ماجرای توافق فرهاد مجیدی با پرسپولیس

ماجرای توافق فرهاد مجیدی با پرسپولیس

فرهاد مجیدی و علی کریمی در دو سه دهه گذشته دو ستاره محبوب استقلال و پرسپولیس بوده اند اما برای هر دو اتفاقاتی پیرامون انتقال به حریف افتاده است. مجیدی زمانی که یک فصل برای استقلال بازی می کرد به دلیل اختلافاتی که با باشگاه داشت تصمیم گرفت با پرسپولیس مذاکره کند و پیراهن این تیم را بپوشد. از سوی دیگر، صادق درودگر بارها از قرارداد علی کریمی با استقلال رونمایی کرد و مدعی شد زمانی که او بازیکن فتح بود، ابتدا با استقلال قرارداد امضا کرد اما پس از برخی فعل و انفعالات آن را لغو کرد و راهی پرسپولیس شد.

برای درک ماهیت تاریخ این دو گذار بزرگ، باید با جعبه سیاه رویدادهای 25 سال پیش صحبت کنیم. بهنام امیر عابدینی که در آن زمان مدیریت باشگاه پرسپولیس را بر عهده داشت. او بهتر از دیگران می تواند از مشکلات آن زمان صحبت کند. عابدینی ابتدا درباره امضای قرارداد علی کریمی با استقلال گفت: اینکه می گویند کریمی به استقلال رفته کاملا ساختگی است. شاید کارت امضا شده باشد اما در آن زمان نقل و انتقال بازیکنان به گونه ای بود که باید در هیئت فوتبال ثبت می شد. اگر ثبت نام نکرده اید، بازیکن می تواند به هر باشگاه دیگری برود. در ضمن دوستانم اشتباهاتی مرتکب می شوند که من شاهد آن بوده ام. من دو نفر را داشتم که به مسابقات باشگاهی سطح پایین رفتند و استعدادها را کشف کردند. فرقی نمی کرد این بازیکن در لیگ یک، لیگ دو یا حتی دسته سه باشد. من برای شما دو مثال می زنم تا بیشتر متوجه مشکل شوید. این دوستان یک روز به من گفتند که ما دو بازیکن را دیدیم که خوب هستند. یکی از آنها علی کریمی بود که در فتح بازی می کرد و دیگری علیرضا امامی فر که سرباز بود و در تیمی که متعلق به ارتش بود و در لیگ سوم بود بازی می کرد. من به تنهایی به ورزشگاه رفتم و مسابقات این دو را تماشا کردم. دیدم علی کریمی یک استثناست که هر وقت بخواهد بازیکنان حریف را از جلو خارج می کند. او فوتبال مدرن را در تکنیک خود غرق کرده بود. او آنقدر تکنیک داشت که می توانست از هر تاکتیکی استفاده کند و به بهترین تیم های دنیا برود. مدتی طول کشید تا بعد از پرسپولیس به یک باشگاه اروپایی رفت. الان منظورم از زمان چی بود؟ یعنی برای تیم ملی بازی کرد و کمی خسته شد. در این شرایط می توانستیم آن را به اروپا منتقل کنیم. وقتی بازی او را دیدم تمام این افکار به ذهنم خطور کرد. بنابراین تصمیم گرفتم با مسئولان فتح صحبت کنم.

مدیرعامل سابق پرسپولیس در تشریح دیدار با مسئولان فتح گفت: سرمربی فتح آقای حسین شمس بود که بعدها هدایت تیم ملی فوتسال را برعهده گرفت. او می تواند شاهد زنده این اتفاقات باشد. قبل از صحبت با کریمی با شمس و مدیر فتح صحبت کردم. گفتم ما این بازیکن را می خواهیم. شمس نظر داد و گفت این را در نظر داشته باشید. بعد موافقت کرد و مجبور شدیم مبلغی را برای رضایت نامه به باشگاه فتح بدهیم. هنوز بدون صحبت با کریمی توافق نامه را نوشتیم. دقیقاً یادم نیست، اما توافق ما بین 10 تا 15 میلیون تن بود که در آن زمان مقدار زیادی بود. چرا می گویم بزرگ، چون قرارداد کریمی با پرسپولیس 6 میلیون بود که او را جذب کردیم. آقای کریمی که نمی دانست ما به دنبال او هستیم، در همین حین با استقلال قرارداد بسته بود. پس چه اشکالی دارد؟ آیا این قرارداد در جایی ثبت شده است؟ خیر ما هم خیلی از این قراردادها را داشتیم. مثلا فرهاد مجیدی و احمد مومن زاده که با پرسپولیس قرارداد بستند اما به استقلال رفتند و برای این تیم بازی کردند. مثلاً با مومن زاده قرارداد بستیم، اما به او گفتم: «دوست داری کجا بروی؟ گفتم برو با فتح الله زاده تماس گرفتم. گفت حاجی احمد من را دوست دارد. گفتم او عاشق استقلال بود نه تو. دو نفری که جزو هواداران ما هم بودند، کریمی را به عنوان کارگر به تمرینات ما آوردند. با او صحبت کردم، همدیگر را درک کردیم، دست دادیم و قرارداد رسمی امضا شد. فردای آن روز کریمی با پرسپولیس تمرین کرد و رسما بازیکن ما شد. متأسفانه در این میان عده ای قصه و حرفه می گویند تا همه چیز را زیر و رو کنند».

عابدینی همچنین درباره قرارداد مجیدی با پرسپولیس صحبت کرد. از او خواستیم در این زمینه بیشتر توضیح دهد: «وقتی فرهاد مجیدی پیش من آمد، مثل الان خوب و خوش برخورد بود. وجدان دقیقاً همان چیزی بود که گفتم. رفتار او را خیلی دوست داشتم و البته از نظر فنی مورد تایید ما قرار گرفت. او با کسی نیامد، فقط به باشگاه پرسپولیس آمد و 40 میلیون قرارداد بستیم. قرارداد نهایی شد، هر دو امضا کردیم اما او حرفی زد که مانع همکاری شد. حدس می زنم مجیدی برای گرفتن پول عجله دارد و شاید نتوانم به خواسته هایش عمل کنم. گفتم راحت. من قرارداد را زیر پا می گذارم. به استقلال برو و دوباره برای این تیم بازی کن. کمی او را زد، اما شکایت نکرد. فقط گفت من چیزی نگفتم. آنجا قرارداد را فسخ کردیم و او به استقلال برگشت. البته همه این اتفاقات را طبیعی و بخشی از فوتبال می دانم. چون خیلی از این اتفاقات در معاملات فوتبال رخ می دهد. «البته من علاقه ای به صحبت در مورد این مسائل ندارم و دوست دارم بیشتر در مورد مشکلات اصلی ورزش صحبت کنم اما چون شما پرسیدید جواب دادم.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال در پایان با مثالی از روند جذب علی دایی می گوید: «آقای علی دایی در بانک تجارت بازی می کرد و کم و بیش معروف شد. یک روز به مصطفوی که رئیس فدراسیون فوتبال بود گفتم داریوش، علی دایی برای سال آینده تیمش انتخاب شده است؟ او گفت نه. گفتم یا شماره تلفنش را بده یا شماره من را بده. او این کار را کرد و با علی دایی نشستیم، صحبت کردیم و به توافق رسیدیم. قول هایی هم به او دادیم که متأسفانه شرایط اقتضا نکرد که به برخی از آنها عمل کنیم، اما او هرگز در مقابل ما حاضر نشد و حرفی نزد. دایی محتوا داشت و استثنا بود. او استعداد رشد در همه زمینه ها را داشت.

منبع: ایران ورزش

دیدگاهتان را بنویسید