ما آماده بازگشت به توافق هسته ای ایران هستیم


ساعت: 21:25
تاریخ انتشار: 30.06.1401
کد خبر: 1898925

رئیس جمهور آمریکا گفت که واشنگتن می خواهد به جنگ در اوکراین پایان دهد. او همچنین گفت که آماده بازگشت به برجام است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که واشنگتن خواهان پایان جنگ در اوکراین است.

بایدن همچنین به نظم جهانی تحت سلطه ایالات متحده اشاره کرد و گفت که “نظم مبتنی بر قانون” مورد حمله برخی کشورها قرار گرفته است.

وی درباره جنگ اوکراین گفت: روسیه در اقدامی شرم آور اصول اولیه منشور سازمان ملل را با حمله ظالمانه و غیرضروری به اوکراین زیر پا گذاشت.

او مدعی است که هدف روسیه از بین بردن حق اوکراین برای زندگی به عنوان یک کشور مستقل است. او گفت: «بگذارید به زبان ساده صحبت کنیم. عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به همسایه خود حمله کرد و سعی کرد این کشور مستقل را از نقشه حذف کند.

رئیس جمهور آمریکا در بخشی دیگر از سخنان خود به مذاکرات برای رفع تحریم ها در وین نیز اشاره کرد و گفت: آمریکا آماده بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک است. اگر ایران به تعهدات خود عمل کند».

وی افزود: آمریکا به صراحت اعلام کرده است: اجازه نمی دهیم ایران به سلاح هسته ای دست یابد. من همچنان معتقدم که دیپلماسی بهترین راه برای رسیدن به این هدف است.

دور جدید مذاکرات لغو تحریم ها علیه ایران، پنجشنبه گذشته 22 مردادماه پس از پنج ماه وقفه در وین آغاز شد. این مذاکرات چهار روز به طول انجامید و روز دوشنبه 26 مردادماه با پرواز هیئت های شرکت کننده به پایتخت ها پایان یافت.

این دور از مذاکرات پس از آن برگزار شد که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله ای در روزنامه فایننشال تایمز گفت که بسته جدیدی از پیشنهادات را روی میز گذاشته است که حاوی راه حل های به روز در مورد لغو تحریم ها و اقدامات هسته ای ایران است.

حسین امیرعبدلاخیان، وزیر امور خارجه روز چهارشنبه با بیان اینکه ایران بارها اراده و حسن نیت کافی برای رسیدن به گام نهایی یک توافق خوب، قوی و باثبات از خود نشان داده است، گفت: تنها مانع توافق در شرایط کنونی همین است. فقدان واقع گرایی و فقدان اراده لازم از سوی آمریکا.

تحلیلگران می گویند عواملی مانند فشار رژیم صهیونیستی، اختلاف نظر با کنگره و مشکلات داخلی در ایالات متحده، پشت بی میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه های اخیر بوده است.

بایدن در سال 2021 زمانی روی کار آمد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران نتوانست به اهداف خود دست یابد. این سیاست علاوه بر ناکامی در دستیابی به توافق هسته ای جدید، باعث ایجاد دودستگی در روابط کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس شده و اثربخشی نظام تحریمی را به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا به خطر انداخته است. مهمتر از همه، تقویت روند مبارزه با استکبار در ایران.

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها، کسب تضمین در مورد دوام برجام و رفع ادعای پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از خواسته‌های اصلی خود در مذاکرات لغو تحریم‌ها دانسته و تاکید کرده است که تنها بازگشت به برجام است. توافق دوجانبه ای که در جایگزینی برخی محدودیت ها منافع اقتصادی ملموسی برای ملت ایران به همراه خواهد داشت و همراهی را منطقی می داند و می پذیرد.

رئیس جمهور آمریکا همچنین در اظهارات مداخله جویانه از قیام ها در ایران حمایت کرد و گفت: امروز در کنار شهروندان شجاع و زنان دلاور ایران هستیم که هم اکنون برای رسیدن به حقوق قانونی خود تظاهرات می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید