مانور دلالان در سایه بازاریابی خرما/بیمه مزرعه طعم نخل را شیرین نمی کند


ساعت: 12:00
تاریخ ارسال: 05/12/1401
کد خبر: 1887607

بخش زیادی از محصول سبزی جنوب کرمان در چند روز گذشته به دلیل شرایط جوی خسارت دیده و باغداران متحمل خسارت زیادی شده اند که متاسفانه بیمه کشاورزی حتی با پرداخت یک مبلغ نیز این خسارت ها را پوشش نمی دهد. مقدار کمی.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آرماند; این روزها که هوای جنوب کرمان همچنان گرم است، بازار خرید و فروش خرما گرمای خاص خود را دارد. نخل کاران جنوب کرمان که روزهای پایانی برداشت خرما از نخلستان ها را پیش رو دارند، اکنون دغدغه فروش این محصول را دارند.

برداشت خرما در مناطق جنوبی کرمان از ابتدای تیرماه با رقم آلمختری زودرس آغاز و تا پایان مهرماه با برداشت ارقام هلیلایی دیررس در سطح 30 هزار هکتار از نخلستان های حاصلخیز این منطقه ادامه دارد. منطقه آنها یک کشور هستند.

در چند روز گذشته اصناف کشاورزی چند شهرستان جنوبی تصمیم گرفتند با انتشار جدولی قیمت خرما را تعیین کنند.

زارعی یکی از فعالان اجتماعی جنوب کرمان کرمان در این خصوص گفت: اتحادیه کشاورزان جنوب کرمان مستقر در تعاون روستایی جیرفت تکذیب کرد و اعلام کرد کشاورزان با اتحادیه های کشاورزی شهرستان خود هماهنگ کنند! حال مشخص نیست دلیل عدم پذیرش نرخ نامه اصناف کشاورزی (که باید با کشاورزان باید به توافق برسد) این نهاد چیست؟ هدف آنها گران شدن محصول خرما است؟ ما به سختی اینجا هستیم!

این فعال اجتماعی تصریح کرد: نبود سردخانه در شهرهای جنوبی و عدم توانایی باغداران در نگهداری خرما عاملی است که هر ساله توسط دلالان مورد سوء استفاده قرار می گیرد.

زارعی گفت: جهاد کشاورزی جنوب کرمان که متولی بازار کشاورزی و باغی است متاسفانه این بازار را تا حد زیادی رها کرده و در فصل بارندگی تنها به چند هشدار به کشاورزان اکتفا کرده است. کشاورزان باید داشته باشند تا دیگر متضرر نشوند اما ظاهرا این سازمان اراده ای برای حمایت از باغداران خرما و لیموترش ندارد.

در حال حاضر بخش زیادی از محصول ناهیلات جنوب کرمان در روزهای گذشته به دلیل شرایط جوی آسیب دیده و باغداران متحمل خسارت زیادی شده اند که متاسفانه بیمه کشاورزی در عین پرداخت مبلغ ناچیزی مطلقاً مسئول این خسارات نیست.

اکنون وقت آن رسیده است که نمایندگان ما در مجلس، استاندار کرمان و مدیران جهاد کشاورزی با نظارت بر بازار و حمایت از طریق بیمه و معوقات وام به کمک کشاورزان و باغداران بیایند، نه در زمانی که وجود دارد. سودی برای کشاورزان ندارد بخشی از زیان کشاورزان باید جبران شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید