ماجرای رئیس کل سابق بانک مرکزی برای سرطان تورم در کشور

ماجرای رئیس کل سابق بانک مرکزی برای سرطان تورم در کشور

روز جدید: متأسفانه سال هاست که تورم بالای 40 درصد گریبان مردم ایران را گرفته است. بنابراین همه ساله مردم با افزایش قیمت کالاهای اساسی از نان و برنج و گوشت گرفته تا خانه و خودرو و …. افزایش تورم ناشی از کسری بودجه است. دولت به دلیل تحریم ها، خشکسالی، سوء مدیریت و… سال هاست که تحت فشار اقتصادی بوده و نفت نمی فروشد، اما برای تامین هزینه های خود مجبور است از منابع داخلی هزینه کند. در همین رابطه عبدالناصر همتی، رئیس کل سابق بانک مرکزی در یادداشتی نوشت: علت معضل تورم و درد بی درمان اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته چیزی جز اسراف و هزینه های بی رویه دولت نیست. «در اینجا گزیده ای از یادداشت او آمده است.

عبدالناصر همتی، رئیس کل سابق بانک مرکزی در یادداشتی نوشت: تورم به عبارت ساده، افزایش مداوم قیمت ها در اقتصاد است و شکل صعودی که عملاً رشد قیمت ها را تسریع می کند، دردناک تر است. این نوع تورم، مانند نیش، نه تنها عملکرد طبیعی اقتصاد را مختل می کند، بلکه اخلاق، انسانیت، صداقت و درستکاری را نیز از بین می برد.

اگر تورم خیلی بد است، علت اصلی چیست؟ و درمانش چیه؟ تورم می تواند ناشی از کمبود عرضه و تقاضای بیش از حد باشد. در سمت عرضه، افزایش قیمت مواد اولیه، محدودیت واردات، تحریم ها، جنگ، خشکسالی و بلایای طبیعی از مهمترین عوامل هستند. در سمت تقاضا، مهم ترین عامل مازاد بر تقاضای دولت است، هرچند افزایش دستمزدها و قیمت برخی دارایی ها و امثال آن نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. اما هیچ کدام به اندازه تقاضای دولت در تورم بلندمدت تأثیرگذار نیستند.

مازاد تقاضای دولت به چه معناست؟

مازاد تقاضای دولت چیزی جز کسری بودجه دولتی نیست. در حالی که هزینه های یک خانواده، فرد یا شرکت ممکن است به طور قابل توجهی بیشتر از درآمد نباشد (و قطعاً ورشکسته شود)، دولت به دلیل شخصیت حقوقی خود ممکن است هزینه هایی بیش از درآمدهای سالانه خود متحمل شود و این کسری بودجه را برطرف کند. مهمتر از آن، دولت می تواند به طور مستقیم یا غیرمستقیم بانک ها، مردم و بانک مرکزی را در تامین کسری بودجه خود مشارکت دهد. دلیل اینکه هزینه های دولت بدون اغراق از درآمدهای خود بیشتر می شود در درازمدت چیزی جز خرج کردن از جیب مردم و تحمیل مخارج آنها به اقتصاد نیست. به بیان ساده، اگر دولت پاهایش را فراتر از وزن دراز کند، به همه یارانه بدهد، دستمزد جمعی خود را افزایش دهد، خانه شرکتی، ماشین، راننده و هزاران چیز دیگر بخرد و به مدیرانش بدهد، نتیجه آن کسری بودجه خواهد بود. بود.

یک دولت غیرمسئول مساوی است با کسری بودجه بیشتر

در کشورهایی مانند ایران، دولت با فروش نفت خلأها را پر می کند، اما اگر پول نفت به اندازه تحریم در دسترس نباشد و دولت به رونق اقتصادی ادامه دهد، کسری بودجه و تقاضای غیرضروری ایجاد می شود. در همه موارد کسری بودجه به معنای تقاضای بیش از حد است و این به معنای افزایش قیمت است. زیرا در کل اقتصاد تقاضای محدودی برای کالاها و خدمات محدود و ثابت از سوی یک مصرف کننده بزرگ که دولت است وجود دارد و این تنها منجر به افزایش قیمت ها می شود. دلایل مشکل گرانی و درد بی درمان اقتصاد ایران بیش از نیم قرن است که چیزی جز زیاده خواهی و زیاده خواهی دولت نبوده است. بدبختی این است که این اسراف با پول پرقدرت بانک مرکزی که در کشور ما سرنگونی دولت بانک ملی است و بنزین به آتش افزایش قیمت ها می ریزد، برآورده می شود.

درمان نهایی تورم در ایران

اولاً انضباط مالی دولت است، یعنی دولت نباید در میان مدت بیشتر از میان مدت هزینه کند. همچنین سیاست های پولی و بانکی باید به گونه ای ساماندهی شود که هیچ بانکی نتواند بر اساس شاخص های سرمایه و بین المللی ترازنامه ای بزرگتر از ظرفیت خود داشته باشد و با انباشت ریسک در ترازنامه خود نقدینگی ایجاد کند و تقاضای غیرضروری در آن ایجاد کند. پایان؛ بانک مرکزی تحت هیچ شرایطی چک های غیرقانونی دولتی را پرداخت نکند. اگر این سه محقق شوند این سرطان از روح اقتصاد ایران جدا می شود. در غیر این صورت، مشکل تورم همچنان برطرف خواهد شد. داستان های ارزی و تقسیم ارز و امثال اینها فقط مسکن های کوتاه مدت این سرطان هستند و نه بیشتر.

دیدگاهتان را بنویسید