ما تابع قوانین کشور هستیم/ ماده 1 و 86 خط قرمز فیفا است

ساعت: 16:30
تاریخ انتشار: 1400/10/17
کد خبر: 1798617

مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال در مناظره با یکی از نمایندگان مجلس به تشریح ضرورت اصلاح اساسنامه این فدراسیون پرداخت و گفت: ماده یک و 86 خط قرمز فیفا است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ غلامرضا رفیعی مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال امروز در مناظره با احسان قاضی زاده هاشمی نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: بگذارید مجلس هم مانند قاضی زاده ویژگی های خوبی از جمله شجاعت، آموزش حقوقی و … داشته باشد و مشاوره خوب داشته باشد. و نصیحت همه مسئولان فلسفه من وقتی به برنامه آمدم این بود که بگویم وکلا و موکلان در کنار هم هستند من و دیگر افراد حاضر در برنامه ورزش و چشم مردم به سمت وکیل ماست.

وی افزود: انصافا گزی زاده هاشمی یکی از نمایندگانی بود که تیم ملی را در اردوی کیش تقویت کرد و بازیکنان را در زمانی که آهویش کاندیدای ریاست جمهوری بود و کمتر کسی امیدوار بود که تیم ما بتواند در مرحله بعدی جام جهانی صعود کند، بازیکنان را آماده کند. مقدماتی “تیم ملی حضور داشت. این زمانی است که می گوییم یار و یاور در مواقع سختی. باید روز جهانی رزمنده را جشن بگیرم. این را هم بگویم که وقتی افرادی مانند تهتی، دهداری، حجازی داریم، هنوز هم هستند. افرادی که می توانند به سفر خود ادامه دهند. افرادی مانند رسول خادم، علی دایی و … بستر زنده هستند.

مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال افزود: قبل از عضویت در اساسنامه فدراسیون باید بگویم که امروز در بحث مجوزهای حرفه ای خبر بدی به ما رسید. یک لایحه حفاظتی تهیه کنید. راستی وقتی این میزان علاقه را می بینیم باید بگویم که شما هم کمبودهایی را می بینید که در تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری اماکن ورزشی ما مانند ورزشگاه آزادی لحاظ شده است. من وکیل دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نیستم و باید تلاش کنیم تا با ورزش شادی و نشاط را برای مردم به ارمغان بیاوریم. بزرگترین مشکل هر دو باشگاه در حال حاضر بدهی و مالکیت است. بدهی به کالدرون، استراماچونی، ویلموتس و ده ها مورد مشابه دیگر ناشی از عدم دسترسی به منابع مالی است.

رفیعی افزود: خود قاضی زاده که وکیل همه ما در مجلس شورای اسلامی است، یکی از امضاکنندگان و مبدعان طرح مقابله با بلای تحریم است. دیروز در یکی از سایت های خبری نقل قولی از حداد عادل خواندم که گفته بود تحریم ها واقعا برای ما فلج کننده است. حداکثر بزرگنمایی AFC در مورد بدهی پرسپولیس هم باید بگویم که او به کالدرون و دستیارش بدهکار بود. یادم هست وقتی این مصوبه به شورای ضد تحریم و شورای عالی امنیت ملی رفت، مجلس، دولت و شورای عالی امنیت ملی باید بدهی ویلموث را پرداخت می کردند. من واقعاً می گویم که این فقط یک کار حقوقی و بین المللی نیست، من معتقدم این بخشی از مشکل است. در کشور 80 میلیونی ما تقریباً 100 سال از تاسیس قدیمی ترین دانشکده حقوق می گذرد، به استثنای یک درس اختیاری در حقوق ورزش و اینکه می خواهیم در این مورد بحث تخصصی برگزار کنیم. دعا می کنیم افرادی مثل گازی زاده به عنوان وکیل در مجلس افزایش پیدا کنند. بدنه متخصص و نیروی کار ما تاکنون نتوانسته اند خلاءها را پر کنند. از گازی زاده می خواهم کمک کند و نامه ای به کمیسیون، شورای توسعه آموزش عالی و وزیر تحصیلات عالی بنویسد. یکی از الزامات AFC آنچه بیش از 100 صفحه است، استفاده از نیروی کار در بخش حقوقی است. ما باید برای تربیت نیروی کارآمد تلاش کنیم و امیدواریم با کمک مجلس و دستگاه ها بخشی از این خلاء پر شود.

وی در خصوص اصلاح ماده 1 اساسنامه فدراسیون فوتبال توضیح داد: در خصوص مواد 1 و 86 اساسنامه فدراسیون فوتبال باید بگویم که دستگاه های اجرایی ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری شامل شرکت ها ارگان های دولتی و غیر. – نهادهای دولتی 53 فدراسیون ورزش های آماتوری از سال 1352 به عنوان نهادهای عمومی غیردولتی فعالیت می کنند و اساسنامه آنها به تصویب دولت رسیده است.

وی ادامه داد: اکنون بحث این است که فیفا به ما گفته است که فدراسیون فوتبال یک نهاد اجرایی است و زیرمجموعه سازمان های مردم نهاد است. شما باید در این مورد شفاف باشید و فدراسیون را غیردولتی کنید. از سال 1386 که بحث توقف فوتبال ایران مطرح شد، اساسنامه 32 نفره فدراسیون های ورزشی آماتوری مصوب هیئت محترم وزیران در فدراسیون فوتبال موجود نیست. در واقع فدراسیون فوتبال اساسنامه خاصی دارد که مطابق با الزامات فیفا در آن زمان است. از امسال از اساسنامه فدراسیون های ورزشی آماتوری استفاده نمی کنیم.

مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال افزود: فیفا در خصوص مواد 1 و 86 تهدیداتی داشته است، وقتی شما یک نهاد عمومی غیردولتی هستید این قانون شامل موارد مختلفی از جمله قراردادها، کارها، مناقصات، مناقصات و… می شود. وی ادامه داد: پس از اینکه به فدراسیون پیوستیم و در حال انجام آن بودیم، متوجه شدیم که تعریف قانونگذار از NGOهای عمومی از سال 76 با آنچه در سال 86 به عنوان قانون نهایی وجود داشت متفاوت است و در واقع آخرین ضوابط را طبق یک بحث فنی تغییر داد. سال، مطلع شدیم که وزیر ورزش نامه مفصلی در خصوص ماده یک اساسنامه به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده و دولت نیز لایحه ای ارائه کرده است.

رفیع افزود: در این مورد کمی نگرانی وجود دارد و او اصلا برای کمیته انتقال کار نمی کند و اهمیتی هم ندارد. همچنین این نگرانی وجود دارد که موضوع تخصصی باشد. اساسنامه به تعهد ما عمل کرده و قانون قابل اجراست. مهم ترین موضوع حقوقی بودن یک دستگاه و اینکه آیا دستگاه اجرایی یا عمومی غیردولتی محسوب می شود، هیئت عمومی دیوان عدالت اداری با رای گیری تعداد زیادی از مشکلات را برطرف کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فیفا 19 اسفند مهلتی برای اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال تعیین کرده است، پاسخ داد: من اقدام کردم. ما معتقدیم غیردولتی هستیم و وزیر به تازگی نامه ای به مجلس ارسال کرده و نمی دانیم لایحه ارائه کنیم یا درخواست. برای جلوگیری از ابهام، از مجلس می خواهیم که اقدام کند و قانون فهرست نهادها را تغییر دهد. ما نمی توانیم برای مجلس تعیین تکلیف کنیم اما امیدواریم با این اقدام بهانه های فیفا برطرف شود، ما و وزارت ورزش هم نظر داریم.

مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال در پاسخ به اظهارات گازی زاده درباره برنامه ورزش و مردم توضیح داد: ما نمی خواهیم سهامی خاص شویم، بلکه می خواهیم فدراسیون به یک سازمان غیردولتی تبدیل شود. میلیاردها تن از بودجه دولتی صرف سازمان‌های غیردولتی می‌شود، گازی زاده رئیس شورای نظارت بر انتخابات بود و زمان هر نامزد در مناظره را به خوبی محاسبه می‌کرد. فدراسیون یک سازمان غیرانتفاعی و غیردولتی است راهنماهای مشکل را حل کنید.

رفیعی در پاسخ به گلایه های قاضی هاشمی مبنی بر اینکه برخی از دوستانش حرف هایی می زنند که در هیچ کجای دنیا قابل گفتن نیست، گفت: من قاضی را مردی منصف می دانم. ورزش بودند. در ماده یک اساسنامه فدراسیون های ورزش های آماتوری آمده است که این فدراسیون ها عمومی غیردولتی هستند و بر اساس همین اساسنامه وزیر ورزش و معاون وی به عنوان اعضای مجمع حق رای دارند. .

وی ادامه داد: در این اساسنامه فدراسیون ورزش های آماتوری وزیر ورزش اختیار عزل و عزل رئیس فدراسیون و تعیین ناظر را داشت. همین خاطره تاریخی باعث شد تا در سال 1986 به تایید فیفا برسد که جایگزین وضعیت ورزش آماتوری شد. از آن زمان به بعد، ماده 1 اساسنامه فدراسیون فوتبال و ماده 1 اساسنامه فدراسیون ورزش های آماتوری که آخرین آن در سال 1400 به تصویب رسید، به معنای عبارت «عمومی» و «عمومی غیردولتی» است. اتفاقاً در قانون محاسبات عمومی، اساسنامه و قانون نظارت بر کمک های دولتی، فدراسیون فوتبال بارها به عنوان مؤسس عمومی غیردولتی و غیرانتفاعی در اداره ثبت مشاغل به ثبت رسیده است. بالای این نامه ها قوه قضائیه نوشته شده است.

مشاور رئیس فدراسیون فوتبال گفت: به دیوان عدالت اداری شکایت نکرده ایم. بلکه افراد دیگری در آن دادگاه به فدراسیون شکایت کردند و دیوان عدالت اداری نیز اعلام کرد که فدراسیون از شمول دستگاه های اجرایی ماده 3 و 5 قانون مدیریت خدمات کشوری خارج شده است. رای وحدت رویه و مجمع عمومی برای ما اعتبار قانونی دارد، در حالی که مجلس، رئیس قوه قضائیه یا دادگاه عمومی خلاف آن تصمیم می گیرند. ما به عنوان موکل، درخواست یا درخواستی از وکلای خود داریم که این تصمیم موقت را دائمی کنیم.

رفیعی ادامه داد: فدراسیون و مجلس کنار هم هستند تا فوتبال به خطر نیفتد اما این موضوع چگونه و با چه مکانیزمی باید مشخص شود. پارلمان یک نهاد قانونگذاری است و دارای اختیارات زیادی است. مشکل اینجاست که ما معتقدیم فدراسیون یک فدراسیون ورزش آماتوری نیست. این تمرکز فیفا است. یکی از دلایل اصرار فیفا این است که این وضعیت در مجمع عمومی خود شما تصویب شود نه شورای وزیران. خدا پدر سلطانی فر و تیمش را بیامرزد چون مسیر خوبی را فراهم کردند. اگر وزیر را نماینده ورزش در هیئت دولت بدانیم، این را در مجلس اعلام کرده و می گوید ما یک نهاد عمومی غیردولتی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: قاضی زاده و هاشمی حق قانون گذاری دارند. دولت قبل کار خوبی کرد. چون فیفا می گوید وزیر ورزش حق عزل، عزل رئیس فدراسیون و تعیین کارمند برای او را نداشته باشد. ما مجبور نیستیم عضو فیفا باشیم، اما نه می گوییم چون می خواهیم عضو فیفا باشیم. عضویت در این موسسه اختیاری است. فیفا می گوید اگر می خواهید سوژه یک دستگاه اجرایی شوید، همه چیز باید تابع قوانین آن دستگاه باشد. دولت علاوه بر فدراسیون فوتبال و ورزش، از بیش از 100 سازمان مردم نهاد، نهادهای خصوصی و خصوصی از بودجه دولتی حمایت می کند، اما این تغییری در ماهیت حقوقی آنها ایجاد نمی کند. در ماده 71 قانون محاسبات عمومی آمده است که پول در کجا خرج شده است. فدراسیون فوتبال هم همین کار را می کند.

مشاور فدراسیون فوتبال گفت: ما قوه قضائیه نبودیم که رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری را صادر کنیم، اما تابع قوانین کشور هستیم و اگر بگویند از فردا همان تصمیم موقت را نمی پذیریم، اطاعت می کنیم. سلطانی فر و همکارانش با کمک مجلس این راه حل موقت را مطرح کردند. مواد 1 و 86 اساسنامه فدراسیون نهایی و به تصویب فیفا رسیده است. گاهی لازم است در مذاکرات به واقعیت ها توجه شود. ماده 1 و 86 اساسنامه ما خط قرمز فیفا است. اگر بخواهند توپ را در زمین ما بیندازند، می گوییم توپ در زمین ماست.

رفیعی افزود: چرا فیفا وقتی فوتبال ایران را در دولت احمدی نژاد متوقف کرد این کار را کرد؟ سال گذشته تصمیم عاقلانه ای گرفته شد. سلطانی فر و سجادی توافق کردند که دولت حق رای در فدراسیون فوتبال و عزل یا تعیین رئیس فدراسیون را نداشته باشد. این صحبت ها دلیلی شد تا فیفا برای تصمیم گیری سه قوه این کشور نامه ارسال کند. فدراسیون موظف است اعلام کند وقتی فیفا چنین نامه ای می فرستد، خطاب به مهدی نبی، دبیرکل سابق فدراسیون فوتبال باشد. او و باراتی تا حد مرگ خونریزی کردند. فیفا می گوید برای عضویت در این نهاد باید شرایط لازم را داشته باشید. شما همچنین نمی توانید آنها را تعریف کنید. ابتدا باید استقلال تضمین شود. یعنی وزیر ورزش حق ندارد رئیس فدراسیون را برکنار کند که حرف های من متناقض است. من موافق نیستم که منبع تغذیه از داخل تهیه شده باشد تا به مرجع داخلی فشار بیاورد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید