ما آماده هستیم تا توافق را در وین نهایی کنیم


ساعت: 21:18
تاریخ ارسال: 05/12/1401
کد خبر: 1887768

مذاکره‌کننده ارشد روسیه می‌گوید مذاکره‌کنندگان این کشور آماده هستند تا مذاکرات سازنده در وین برای نهایی کردن توافق انجام دهند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ میخائیل اولیانوف، مذاکره کننده ارشد روسیه در مذاکرات لغو تحریم ها و نماینده این کشور در سازمان های بین المللی مستقر در وین از آمادگی کشورش برای نهایی شدن این توافق در وین خبر داد.

اولیانوف در توییتر نوشت: «خبر فوری! به نظر می رسد مذاکرات در وین برای احیای برجام به زودی از سر گرفته خواهد شد.هیئت های نمایندگی قصد دارند پس از وقفه ای نزدیک به پنج ماهه به وین بازگردند.مذاکره کنندگان روسی آماده گفتگوهای سازنده برای نهایی کردن توافق هستند.

دولت آمریکا در اردیبهشت 1396 از برجام که توافقی مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل بود، خارج شد و دولت فعلی این کشور به ریاست جو بایدن تاکنون از بازگشت به آن خودداری کرده است.

تحلیلگران به دلایل مختلفی برای عدم تمایل آمریکا به بازگشت به توافق اشاره کرده اند. فشارهای رژیم صهیونیستی، نمایندگان کنگره و کشورهای عربی در کنار مشکلات داخلی بایدن در آمریکا از عوامل اصلی عدم تمایل آمریکا به بازگشت به این توافق است.

بایدن در سال 2021 زمانی به قدرت رسید که سیاست فشار حداکثری علیه ایران نتوانست به اهداف خود دست یابد. این سیاست علاوه بر ناکامی در دستیابی به توافق هسته ای جدید، باعث ایجاد دودستگی در روابط کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس شده و اثربخشی نظام تحریمی را به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا و از همه مهمتر تهدید می کند. تقویت روند مبارزه با استکبار در ایران.

جمهوری اسلامی ایران دو مقوله «تأیید بر لغو تحریم‌ها» و «کسب تضمین در مورد دوام برجام» را از خواسته‌های اصلی خود در مذاکرات لغو تحریم‌ها دانست و تأکید کرد که تنها بازگشت به برجام است. توافق دوجانبه ای که در ازای برخی محدودیت ها منافع اقتصادی ملموسی برای ملت ایران به همراه خواهد داشت، همراهی را منطقی می داند و می پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید