ما تضمین می کنیم که مشکل کمبود آنتی بیوتیک ظرف یک هفته آینده حل خواهد شد


ساعت: 13:24
تاریخ انتشار: 1301/08/22
کد خبر: 1910607

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: به مردم اطمینان می دهیم که مشکل نداشتن آنتی بیوتیک خوراکی، سرم تزریقی، شربت استامینوفن، ایبوپروفن و … است. ظرف هفته آینده تصمیم گیری خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو درباره کمبود آنتی بیوتیک و… گفت: اخیرا حجم زیادی سوسپانسیون آنتی بیوتیک به میزان 50 تن وارد کرده ایم و تا پایان بیش از 6 میلیون بطری آنتی بیوتیک خوراکی وارد خواهیم کرد. این هفته اگر در کنار تولید سه شیفتی تولید داخلی به بازار تزریق شود، مشکل کمبود آن حل می شود. بنابراین به مردم این تضمین را می دهیم که تا یک هفته آینده مشکل کمبود آنتی بیوتیک خوراکی، سرم تزریقی، شربت استامینوفن، ایبوپروفن و … برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به خدمات بانکی برای صنعت دارو گفت: پیش از این به بانک ها موظف شده بود که خدمات بانکی به صنعت دارو ارائه کنند. برخی از بانک های خصوصی گفته اند که ما یک بنگاه اقتصادی هستیم و باید سود کنیم. بنابراین گسترش این تسهیلات برای آنها توجیه اقتصادی نداشت. بنابراین برای اینکه توجیه اقتصادی داشته باشد، شرکت های دارویی نیز باید کمک کنند و طرح هایی با توجیه اقتصادی به بانک ها ارائه کنند. اما از بانک ها خواسته ایم با ضمانت نامه وزارت بهداشت این اعتبار را در اختیار شرکت های دارویی قرار دهند و این را تضمین می کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: البته از طریق ستاد تنظیم بازار، معاون اول رئیس جمهور نیز این موضوع را پیگیری و به بانک ها به ویژه بانک های دولتی دستور داد تا از صنعت دارویی کشور حمایت کنند. به هر حال چاره ای نداریم. شاید گاهی اعطای این تسهیلات به بانک ها در این شرایط تورمی توجیهی نداشته باشد اما برای حفظ صنعت دارو در این سن و با این حجم سرمایه گذاری چاره ای نداریم و باید از آن حمایت کرد. البته بانک های ما همیشه از ما حمایت کرده اند.

محمدی ادامه داد: قبلا باید تسهیلات به صنعت دارو پرداخت می شد و مصوبات خوبی داشتیم. یکی از مصوبات این بود که مجوز پرداخت تسهیلات بانکی به شرکت های دارویی از 20 درصد به 40 درصد سرمایه شرکت ها افزایش یافت. همچنین فرمول دیگری برای اعطای تسهیلات بر اساس فروش شرکت هایی دارند که بانک ها مجاز به پرداخت 90 درصد از فروش سال قبل آن شرکت بودند که بر اساس اعلام معاون اول رئیس جمهور به 200 درصد رسید. بنابراین بانک ها به جای 90 درصد می توانند تا سقف 200 درصد فروش سال قبل به شرکت های دارویی تسهیلات ارائه کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو همچنین گفت: تسهیلات ویژه ای که برای حمایت از صنعت دارو تصویب شد 15 هزار میلیارد تومان است. همزمان ستاد تنظیم بازار نیز در خصوص مالیات بر ارزش افزوده داروها تصمیم گیری کرد و مالیات بر ارزش افزوده دارو مانند سایر کالاهای اساسی از 9 درصد به 1 درصد کاهش یافت و از ابتدای سال. ، این کاهش نرخ مالیات برای دارو اعمال می شود. البته اعلام شد که مالیات بر ارزش افزوده داروها از آبان ماه جاری یک درصد در نظر گرفته می شود. این در حالی است که بسیاری از شرکت های دارویی قبل از این تاریخ مواد اولیه را وارد کرده و عرضه نکردند. در نتیجه مقدار زیادی از مواد اولیه باقی ماند و رقیق نشد که تا حدی دلیل کمبود دارو در کشور ما است. البته تعدادی از شرکت ها مواد اولیه را با ضمانت نامه بانکی ترخیص کردند و دارو را با قیمت یک درصد مالیات بر ارزش افزوده فروختند و ریسک کردند. ما نیز با توجه به اعتماد آنها تلاش کردیم و معاون اول رئیس جمهور نیز دستور داد مالیات بر ارزش افزوده از 9 درصد به 1 درصد برسد.

محمدی درباره علت تغییر سیاست های ارزی دارو نیز گفت: اصلاح سیاست های ارزی به ما کمک کرد، اگر اصلاح سیاست های ارزی انجام نمی شد کمبود دارو بیشتر می شد. البته هنوز اقلامی داریم که به دلیل گرانی، تغییری در سیاست مبادله ای در حوزه دارو نداشته ایم. در تجهیزات پزشکی تنها برای 20 درصد تجهیزات طرح اصلاح سیاست ارزی را اجرا کرده ایم. فساد ارز ترجیحی بر هیچکس پوشیده نیست. همچنین حجم بالایی از قاچاق معکوس دارو داشتیم. به گفته وزیر بهداشت، قبل از طرح دارویی 80 میلیون مصرف کننده دارو نداشتیم، 300 تا 400 میلیون مصرف کننده داشتیم. چون مواد مخدر ما از مرزها قاچاق می شد. بسیاری از داروهای ما در ظروف قاچاق بود که توسط دوستان ما در خارج از کشور کشف شد.

وی گفت: «همچنین برخی از شرکت‌های واردکننده ارز گرفتند و دارو نیاوردند.» تغییر سیاست‌های ارزی دارو واقعاً جسورانه بود و باید این تصمیم گرفته می‌شد.

دیدگاهتان را بنویسید