهد همچنان ادامه دارد و با گذشت حداقل چهار روز خبری از بازگشایی طلافروشی های پلمب شده نیست. این در حالی است که به گفته طلافروشان، اتحادیه طلای مشهد که قرار است نمایندگی این صنف را بر عهده بگیرد، در کنار مراجع دولتی قرار گرفته است.