ماجرای افزایش مجدد حقوق بازنشستگان در دولت

ماجرای افزایش مجدد حقوق بازنشستگان در دولت

روز جدید : روند تصویب افزایش بازنشستگان بیمه ای کار سختی شده است. علیرغم حمایت وزارت کار و تامین اجتماعی از افزایش حقوق بازنشستگان، دولت در برابر این درخواست مقاومت می کند و حدود یک ششم جمعیت کشور را منتظر مانده است. بر اساس ماده 96 قانون تامین اجتماعی، سازمان موظف است به دلیل افزایش هزینه های زندگی، با تصویب هیأت وزیران، مبلغ کلیه مستمری ها، ازکارافتادگی کلی و مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی حداقل یک بار در سال افزایش دهد.

امسال نیز بر اساس همین قانون، تامین اجتماعی و کارکنان وزارت کار با افزایش 57.4 درصدی حداقل دستمزد و 38 درصدی و 515 هزار تنی میانگین دستمزد سال جدید موافقت کردند. تصویب شد و به هیأت وزیران ارسال شد، اما تاکنون این مصوبه در هیئت دولت به حالت تعلیق درآمده و دولت با موانعی در برابر امضای آن مقاومت می کند. تعلل اخیر دولت در امضای نهایی افزایش حقوق بازنشستگان و بیمه تامین اجتماعی و عدم مشاهده افزایش حقوق در درآمد بازنشستگان، نارضایتی بازنشستگان را برانگیخت. آنها تاکنون کمپین های متعددی را برای احقاق حقوق خود راه اندازی کرده اند، اما همه آنها موفق نشده اند.

در حالی که دولت امضای افزایش مستمری بازنشستگان اجتماعی را به تعویق می اندازد، شورای دولت نقش دستوری در افزایش حقوق بازنشستگان دارد و تنها باید مصوبه شورای تامین اجتماعی را اعلام کند، اما اکنون دولت مرتکب اشتباهاتی شده است. گروگان گرفتن این قطعنامه … کار و بازنشستگی همراه نیست. این در شرایطی است که آخرین تصمیمات اقتصادی دولت و تغییرات ایجاد شده در توزیع ارز ترجیحی بین کالاها موجب تورم و افزایش قیمت مایحتاج معیشتی بازنشستگان شد.

نقش اشتباهات تایپی به بهانه تعویق دستمزد رو به افزایش است

شاید بتوان ریشه مشکلات افزایش حقوق بازنشستگان در سال جاری را ناشی از اشتباه تایپی دانست. در ابتدای سال به دلیل اشتباه تایپی در بند 4 تبصره 12 قانون بودجه کل کشور، این شبهه در دستگاه های اجرایی ایجاد شد که میزان افزایش مستمری های تامین اجتماعی در سال جدید تنها 10 درصد باشد. مانند سایر صندوق های بازنشستگی

البته میزان افزایش مستمری های تامین اجتماعی معمولاً با توجه به تغییرات حقوق سالانه کارگران در شورای عالی کار توسط هیات امنای این صندوق تعیین می شود. اما این بار در وسط عبارت «صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی نیروهای مسلح» یک کاما کاذب وجود داشت و اصلاح آن ۲۳ روز طول کشید تا قوه مجریه برای افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی خودداری کند. انتظار می رفت در پایان فروردین ماه با این شرایط همه شرایط برای بررسی فوری افزایش حقوق بازنشستگان و پرداخت حقوق جدید فراهم شود اما با وجود حمایت هیات مدیره تامین اجتماعی و وزارت کار برای تغییر افزایش حقوق، اما تایید نهایی هنوز نهایی نشده است

افزایش مستمری ها تورم ایجاد نمی کند

برخی از دولت ها دلایل مخالفت با مصوبه افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی را در کابینه تورمی عنوان می کنند و می گویند افزایش حقوق این قشر به ترتیب باعث ایجاد پول و تورم می شود. اما کارشناسان و فعالان این حوزه معتقدند افزایش درآمد بازنشستگان که قانونی است، تورم ایجاد نمی کند و پول ایجاد نمی کند، بلکه یارانه ها را چند برابر می کند که این امر مستلزم چاپ پول پرقدرت است.

چند روز پیش حسن صادقی، دبیرکل اتحادیه ایثارگران، از تعلل دولت در این زمینه و همچنین کسانی که افزایش حقوق بازنشستگان را پیش نیاز افزایش تورم می دانند، انتقاد کرد. وی گفت: ما از تعلل دولت در این زمینه شگفت زده شده ایم. اگر دولت تا دو ماه پیش افزایش حقوق را تصویب می کرد، امروز بازنشستگان و بازنشستگان می توانستند با قیمت قبل از گرانی های اخیر، هزینه های زندگی خود را تامین کنند. این در حالی است که دولت مدعی است افزایش حقوق بازنشستگان باعث افزایش تورم و بار مالی بر دوش دولت شده است. سوال ما این است که آیا افزایش اندک حقوق بازنشستگان تورم زا است یا اقدام یک شبه دولت که بسیاری از قیمت ها را یک شبه دو برابر کرده و قیمت برخی کالاها را 150 درصد افزایش داده است؟ کدام یک از این تصمیمات تورم زا هستند؟

مقاومت دولت در برابر افزایش حقوق بازنشستگان از صندوق تامین اجتماعی باعث شد تا امروز پس از گذشت حدود دو ماه از آغاز سال 1401 حقوق آنها به تعویق بیفتد و از دو ماه گذشته با هزینه مستمری بگیران آغاز شد.

زمان پرداخت مابه التفاوت مستمری

علیرغم عدم حمایت دولت از تصویب افزایش مستمری ها، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از آمادگی این سازمان برای پرداخت مابه التفاوت مستمری ها خبر داد. وی دو روز پیش گفت: آمادگی کامل برای پرداخت مستمری بازنشستگان به محض تصویب موضوع مستمری در هیات وزیران را داریم و امیدواریم بتوانیم در دو روز پایانی اردیبهشت ماه مستمری بگیران را افزایش دهیم. به گفته میرهاشم موسوی، مابه التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان فروردین، خرداد و تیرماه نیز به حساب بازنشستگان واریز می شود.

همانطور که در سازمان تامین اجتماعی آمده است، پیشنهاد بیمه برای افزایش مستمری ها مطابق مواد 96 و 111 قانون تامین اجتماعی است. طبق ماده ۱۱۱ قانون بیمه‌های اجتماعی، قاعده کلی پرداخت مستمری این است که مستمری‌ها نباید کمتر از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار باشد.

گفتنی است سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین صندوق بازنشستگی ایران با احکام خود حمایت از بیش از 50 درصد جمعیت کشور از جمله جمعیت کشور را پوشش داده است. مردم در دو ماه گذشته منتظر افزایش حقوق ماهانه خود بوده اند اما پرونده افزایش حقوق بازنشستگان فعلا به تعویق می افتد.

دیدگاهتان را بنویسید