ماجرای مالیات جدید سایپا چیست؟

ماجرای مالیات جدید سایپا چیست؟

روهر نه : مالیات نقل و انتقالات پرونده جدیدی است که به تازگی به قرارداد خودروی سایپا اضافه شده است. مالیات سایپا چه سابقه ای دارد و چرا جزو خریداران محصولات ایران خودرو قرار نمی گیرد؟

همانطور که اخیرا رسانه ها گزارش داده اند، صندوقداران سایپا متوجه بند جدید مالیات نقل و انتقالات در فاکتورهای خود شده اند. داستان چیه؟

هفته گذشته معاون سازمان امور مالیاتی از اخذ مالیات از خودروسازان داخلی یا نصاب یا واردکنندگان در اولین واگذاری به خریداران خبر داد و این طرح برای اولین بار توسط سایپا اجرا شد.

به گفته محمد مسیحی، واردکنندگان و کارخانجات تولید و مونتاژ انواع خودرو موظفند مالیات نقل و انتقال موضوع این ماده را به استناد استناد به استناد ماده 1 (1) (28) قانون مذکور یک درصد از دی ماه پرداخت کنند. 4 برای انواع خودروهای تولید داخل و دو درصد برای انواع خودروهای وارداتی اعمال می شود.

چرا فقط سایپا؟

هاشم حکمه، مدیر روابط عمومی سایپا به تجارت نیوز گفت: مالیات نقل و انتقال مشتریان تصمیمی است که دولت اتخاذ می کند.

وی افزود: سایپا نیز مبتکر این طرح است و سایر شرکت های خودروسازی و نصب و راه اندازی نیز به زودی آن را اجرا خواهند کرد.

امیرحسن کاکایی کارشناس خودرو به تجارت نیوز گفت: وزیر اقتصاد اخیرا اعلام کرد که دولت در نظام مالیاتی به سراغ ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر می رود که سرمایه در دست دارند و فرار مالیاتی دارند.

او گفت: «مالیات بهترین راه برای حکومت در قرن بیست و یکم است. احتمالاً در آینده شاهد مالیات های جدیدی خواهیم بود، اما نکاتی وجود دارد که باید در نظر داشت.

کمبود بودجه و فشار بر مردم

کاکایی افزود: دولت با کسری بودجه مواجه است و می خواهد کسری خود را پوشش دهد. اما چرا قانون همیشه عموم مردم را که مشکلات خود را دارند و بر صاحبان قدرت فشار نمی آورد، درگیر می کند؟

وی ادامه داد: قیمت خودرو به دلیل تورم در کشور بسیار بالاست. اما دولت از فردی که خودروی گران قیمت را مصرف می کند مالیات می گیرد.

کاکایی گفت: دولت باید تلاش کند تا به بزرگانی که مالیات نمی پردازند دست یابد.

این کارشناس خودرو گفت: حتی اگر چهار درصد افراد ثروتمند جامعه زیر ذره بین باشند، نیازی به فشار بر عموم مردم نیست.

کاکایی تصریح کرد: با وجود این اقدام شرکت های خودروسازی مانند ایران، خودرو و سایپا برای اخذ مالیات نقل و انتقال قانونی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید