مابه التفاوت مستمری های خرداد پرداخت می شود

مابه التفاوت مستمری های خرداد پرداخت می شود

در روزهای پایانی سال تصمیمات و جلسات زیادی در دولت برای افزایش مستمری ها برگزار شد. اما همه این جلسات بی نتیجه ماند و افزایش مستمری کارگران هنوز مشخص نشده است. حقوق بازنشستگان همواره یکی از تحریک آمیزترین اظهارنظرها در بررسی حساب های بودجه بوده است. حقوق بازنشستگان سال 1401 با افزایش 10 درصدی 5 میلیون تن تعیین شده است. در ادامه به آخرین جزئیات افزایش حقوق بازنشستگی خواهیم پرداخت.

عبدالملکی زمان واریز مابه التفاوت حقوق مستمری بگیران را تا خرداد 1401 اعلام کرد.

آیا هیئت دولت امروز تصمیم افزایش حقوق بازنشستگان را تصویب می کند؟ موضوع افزایش حقوق مستمری بگیران پس از تصویب در هیات امنای تامین اجتماعی در 10 اردیبهشت ماه مسیر تصویب هیات وزیران را در پیش گرفت، مسیری که هنوز به نقطه پایانی نرسیده است.

بر اساس ماده 96 قانون تامین اجتماعی، سازمان موظف است به دلیل افزایش هزینه های زندگی، با تصویب هیأت وزیران، مبلغ کلیه مستمری ها، ازکارافتادگی کلی و مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی حداقل یک بار در سال افزایش دهد. تعاونی ها، کار و مراقبت اجتماعی ۲۷ اردیبهشت ماه اعلام کردند که بر اساس قانون تامین اجتماعی، میزان مستمری ها هر ساله در هیات امنای تامین اجتماعی تصویب و به هیات دولت می رسد. این حقوق به تصویب شورای عالی کار می رسد.

به گفته عبدالملکی، قرار است در جلسات آتی دولت بحث افزایش حقوق بازنشستگان را مطرح کند، البته دولت مسائل فوری بسیاری دارد، اما تلاش می کنیم هر چه سریعتر آن را تصویب کنیم.

بر اساس آمارهای موجود، مستمری بگیر اصلی این سازمان حدود 4 میلیون نفر است که مشمول افزایش حقوق در سال 1401 هستند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: پس از تصویب هیات وزیران، افزایش حقوق بازنشستگان در سال جدید اعمال می شود.

هفتم اردیبهشت ماه افزایش مستمری مستمری بگیران و مستمری بگیران تامین اجتماعی در هیات مدیره تامین اجتماعی تصویب و به شورای دولت ارسال شد. براساس مصوبه هیئت مدیره سازمان، افزایش مستمری بازنشستگان برابر مصوبه شورای عالی کار و علاوه بر تعدیل برای سطوح مختلف مستمری بگیران، 38 درصد به اضافه 500 هزار تن افزایش می یابد. مورد تایید قرار گرفت.

شورای عالی کار در 19 اسفند ماه حقوق 1401 کارگر را با 57.4 درصد افزایش نسبت به سال قبل و حداقل دستمزد 30 روزه 4 میلیون و 179 هزار و 750 تن اعلام کرد. و مستمری بگیران بیمه با توجه به مصوبه شورای عالی کار و همچنین پس از تصویب هیات مدیره سازمان منتظر افزایش حقوق به عنوان کارگر و تعدیل بودند.

مابه التفاوت مستمری های خرداد پرداخت می شود
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در روزهای اخیر گفت: آمادگی کامل برای پرداخت مطالبات مستمری بگیران به محض تصویب موضوع مستمری در هیات وزیران را داریم و امیدواریم در روزهای اخیر افزایش مستمری بگیریم. دو روز در ماه مه.”

به گفته میرهاشم موسوی، مابه التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان فروردین، خرداد و تیر نیز به حساب بازنشستگان واریز می شود.

به گفته تامین اجتماعی، پیشنهاد افزایش مستمری ها از سوی تامین اجتماعی مطابق مواد 96 و 111 تامین اجتماعی است.

طبق ماده 111 قانون بیمه سلامت، قاعده کلی پرداخت مستمری این است که مستمری ها کمتر از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار نباشد.

اعضای کمیسیون تلفیق بودجه 1401 حدود 90 هزار میلیارد تن بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی را تصویب کردند تا دولت با واگذاری سهام و پرداخت بدهی سازمان تامین اجتماعی را برای پرداخت معوقات و مستمری بازنشستگان باز کند.

رئیس اتحادیه ایثارگران کارگری گفت: دولت باید افزایش حقوق بازنشستگان را تصویب کند زیرا بار و بار مالی وجود ندارد، چون بازنشستگان در جیبشان مهمان هستند، سال هاست حق بیمه تامین اجتماعی را پرداخت کرده اند و اگر دولت به آن عمل کند. تعهدات، هیچ کسری بودجه وجود نخواهد داشت.”

به گفته صادقی، منابع افزایش مستمری ها در قانون پیش بینی شده است و نگرانی ما این است که مصوبه افزایش مستمری ها تصویب نشود. علاوه بر این، دولت تنها افزایش 10 درصدی را برای کارکنان خود اعمال کرده است که در اواسط سال جاری دریافت خواهد کرد و وجوه آن در بودجه موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید