ما بیش از 4000 مجتمع معدنی مسدود شده داریم.


ساعت: 22:03
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۲۸
کد خبر: 1809231

مهدی حسینی نژاد مدیر کل صمت استان کرمان گفت: ماده 26 قانون 43 برنامه ششم توسعه مشکلاتی را برای ما ایجاد کرد تا اینکه یک ماده معدنی در حوزه معدن شناسایی شد و تنها در مرحله اول این ماده معدنی است. همان منطقه اکتشافی و ثبت نام. «ما ملزم به تجارت هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش راه آرمان، هفتمین جلسه شورای معادن استان کرمان با حضور استاندار و نماینده مردم شهرستان زرند در مجلس شورای اسلامی و اعضای مجریه استان در تالار شهید مرتضوی برگزار شد. از استان کرمان



مهدی حسینی نژاد در این جلسه گفت: نیازمند اصلاح ماده ۲۶ قانون برنامه ششم توسعه معادن هستیم.


مدیر کل صمت از استان کرمان تاکید کرد: بر اساس قانون معادن هر فردی که قصد حضور و سرمایه گذاری در حوزه معدن را دارد باید 4 گزینه اصلی شامل درخواست مجوز نقشه برداری، درخواست ثبت منطقه، گواهی کشف و درخواست ثبت منطقه انتفاعی برنده شوید


وی با بیان اینکه امسال 1023 درخواست برای صدور پروانه اکتشاف به سازمان صنایع ارائه شده است، افزود: اما به دلیل مخالفت با قانون نمی توانیم این تعداد 4600 کیت مسدود شده را آزاد و به مزایده بگذاریم. برداشته یا مسدود شده است.

حسینی نژاد با اشاره به اینکه امسال از 206 منطقه غیرفعال فقط 18 منطقه را به مزایده گذاشتیم، گفت: بسیاری از مشکلات پیش آمده در طرح مناقصه مغایر با ماده 26 قانون توسعه معادن است. معادنی که هیچ کاری انجام نداده اند و حتی میزان ذخیره آنها مشخص نیست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 476 معدن فعال در استان وجود دارد، افزود: از نظر ما معدن به معنای منطقه ای است که ذخیره قطعی دارد و باید برای بهره برداری سرمایه گذاری یا بهره برداری شود.

مدیرکل صمت استان اذعان داشت: بیشتر مجوزهای صادر شده در دو مرحله درخواست ثبت محدوده و گواهی کشف است. ما ذخایری از این معادن نداریم و اینکه آیا ذخایر معدنی در این منطقه وجود دارد یا خیر.

حسینی نژاد افزود: ماده 26 مفاد قانون 43 برنامه ششم توسعه تا زمانی که مواد معدنی شناسایی نشده اند برای ما مشکل ایجاد کرده است و تنها مرحله اول گواهی ثبت تحقیقات است. ما باید معامله کنیم. مجوز خود به خود باطل می شود اما این ماده قانون ابهام دارد، چالش بزرگ ما این است که وقتی می خواهیم این محدودیت های منقضی شده را تعیین کنیم باید دوباره آنها را به مزایده بگذاریم و بعد خلاف قانون عمل کنیم و نمی کنیم. . ما می توانیم کاری انجام دهیم.

وی اذعان داشت: دومین مشکل مناقصات استعلام است که در سال 98 206 منطقه را برای استعلام فرستادیم اما فقط برای 18 منطقه موفق به اخذ مجوز مناقصه شدیم.

حسینی نژاد تاکید کرد: اگر قانون تغییر نکند در واقع 4600 حوزه معدنی داریم که نمی توانیم برای آنها پروانه صادر کنیم. بر اساس مقررات اشتباه از سال 92، حجم وسیعی از مناطق معدنی وجود دارد که سهمی از معدن ندارند.

مدیر کل سمن استان کرمان افزود: یکی از مهم ترین موضوعاتی که در حال پیگیری هستیم، واگذاری لایحه خرید و فرش معادن به استان است که بخشی از آن ساخته شده اما مابقی هنوز انجام نشده است.

وی ادامه داد: بررسی ها نشان داد که مس سرچشمه در 10 ماهه امسال 62 هزار میلیارد تن خرید و فروش داشته و گل گهر نیز در 9 ماهه امسال 38 هزار میلیارد تن توزیع کرده است که اگر یک درصد از این واحدها را به خود اختصاص دهد. در استان توزیع می شود، سال آینده 400 میلیارد درآمد برای سرمایه گذاری در پروژه های عمرانی استانی خواهیم داشت.


حسینی نژاد در پایان خاطرنشان کرد: در سال 98، 41 پروژه در زمینه اختیارات و تملک دارایی های سرمایه ای در استان کرمان سرمایه گذاری شده است که افزایش قابل توجهی برای توسعه استان است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید