مالیات بر عایدی سرمایه برای محدود کردن سفته بازی در اقتصاد ضروری است


ساعت: 19:33
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۳
کد خبر: 1917909

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی ضمن تشریح طرح مالیات بر عایدی سرمایه، دریافت که این طرح فعالیت تجار و دلالان بازارهای طلا، ارز، مسکن و خودرو را کنترل می‌کند و نوسانات قیمت در این بازارها را کاهش می‌دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی به بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه پرداخت.

در خلاصه این گزارش آمده است: تقاضای سفته بازی در کنار عوامل دیگری مانند رشد نقدینگی یکی از عواملی است که باعث نوسان قیمت بازار دارایی هایی مانند مسکن، خودرو، طلا و ارز می شود. این نوسانات قیمت از یک سو باعث ایجاد بلاتکلیفی و از سوی دیگر افزایش قیمت می شود و روند فعالیت های اقتصادی را مختل کرده و تقاضای مصرف کننده مردم را با مشکل مواجه می کند.

به منظور مهار فعالیت‌های سفته‌بازی و همچنین حفظ حقوق صاحبان سهام و حمایت از فعالیت‌های تولیدی، وضع مالیات بر عایدی سرمایه ضروری است. مالیات بر عایدی سرمایه نظارتی یکی از پایه های مالیاتی است که برای مدت طولانی (بیش از 100 سال) در بسیاری از کشورها اعمال می شود و در سال 2021 حداقل در 142 کشور مورد استفاده قرار می گیرد و انتظار می رود مشکلات ذکر شده را برطرف کند. این مالیات، نوسانات قیمت ناشی از سفته بازی کاهش می یابد.

از آنجایی که در نظام مالیات بر عایدی سرمایه علاوه بر اشخاص حقوقی، تکالیف مالیاتی بر اشخاص حقیقی نیز تحمیل می‌شود، استفاده از معافیت‌های گسترده، ضمن کاهش مشمولان مالیاتی و ساده‌سازی فرآیند مالیات استانی با تفکیک نیازهای مصرفی تقاضا به عنوان سفته بازی ضروری است. نباید زندگی مردم را مختل کند. به همین منظور گزارش دوم طرح مذکور شامل معافیت های گسترده برای جلوگیری از مشمولیت مصرف توسط افراد بود که فهرستی از آنها در زیر آمده است:

1- معافیت املاک مسکونی به تعداد اعضای خانواده (حداکثر 4 ملک مسکونی)
2- معافیت وسایل نقلیه به تعداد اعضای خانواده (تا 4 وسیله نقلیه)
3- آزادسازی 200 گرم طلای 18 عیار برای هر نفر هر 5 سال یکبار.
4- معافیت از درآمد ملکی تا سقف مقرر در ماده (84) قانون مالیات های مستقیم هر سال برای پوشش هزینه های نوسازی.
5- آزادسازی اراضی کشاورزی.

همچنین در کنار این موارد لازم است با ارائه معافیت های مناسب ضمن جلوگیری از رکود، زمینه انتقال سرمایه از بازار طلا، مسکن، خودرو و ارز به بخش های تولیدی فراهم شود. به همین منظور گزارش کمیسیون اقتصادی شامل موارد زیر است:

1- بدون احتساب بورس
2- معافیت از فروش املاک نوساز.
3- معافیت انواع دارایی های مربوط به فعالیت تجاری
4- تعویق مالیات بر درآمد املاک مربوط به فعالیت اقتصادی در هنگام تعویض ملک.
معافیت 5 تا 70 درصدی برای بازرگانان شهرهای کم جمعیت.
6- کسر مالیات بر درآمد و هزینه های اظهار شده بابت دستمزد پرداختی و مزایای عواید سرمایه از املاک.
7- تخفیف مالیاتی تا 100 درصد برای مناطق تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی.

اگر خرید و فروش دارایی ها توسط شرکت های رسمی و دارای مجوز انجام شود، ضمن اینکه این فعالیت ها به صورت منظم و شفاف انجام شود، باعث افزایش نقدینگی دارایی ها در اقتصاد می شود. برای همین منظور، معافیت عایدی سرمایه برای دارایی‌های مرتبط با فعالیت تجاری نیز لحاظ شده است.

این شرکت ها ملزم به پرداخت مالیات بر نتایج خود از نظر درآمد حاصل از خرید و فروش دارایی ها هستند و بدین ترتیب همراه با شفافیت نتایج این واحدهای مدیریت اقتصادی، انصاف مالیاتی بین این فعالیت ها و سایر فعالیت های اقتصادی برقرار می شود.

نکته مهم دیگر در طراحی مالیات بر عایدی سرمایه، بستر اجرای مورد نیاز برای اخذ این پایه مالیاتی است. حداقل اطلاعات مورد نیاز برای اعمال مالیات بر عایدی سرمایه عبارتند از: اطلاعات مربوط به قیمت خرید، قیمت فروش و مدت نگهداری دارایی ها. با توجه به کثرت افراد مشمول مالیات بر عایدی سرمایه، اعمال این مالیات با تکیه بر عامل انسانی (حسابرس مالیاتی) نه تنها مطلوب نیست، بلکه عملاً غیرممکن است و لازم است این فرآیند به صورت سیستمی انجام شود.

همچنین در طراحی و اجرای قوانین مالیاتی برای افراد، وظایف مؤدیان باید به گونه ای باشد که تمامی افراد با هر سطح از دانش و مهارت و در هر نقطه از کشور، وظایف مذکور را به راحتی انجام دهند. در صورتی که این موارد در طراحی سکوی اجرائیات لحاظ نشود، این قانون مورد پذیرش عموم قرار نخواهد گرفت و در عمل با چالش جدی مواجه خواهد شد. به همین دلیل در این طرح تعهدات مالیاتی مستقیما متوجه مودیان نمی شود، بلکه این مراجع رسمی ثبت معاملات هستند که باید اطلاعات مربوط به معاملات را به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

این رویکرد که به «ثبت معامله از طریق اشخاص ثالث» معروف است، با ساده‌سازی فرآیند مالیاتی برای مؤدی و سازمان امور مالیاتی، ارتباط بین مؤدی و حسابرس مالیاتی را از بین می‌برد. به عنوان مثال در فرآیند معامله منزل مسکونی، خریدار و فروشنده تغییری نسبت به قبل مشاهده نمی‌کنند و دفتر اسناد رسمی (شخص ثالث) است که باید فرم یا صورتحساب الکترونیکی مربوطه را به سازمان مالیاتی ارسال کند. ملک منتقل می شود

در نهایت سازمان مالیاتی به منظور اطمینان از ثبت کلیه تراکنش های مربوطه و جلوگیری از فرار مالیاتی، با تلاقی اطلاعات دریافتی از اشخاص ثالث (اطلاعات رویدادهای مالی) و اطلاعات مربوط به تراکنش های بانکی (سامانه پرداخت) اقدام به شناسایی موارد عدم انطباق مطابقت به عنوان “درآمد اتفاقی” عمل می کند. با وضع مالیات بر درآمدهای غیررسمی و در نظر گرفتن سقف معافیت برای آن، افراد از انجام معاملات غیرشفاف بهره ای نخواهند برد و انگیزه ای برای فرار مالیاتی نخواهند داشت.

پلت فرم اجرای مالیات بر عایدی سرمایه علاوه بر امکان مالیات بر عایدی سرمایه و کاهش سفته بازی، با ایجاد شفافیت اقتصادی و جلوگیری از فرار مالیاتی، دستاوردهای دیگری نیز دارد که در زیر به اختصار به آنها اشاره می شود:

1- مالیات استانی هوشمند و رفع ارتباط مؤدی و ممیز مالیاتی: در رویکرد ارائه خدمات به مؤدیان ثالث، مسئولیت گزارش اطلاعات مودیان بر عهده اشخاص ثالث است نه مؤدیان. سازمان امور مالیاتی بر اساس اطلاعات گزارش شده توسط اشخاص ثالث، اظهارنامه پیش‌فرض را تنظیم و جهت تأیید، اصلاح یا تکمیل برای مؤدیان ارسال می‌کند. این رویکرد با حذف رابطه بین حسابرس و مؤدی، سطح تعارض سازمان مالیاتی و مؤدیان را کاهش می دهد.

2- ایجاد بستر اجرایی لازم برای مالیات بر درآمد کل: بستر اجرایی مالیات بر عایدی سرمایه با ایجاد شفافیت اقتصادی و شناسایی درآمدها و هزینه های واجد شرایط افراد، در عمل فرصت محاسبه کل درآمد و وضع مالیات بر درآمد را فراهم می کند. درآمد کلی. یک سیستم مالیات بر درآمد کل بر اساس درآمد کل افراد باعث افزایش انصاف مالیاتی و کاهش شکاف طبقاتی می شود.

3- کاهش فرار مالیاتی و افزایش درآمد مالیاتی دولت: بستر اجرایی با تولید و جمع آوری اطلاعات رویدادهای مالی و تطبیق آن با سیستم پرداخت، شفافیت اقتصادی را افزایش می دهد. همچنین با توجه به مالیات بر درآمدهای غیرمستقیم، استفاده از حساب های شخصی به جای حساب های تجاری به نفع مردم نخواهد بود و در نتیجه باعث کاهش فرار مالیاتی و افزایش درآمدهای جاری دولت می شود.

4- مبارزه با قاچاق: از آنجایی که معاملات مربوط به اولین محموله کالای قاچاق توسط شخص ثالثی ثبت نمی شود، مبالغ دریافتی مشمول مالیات بر درآمد اتفاقی بوده و سود قاچاق کاهش می یابد. همچنین با شناسایی افراد دارای درآمد اتفاقی قابل توجه به عنوان افراد پرخطر، مراجع ذی ربط مانند ستاد مبارزه با قاچاق انسان می توانند به بررسی دقیق تری از این افراد بپردازند.

با توجه به اهمیت موضوع مالیات بر عایدی سرمایه، لازم است تا قبل از اجرا، ابعاد مختلف آن روشن شود.

دیدگاهتان را بنویسید