ماجرای عجیب گرانی پیاز!

ماجرای عجیب گرانی پیاز!

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران با بیان اینکه فروشندگان با قطره چکان به دنبال قیمت پیاز هستند، گفت: مقدار زیادی پیاز در انبارهای اصفهان و زنجان نگهداری می شود و در صورت نبود درب انبارها. با افتتاح دو هفته دیگر، عرضه پیاز با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، دی ماه امسال در گروه مواد غذایی، بسیاری از اقلام میوه و تره بار نسبت به ماه قبل افزایش قیمت زیادی داشتند. در راس لیست قیمت این گروه پیاز قرار دارد که 43.9 درصد افزایش قیمت داشته است. این در حالی است که قیمت پیاز در روزهای اخیر دوباره افزایش یافته است.

بر اساس اعلام رئیس اتحادیه بارفروشان تهران، در حال حاضر در میادین میوه و تره بار هر کیلوگرم پیاز سفید و زرد ۲۵ هزار تومان و هر کیلوگرم پیاز قرمز ۲۸ هزار تومان قیمت دارد.

صادرات بی رویه پیاز را گران کرد

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران درباره دلایل گرانی پیاز گفت: در مهرماه قیمت هر کیلوگرم پیاز 6 تا 7 هزار تومان بود که به دلیل صادرات بی رویه این محصول با جهش قیمتی مواجه شد. آذر و دی و به کیلویی 15 هزار تومان رسید.

مصطفی حینژاد با انتقاد از صادرات بی رویه پیاز در پاییز امسال افزود: در مهرماه 2 تا 3 هزار تن به پاکستان و 1000 تن به عراق و افغانستان صادر شد و این رویه باعث افزایش قیمت پیاز شد.

چینی نژاد ادامه داد: دولت برای کنترل صادرات عوارض صادرات پیاز را تا 100 درصد افزایش داد تا صادرات کاهش یابد. اما شاهد افزایش قاچاق بوده ایم زیرا در حال حاضر در افغانستان هر کیلو پیاز 60 هزار تومان است، بنابراین با وجود مالیات 100 درصدی، صادرات همچنان خرج دلالان می شود، زیرا اگر پیاز کیلویی 20 هزار تومان بخرند و 20 هزار تعرفه بپردازند. آنها 20 هزار تومان درآمد دارند.

آیا قیمت پیاز افزایش می یابد؟

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران با تاکید بر اینکه در صورت عدم اقدام مسئولان مربوطه، قیمت پیاز افزایش می یابد، گفت: در حال حاضر در صورت نظارت بر انبارهای کشور از جمله در استان های اصفهان، زنجان، بجنورد. و برویار مشاهده می شود که بالغ بر 50 هزار تن پیاز ذخیره و ذخیره شده است در حالی که در روزهای اخیر شاهد کاهش عرضه پیاز بوده ایم.

وی با بیان اینکه دلالان سعی می کنند با عرضه قطره چکانی قیمت پیاز را بالا نگه دارند، ادامه داد: در حالی که روزانه 2500 تا 2500 تن پیاز وارد میادین می شدیم، امروز تنها 200 تن پیاز داریم. این در حالی است که بارش باران و سرما کاشت پیاز بندرعباس را 15 تا 20 روز به تاخیر انداخت و اکنون تنها جایی که پیاز جدید داریم جیرفت است. بنابراین در صورت باز نشدن درب انبارها دو هفته دیگر تامین پیاز با مشکل مواجه می شود.

وی با تاکید بر اینکه پیاز، سیب زمینی و گوجه فرنگی قدرت مردم است و ظلم است که مردم این محصولات را با قیمت بالا بخرند، تاکید کرد: اگر تا دو هفته آینده عرضه پیاز افزایش پیدا کند، قیمت ها افزایش نخواهد یافت و اگر قطعی نیست قیمت ها در میادین میوه و تره بار به 30 هزار تومان می رسد.

قیمت سبزیجات کاهش می یابد

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، به غیر از پیاز، سبزی و صیفی جات نیز در دی ماه امسال افزایش قیمت داشتند. به عنوان مثال بادمجان با 29.5 درصد و کدو سبز با 16.3 درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به آذر 1401 داشته اند.

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران درباره گرانی این محصولات گفت: ماه گذشته تغییراتی در قیمت محصولاتی مانند سبزی، بادمجان و فلفل داشتیم و این تغییرات در فصل زمستان به دلیل سردی هوا طبیعی است. و از طرفی ما این اقلام را هم صادر می کنیم اما قطعا در اسفند با گرم شدن هوا افت قیمت خواهیم داشت.

دیدگاهتان را بنویسید