مالیات یا فاتحه مطبوعات؟!

مالیات یا فاتحه مطبوعات؟!

حمید شجاعی: رسانه ها در همه جای دنیا به عنوان تصحیح کننده اخبار، اطلاعات، رویدادها و رویدادها عمل می کنند و در همه زمینه ها روشنگری می کنند. شفافیت رکن اصلی عملکرد رسانه ها در انعکاس رویدادها و رویدادهای مختلف جوامع مختلف است که گاه آنها را با مشکلاتی از سوی برخی جریان ها یا صاحبان قدرت مواجه می کند. در این میان نقش و جایگاه رسانه ها و مطبوعات در ایران همواره آموزش و اطلاع رسانی به مردم از آنچه در عرصه های مختلف رخ داده است بوده است. اینکه اگر رسانه ها و مطبوعات نبودند بسیاری از اتفاقات ریز و درشتی که در اکثر نقاط کشور و جامعه رخ می دهد از دید عموم پنهان می ماند و اساساً همه این اتفاقات به کلی از بین می رفت. .became اما این کارکرد رسانه است که توانسته با کارکردهای درست رسالت خود را در این حوزه مشخص کند تا خود را وقف اطلاع رسانی و تنویر اذهان عمومی و افکار عمومی کند. بنابراین بهتر می توان گفت که رسانه به نوعی نماینده و گوینده افکار عمومی به دولت و دولت است که مسائل و مشکلات را منعکس می کند و بالعکس نظرات و تصمیمات دولت را به مردم می رساند. این در حالی است که طی سال ها و حتی در دهه های اخیر رسانه ها به ویژه مطبوعات برای انجام وظایف مهم خود با مشکلات ریز و درشتی مواجه بوده اند که شاید بتوان مهمترین قسمت آن را مشکلات اقتصادی دانست. افزایش قیمت کاغذ، هزینه چاپ، دستمزد کارکنان و غیره. مسائلی است که اگر مطبوعات عاجل به آن فکر نکنند، ممکن است با مشکلات جدی مواجه شوند. علاوه بر این، این مشکل در حوزه‌های رسانه‌های رسمی مانند خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری تحلیلی به شکل متفاوتی بروز می‌کند. اما نکته مهم این است که مطبوعات و رسانه‌ها نیز به دو دسته مستقل، سازمانی و دولتی تقسیم می‌شوند و بسته به اینکه هر یک از رسانه‌ها یا مطبوعات در کدام دسته قرار گیرند، مشکلات کم و زیاد می‌شود. در این راستا، رسانه‌ها و روزنامه‌های دولتی یا آن‌هایی که در یک نهاد یا گروه خاص هستند، برای تامین اعتبار از نهادهای مربوطه با مشکل کمتری مواجه هستند، اما مشکل اصلی رسانه‌ها و مطبوعات مستقلی است که چنین نیستند. آنها فقط از یک مکان تغذیه و تامین نمی شوند. بلکه منابع درآمدی محدود و هزینه های مشخصی دارند. حال اگر در این میان و با توجه به شرایط پیچیده اقتصادی جامعه که نیازی به ذکر آن نیست، اگر فشاری بر رسانه ها وارد شود، قطعاً رسانه ها و روزنامه های مستقل که از نظر اقتصادی ضعیف تر از سایر رسانه ها هستند، خواهد بود. اکثر آنها با چنین مشکلاتی مواجه می شوند، بنابراین می توانند اصلاحات یا اقدامات ناخواسته ای انجام دهند تا بتوانند شرایط را مدیریت کنند. بنابراین به نظر می رسد در شرایط فعلی به جای تصویب هر گونه قانون یا بند و تبصره ای که دست و پای رسانه ها را می بندد و آنها را محدود می کند، دولت و حاکمیت باید حمایت لازم را از رسانه ها داشته باشند تا بتوانند حفظ کنند. رسانه های داخل

ضربه ای به اندام باریک مطبوعات

در چند روز گذشته در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه 1402، نمایندگان مردم با تصویب بند 3 بند «3» تبصره 6 لایحه بودجه، به معافیت نشریات، مطبوعات و قرآن از پرداخت مالیات رای دادند. و سقف مشخصی را تعیین کنید. بر اساس این مصوبه، به منظور شفاف سازی و اصلاح سیاست معافیت های مالیاتی: معافیت مالیات بر درآمد سالانه موضوع بند «ل» ماده (139) قانون مالیات های مستقیم معادل 4 برابر می باشد. سقف مالیات ماده (84) قانون مذکور و مازاد بر آن مشمول مالیات بر اساس نرخ قانون مالیات های مستقیم می باشد. در تبصره 12 لایحه بودجه 1402 که هنوز به تصویب نرسیده، سقف معافیت مالیاتی سالانه در سال 1402 بر اساس ماده 84 قانون مالیات های مستقیم، 84 میلیون تومان تعیین شده است. در حالی که قانون مربوط به معافیت مالیاتی اهالی فرهنگ در بهمن ماه 1381 تصویب شد، طبق این قانون درآمد حاصل از فعالیت های تحت مجوز وزارت فرهنگ و رهبری در حوزه فرهنگ و هنر، نشریات و مطبوعات. به طور کامل از مالیات معاف است. طبق بند 3 بند ب بند 9 قانون مالیات بر ارزش افزوده تاکنون «خدمات زینک، چاپ، انتشار روزنامه اعم از کاغذی یا الکترونیکی، کتاب، نشریات و خدمات انتشار و توزیع آنها به استثنای مؤسسات کمک آموزشی و آزمون ورودی و همچنین هرگونه آگهی کالاها و خدمات محلی در روزنامه ها و مجلات از پرداخت مالیات معاف بود. سوال اینجاست که با وجود مشکلات متعدد مطبوعات و رسانه ها بر چه اساسی مالیات گرفته شده است. به نظر می رسد دولت سیزدهم مصمم به کسب درآمد از هر طریقی است و در این میان حتی به بدنه نازک مطبوعات و رسانه ها هم توجهی نکرده است. باید دید در مرحله نهایی این موضوع به تصویب می رسد یا در بررسی بودجه روند دیگری پیدا می کند.

بازگشت به کمیته

یک نماینده مجلس یازدهم با اشاره به حذف معافیت مالیاتی مطبوعات و رسانه ها در لایحه بودجه 1402 اظهار داشت: آقای سید احسن قاضی زاده نماینده خراسان رضوی در این خصوص طرحی را مبنی بر معافیت از قانون ارائه کرده است. مالیات رسانه ای که باید بررسی شود. محمود عباس زاده مشکینی به «آرمانملی» گفت: بحث حذف معافیت مالیاتی مطبوعات و رسانه ها هنوز رد و قبول نشده است. بلکه به کمیته برگشت تا بررسی شود.

آیا باید آخرین نفس ناظران نظر را بکشد؟

یک فعال رسانه ای و مطبوعاتی در خصوص حذف معافیت مالیاتی مطبوعات گفت: اگر بخواهم با حسن نیت به قضیه نگاه کنم و خوشبینانه تفسیر کنم، خط مشکوکی وجود دارد که مردم را بدبین می کند و اعتماد به روندها را کاهش می دهد و ما آن خط را می بینیم. برخلاف همه جای دنیا که معافیت مالیاتی برای رسانه ها و مطبوعات به عنوان خط قرمز حفظ می شود، در اینجا این خط قرمز رعایت نمی شود و نادیده گرفته می شود. محمدعلی وکیلی به «آرمانملی» گفت: حذف معافیت مالیاتی مطبوعات باعث افزایش درآمد کشور نمی شود. از آنجایی که سهم درآمدی مطبوعات بسیار ناچیز است و می توان گفت با توجه به فضای فعلی کسب و کار و وضعیت اقتصاد، مطبوعات نیز به دلیل این فضا با بحران مواجه هستند. مدیر مسئول روزنامه «ابتکار» تصریح کرد: اگر حتی مطبوعات درآمد داشتند اما به دلیل نمادین بودن این معافیت یک امتیاز محسوب می شد، این معافیت در دنیا نشان از تلاش دولت ها برای جریان آزاد بود. اطلاع رسانی و ناظران افکار عمومی”. تهران در مجلس دهم اظهار داشت: حذف این امتیاز در کشور ما پیام بسیار بدی دارد و نشان می دهد که اراده ای برای مقابله با افکار عمومی وجود دارد و حذف این امتیاز بسیار جزئی از سبد ایرانیان. مطبوعات نشان می دهد که ایمان به گردش آزاد اطلاعات وجود ندارد، به نظر می رسد باید آخرین نفس های ناظران را گرفت و فاتحه مطبوعات ایران را با این مصوبه خواند.وی تاکید کرد: این حذف معافیت مالیاتی ندارد. بر رسانه‌های دولتی اثر می‌گذارد، اما مطبوعات مستقل که بسیار ضعیف و در شرایط بی‌ثباتی درآمدها هستند، آسیب خواهند دید.

دیدگاهتان را بنویسید