ما به آمریکا هشدار داده‌ایم که در صورت تصویب قطعنامه دست‌بند نخواهیم داشت

وزیر امور خارجه ادامه داد: آمریکا اعلام کرده است که قطعنامه ارائه کرده است و این برای ما افتخار است، اما حاضریم قطعنامه محتوایی را طوری تغییر دهیم که با کمترین محتوا علیه ایران صادر شود. “

امیر عبداللهیان ادامه داد: ما این موضوع را نپذیرفتیم و به آمریکایی ها گفتیم که اگر قطعنامه ای صادر شود، فعالیت های جدید هسته ای خود را آغاز می کنیم.

وی گفت: دانشمندان توانمند ما که عمدتاً جوانان هستند در فرآیند هسته ای مشارکت دارند. ما از اقدام متقابل علیه صدور قطعنامه احتمالی در آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داده ایم. اولاً چند مدار جدید سانتریفیوژ را گازی می کنیم و اورانیوم غنی می کنیم و ثانیاً سانتریفیوژهای نسل جدید را نصب می کنیم و ثالثاً دوربین هایی را که در سایت های مبتنی بر برجام اتخاذ کرده ایم بیش از تعهدمان از رده خارج می کنیم تا رزولوشن را بپذیریم. و رفتار غیرسازنده طرف آمریکایی، این اقدامات را تعریف کردیم.

وزیر امور خارجه افزود: گام اول سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران 27 دوربین و اتاقک نصب شده داوطلبانه را حذف و اقدامات بعدی انجام شده است.

وی ادامه داد: به هر حال پس از صدور قطعنامه، آقای بورل با من تماس گرفت و برای خروج از بن بست کنونی راه حلی خواست. من از آقای بورل خواستم که به تهران بیاید و در تهران بیشتر صحبت کند.

امیر عبدالهیان افزود: شنبه هفته جاری میزبان آقای بورل در تهران بودیم. جلسات فشرده ای با او داشتم. شاید بیش از یک ساعت و نیم با آقایان مورا، باقری و بورل در دفترم ملاقات شخصی داشتم که یک گفتگوی شفاف بود. توافق کردیم امروز سه‌شنبه هفته جاری با مذاکره‌کننده ارشد خود در منطقه گفتگو کنیم که در نهایت ابراز تمایل کرد با ارائه تسهیلات در کشورش و عمان در این مرحله از مذاکرات کمک کند.

وی ادامه داد: در نهایت در این مرحله دوستان ما در قطر مسئولیت هماهنگی این نشست را بر عهده دارند. امروز دکتر باقری در دوحه قطر است و آقای مورا هم مذاکره کننده و هماهنگ کننده ارشد اروپایی و هم آقای رابرت مالی نماینده آمریکا در مذاکرات دوحه هستند و در نظر داریم مذاکرات سه جانبه و غیر مستقیم داشته باشیم.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: علیرغم اینکه آقای بایدن از طریق طرف های مختلف پیام های مختلفی به جمهوری اسلامی ایران ارسال کرده است، آماده و جدی برای دستیابی به یک توافق خوب، باثبات و قوی هستیم و تاکید می کند که اراده قوی دارم. قبول کنیم، اما ما هنوز در عمل چیزی جز رفتار مبتنی بر فشار حداکثری دوران ترامپ در آمریکا نمی بینیم، علیرغم اینکه زبان آقای بایدن متفاوت است، اما در این مرحله از گفت و گو واقعا جدی هستیم. نیت و اراده. .


شرط موفقیت در مذاکرات، واقع بینی همه طرف هاست

امیرعبدالیان افزود: جدی هستیم و به هیچ وجه از خطوط قرمز عبور نمی کنیم. خط قرمزهای ترسیم شده در مذاکرات در سطح سیاست و تصمیم گیری در کشور مبتنی بر تضمین حداکثری منافع ملی کشور است و این موضوعی است که نسل های آینده به آن توجه خواهند کرد.

وی افزود: معتقدم اگر طرف آمریکایی نیات جدیدی داشته باشد و واقع بینانه عمل کند، در این مرحله و در این دور از مذاکرات توافق صورت گرفته است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: با توجه به محتوای توافق، البته جمهوری اسلامی ایران به صورت کاملا منطقی و مستدل در مذاکرات شرکت خواهد کرد و دستور کار نیز مشخص است. در نهایت این آمادگی را داریم که اگر این دور از مذاکرات با واقع گرایی آمریکا و سه کشور اروپایی همراه شود، بتوانیم به نتایج مطلوب از همه کشورها برگردیم و همه طرف ها به تعهدات خود در توافقنامه امضا شده بازگردند. در سال 2015

امیر عبداللهیان ادامه داد: البته همچنان اظهارات غیرسازنده و مواضع غیرسازنده از سوی برخی سازمان های مرتبط با غرب می شنویم که نشان می دهد کشورهای مقابل هنوز در مسیر واقع بینانه حرکت نمی کنند، بنابراین شرط موفقیت در مذاکرات، واقع بینی است. همه کشورها.”

دیدگاهتان را بنویسید