ما از حقوق ملت ایران در مذاکرات هسته ای یک قدم عقب نمی نشینیم


ساعت: 18:39
تاریخ انتشار: 1401/01/20
کد خبر: 1820756

رئیس جمهور با بیان اینکه شهدای اصلی پرچمداران برهه مهمی از تاریخ کشور هستند، گفت: دولت وظیفه خود می داند که در مذاکرات حتی یک قدم از حقوق ملت فروگذار نکند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران امروز شنبه در شانزدهمین سالگرد ملی صنعت هسته ای گفت: انسان های بزرگ در تهدید و مانع تردید ندارند و جامعه در حال عبور از این موانع است. انسان های فرهیخته، تاریخی و خطرناک و سرداران سرافراز و شهدای هسته مرکزی ما قطعاً از آن جمله اند.

رئیس جمهور شهدای هسته ای کشور را گل سرسبدهای یک دوره مهم از تاریخ ایران دانست و افزود: دانشمندان هسته ای کشورمان و شهدای برتر هسته ای کشورمان افرادی بودند که فعالانه با موانع زیادی روبرو شدند و هیچ گاه بی تحرک نماندند.

رئیسی گفت: امروز علی رغم میل دشمنان و با تکیه بر اراده فولادی دانشمندان هسته ای، صنعت هسته ای جمهوری اسلامی ایران پیشرفت چشمگیری داشته و مهمتر از آن بومی شدن این صنعت در کشورمان است.

رئیس جمهور گفت: تحریم ها، تهدیدها و ظلم های فراوانی که بر ملت ایران شده، ما را متوقف نکرده و نخواهد داشت. کشتار دانشمندان صنعت هسته ای و خرابکاری در تاسیسات هسته ای نتوانست مانع پیشبرد اهداف صلح آمیز مردم ایران شود.

رئیسی در پاسخ به این سوال که آیا جمهوری اسلامی ایران به دنبال سلاح هسته ای برای مقابله با دشمنان است، گفت: دشمنان به خوبی می دانند که سلاح هسته ای جایی در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ندارد و آژانس بین المللی انرژی اتمی بیش از 15 عضو دارد. در گزارش های خود تایید کرد که هیچ گونه تخلفی در فعالیت های هسته ای ایران گزارش نشده است.

رئیس جمهور ادامه داد: فعالیت ها و تجهیزات هسته ای جمهوری اسلامی ایران در مجموع حدود سه درصد از تجهیزات هسته ای جهان را شامل می شود اما 25 درصد از ظرفیت بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی به این حجم تجهیزات هسته ای اختصاص دارد. فعالیت‌هایی که نشان از نگرانی بدخواهان دارد، «دستیابی جمهوری اسلامی به تسلیحات هسته‌ای ایران به این دلیل است که ایران قدرتمند شده و از دستاوردهای متعددی در صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای برخوردار است.

رئیسی گفت: بسیاری از کشورهای منطقه دارای سلاح هسته ای هستند اما دشمنان نسبت به سلاح هسته ای خود حساسیتی ندارند و این نشان می دهد آنچه که آنها را نگران جمهوری اسلامی ایران می کند استقلال و تقویت ایران است.

رئیس جمهور افزود: امروز علیرغم میل دشمنان، دانشمندان جوان و شجاع کشور در صنعت هسته ای توانایی بالایی از خود نشان داده اند و دستاوردهای ارزشمند آنها در عرصه های مختلف پزشکی، کشاورزی و صنعتی کاربرد فراوانی دارد.

رئیسی گفت: اراده جمهوری اسلامی ایران دفاع از حق مسلم ملت بزرگ ایران با تمام وجود است. و راه افزایش ظرفیت های حفظ صلح و هسته ای ادامه خواهد یافت.

رئیس جمهور گفت: صنایع هسته ای و نظامی کشور بیش از هر حوزه دیگری مورد تحریم و فشار قرار گرفته است، اما می بینیم که بیشترین پیشرفت کشورمان در این زمینه ها بوده است. دلیل این پیشرفت این است که فعالیت کشورمان در این حوزه ها متکی به اراده بلند و قوی دانشمندان جوان جمهوری اسلامی ایران است.

رئیسی با بیان اینکه دولت با جدیت پیگیر دستاوردها و پیشرفت های صنعت صلح آمیز هسته ای در سایر حوزه های صنعتی کشور از جمله خودروسازی است، خاطرنشان کرد: دولت به ویژه در سال 1401 شعار تولید، اشتغال و دانش بنیان را داشت. برای برنامه ریزی و اقدام در صنایع مختلف کشور به ویژه صنایع سنگین جهت بهره گیری از ظرفیت علم و دانش بنیان استفاده خواهد شد.

رئیس جمهور با اشاره به تهیه سند راهبردی سازمان انرژی اتمی برای افق 20 ساله صنعت گفت: تهیه این سند جای قدردانی دارد زیرا وجود ایده و برنامه ریزی در این مجموعه برای دستیابی به بالاترین سطح را ثابت می کند. افق. صنعت

رئیسی همچنین به تدوین سند تحول قدرت مردمی اشاره کرد و با بیان اینکه تمام اقدامات و برنامه های تحول دولت در این برنامه مستند می شود، افزود: کشور در حوزه های مختلف حمایت می کند.

رئیس جمهور ادامه داد: در روز ملی صنعت هسته ای که متعلق به ملت بزرگ ایران است، اعلام می کنیم که فعالیت های هسته ای صلح آمیز مبتنی بر خلاقیت و اقدامات نوآورانه به سمت پیشرفت روزافزون ادامه خواهد یافت.

رئیسی تاکید کرد: اگرچه دشمنان نمی خواهند بشنوند، اما برای صدمین بار اعلام می کنیم که فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران صلح آمیز است و عدم پذیرش آنها هرگز مانع از کار ما نخواهد شد. در مذاکرات هسته ای از حقوق ملت ایران یک قدم عقب نخواهیم نشست.

رئیس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران از مذاکرات خارج نشده و آن را متوقف نخواهد کرد، اما راهبرد ما همان راهبردی است که مقام معظم رهبری اعلام کردند و همیشه همان راهبردی است که دولت را موظف به حفظ حقوق ملت و حفظ حقوق ملت می کند. دستاوردهای دانشمندان.» می گوید دولت و تیم مذاکره کننده هسته ای به آن توجه خواهند کرد.

رئیسی افزود: امیدوارم همانطور که رئیس سازمان انرژی اتمی توضیح داد، این سازمان در سال جدید به تلاش خود برای ارائه محصولات به دانشگاه ها و ایجاد اشتغال در صنایع مرتبط به شیوه ای متفاوت نسبت به سال های گذشته ادامه دهد. همچنین امیدوارم سازمان انرژی اتمی وظیفه ای را که برای تامین 10 هزار مگاوات برق بر عهده این سازمان گذاشته شده، جدی بگیرد.

رئیس جمهور با تاکید بر لزوم تجاری سازی دستاوردهای صنعت هسته ای کشور به ویژه 9 دستاوردی که امروز ارائه شد، گفت: فعالیت های سازمان انرژی اتمی در حوزه های پزشکی، داروسازی، کشاورزی و صنعت قطعا می تواند موثر باشد. اجرای شعار سال حمایت جدی از اقدامات و پیشرفت این سازمان و آنچه در سند راهبردی سازمان انرژی اتمی آمده است.

دکتر محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در این مراسم که با حضور جمع زیادی از سفرا و نمایندگان سازمان های بین المللی برگزار شد، پیشرفت برنامه هسته ای کشورمان را با وجود همه مخالفت ها و خصومت ها شگفت انگیز دانست. موضوع افتخار بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران است و از این بابت قدردان همه شهدای هسته ای و دانشمندان زحمتکش کشورمان هستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین از تدوین سند راهبردی فعالیت های هسته ای کشورمان برای افق 20 ساله خبر داد و افزود: برای رسیدن به این اهداف.”

در این مراسم رئیس جمهور به همراه فرزندان شهیدان علی محمدی و کشکی از شهدای هسته ای کشورمان و دو فرزند شهید صادقی از شهدای شاغل در سازمان انرژی اتمی 9 دستاورد جدید کشورمان را تقدیم کردند. صنعت هسته ای کشور و سند راهبردی نقشه راه 20 ساله صنعت هسته ای کشور.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید