ماجرای حذف بند وام ازدواج از بودجه 1401 چیست؟

ماجرای حذف بند وام ازدواج از بودجه 1401 چیست؟

روز جدید : تشریح جزئیات حذف بند وام جوانان دولت از بودجه 1401، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس.

«وام ازدواج در بودجه سال آینده لغو شد»؛ این خبری بود که با ارائه لایحه بودجه 1401 رئیس جمهور در مجلس و بررسی جزئیات آن منتشر شد.

محسن زنگنه عضوکمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز درباره حواشی و دغدغه هایی که در بین مردم ایجاد شده است، بیان کرد: سن آنها به قدری است که می توانند 100 میلیون تخصیص دهند. 16 اسکناس دیگر نیز همین وظیفه را داشتند که چه مقداری برای تولید یا وام و غیره باید کنار گذاشته شود.

هر سال در بودجه پیشنهادی دولت یک بند شفاف و شفاف به همراه تعداد وام ازدواج جوانان پیش بینی شده است که وضعیت آن در سال آینده مشخص نیست. در بودجه امسال 70 و 100 میلیون تن وام ازدواج جوانان تصویب شد. بند اختصاصی و تعداد وام ازدواج جوانان از لایحه بودجه 1401 حذف شده است زیرا ظاهراً دولت با مشورت دستگاه ها اختیارات کلی را برای تعیین آن در هیئت دولت درخواست کرده است.

به گفته زنگنه، دولت در لایحه پیشنهادی برای کل تبصره 16 بندی در نظر گرفته است که بر اساس آن بانک ها باید از 100 درصد سپرده های قرض الحسنه و تا 50 درصد سپرده های جاری برای همه ارکان قوانین بالادستی استفاده کنند. و همچنین قانون برنامه ششم توسعه.

بر اساس تبصره 16 ماده واحده لایحه بودجه سال بعد که مربوط به تسهیلات تکلیفی است، مقرر شد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از طریق بانک‌های دولتی، خصوصی و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظف به پرداخت تسهیلات به قرض الحسنه از 100 درصد سایر سپرده های قرض الحسنه است. الحسنه و پنجاه درصد (50) سپرده جاری شبکه بانکی پس از کسر سپرده های تکلیفی به ارکان مندرج در قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی از جمله قانون برنامه ششم توسعه.

زنگنه گفت: بر اساس بودجه سال 1401 دولت 70 و 100 میلیون وام ازدواج حذف شده است. این موضوع قبلاً از بودجه حذف شده است تا از این پس وزارت اقتصاد بتواند آیین نامه را بنویسد.

یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در توضیح بیشتر این اقدام گفت: بر این اساس به بانک ها این اختیار داده می شود که برای ازدواج چقدر وام بدهند، چقدر برای تولید بدهند و …. علاوه بر این، هر بانکی بر اساس سقف سپرده قرض الحسنه خودش وام می دهد، یعنی میزان وام بر اساس قوانین بالادستی تعیین می شود، اما بانک ها دیگر ملزم به بازپرداخت این وام نیستند، بلکه بر اساس سپرده قرض الحسنه و وام ازدواج به بهترین شکل.

وحید یامین پور معاون وزیر ورزش و جوانان نیز گفت: دولت در بند ب تبصره 17 به اجرای قانون جوانان اشاره کرد که ماده 68 آن مربوط به تعهد بانک مرکزی به پرداخت هزینه خدمات ازدواج است. در واقع متن تبصره ها تغییر یافته و به قانون مربوطه ارجاع شده است. ضمناً تبصره 16 تسهیلات را حذف نکرد و فقط خواستار تنظیم مفاد موضوع تسهیلات و مشمولان و میزان و مدت وام توسط سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی شد.

زنگنه تاکید می کند که البته این موضوع فقط مربوط به واج ازدواج نیست، بلکه شامل سایر وام های قرض الحسنه مانند خانه، بیماری، تولید نیز می شود.

دیدگاهتان را بنویسید