ماجرای بحران گرد و غبار در تهران از کجا می آید؟

ماجرای بحران گرد و غبار در تهران از کجا می آید؟

روز جدید ریزگردها که در سال‌های اخیر به یک معضل بزرگ زیست‌محیطی در ایران و تعدادی از کشورهای خاورمیانه تبدیل شده و برنامه‌ریزی‌های سازه‌های ترکیه در بخش آب، در ورود ریزگردها به استان‌های جنوبی و غربی کشور موثر است.

از آنجایی که ترکیه سدهای بزرگی را فقط برای مصارف خانگی ساخته است و آب آنها در بالادست مصرف می شود، تأثیر زیادی بر رودخانه های دجله و فرات دارد و یکی از عوامل اصلی گرد و غبار در ایران است.

بسیاری از اتفاقات ایران و عراق به ویژه پدیده ریزگردها ناشی از سدسازی در ترکیه است.

آرش ویسی، فعال رسانه ای و پژوهشگر توییت، این چالش زیست محیطی را بررسی کرده است:

*ترکیه عامل اصلی بحران گرد و غبار است که گستره وسیعی از کشور را فراگرفته و سرآغاز بحرانی با هدف سلامت میلیون ها ایرانی است. ترکیه با طرح GAP که شامل 22 سد و 13 نیروگاه در دو شاخه دجله و فرات است، عراق، سوریه و ایران را به سرزمین‌های خالی از سکنه تبدیل خواهد کرد.

سد آتاتورک که 75 درصد آب فرات را در خود ذخیره می‌کند و 50 میلیارد متر مکعب ظرفیت دارد، معادل 650 سد در ایران و معادل نیمی از ظرفیت کل آب‌های ایران و سد الیسو بیش از ده میلیارد مترمکعب. از 56 درصد آب ببر و میلیون ها هکتار زمین جلوگیری می کند. کشاورزی در عراق و سوریه.

* انفعال، ناآگاهی و ناآگاهی دولت های ما نسبت به حقوق بین الملل و حقوق آب و بی توجهی به محیط زیست در عرصه داخلی و بین المللی تهدیدی جدی برای اکوسیستم و سلامت مردم ما است. با ادامه فصل تابستان شاهد بحران های جدی تری در این حوزه هستیم و امنیت پایدار ما با مشکلات جدی مواجه است.

* شاخص آلایندگی 500 پایتخت زنگ خطری است که باید برای کنترل و کنترل ریشه این آلودگی اقدامات کارشناسی انجام شود و ترکیه مقصر اصلی این پدیده شوم است که باید با همکاری عراق و سوریه و تشکیل پرونده قضایی در مجامع بین المللی حقوق آب دولت ها اقدامی انجام می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید