ما منتظر اجازه کسی نیستیم/ هر زمان که بخواهیم می توانیم عملیات زمینی انجام دهیم


ساعت: 15:40
تاریخ انتشار: 1401/08/30
کد خبر: 1912685

رئیس جمهور ترکیه گفت: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین می دانند که هر زمان که بخواهیم می توانیم عملیات زمینی انجام دهیم. ما منتظر اجازه از کسی نیستیم و آمریکا باید از این به بعد این را به خوبی درک کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در بازگشت از قطر به خبرنگاران گفت: عملیات هوایی در شمال عراق و سوریه موفقیت آمیز بود. حدود 70 جنگنده و پهپاد در این عملیات شرکت داشتند. ما 89 هدف از جمله مخفیگاه ها، مخفیگاه ها و تونل های تروریست ها، انبارهای مهمات، مقر فرماندهی و اردوگاه های آموزشی که کشور و امنیت مرزهای ما را در شمال سوریه و عراق تهدید می کنند را با موفقیت منهدم کرده ایم. تا امروز 45 هدف تروریست ها در عمق 140 کیلومتری شمال عراق و 44 هدف در عمق 20 کیلومتری سوریه مورد حمله قرار گرفته اند. من با خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه دیدار کردم و او در جریان آخرین تحولات قرار گرفت.

وی گفت که با رؤسای جمهور آمریکا و روسیه درباره عملیات هوایی پنجه شمشیر در شمال سوریه و عراق مذاکره نکرده است.

اردوغان افزود: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه می دانند که هر زمان که بخواهیم می توانیم این عملیات را انجام دهیم. ما منتظر اجازه از کسی نیستیم و آمریکا باید از این به بعد این را به خوبی درک کند.

اردوغان گفت: از اینکه متحد ترکیه در ناتو (ایالات متحده آمریکا) هزاران کامیون با مهمات و سلاح به مناطقی از سوریه که در سال‌های اخیر تروریست‌ها در آنجا حضور داشته‌اند، بسیار ناراحت هستیم.» این روند از دوران باراک ادامه داشته است. اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، و در دوره بایدن تغییری نکرده است.

اردوغان گفت: عملیات نظامی در شمال سوریه و عراق قطعا محدود به حملات هوایی نخواهد بود و پس از مشورت و مشورت از نیروی زمینی استفاده خواهد شد. ستاد ارتش ترکیه و وزارت دفاع درباره مشارکت نیروهای زمینی تصمیم گیری خواهند کرد.

روزنامه ینی شفق ترکیه پیشتر گزارش داده بود که عملیات هوایی ترکیه در شمال سوریه ممکن است اولین گام به سوی عملیات زمینی باشد.

پیشتر خبرگزاری کردی فرات (ANF) گزارش داده بود که ترکیه بار دیگر به شهر کوبانی در شمال سوریه حمله کرده است.

فرهاد شامی، رئیس مرکز رسانه‌ای نیروهای سوریه دموکراتیک به رهبری کردها، شنبه شب در توییتی از حمله جنگنده‌های ترکیه به شهر کوبانی خبر داد. خبرگزاری آنادولو سپس به نقل از وزارت دفاع ترکیه گزارش داد که عملیات هوایی علیه YPG، شاخه نظامی پ‌ک‌ک یا حزب کارگران کردستان ترکیه، که هر دو از سوی آنکارا به عنوان سازمان‌های تروریستی در شمال سوریه و شمال عراق شناخته شده‌اند، در جریان است.

روزنامه ینی شفق روز دوشنبه گزارش داد که 89 هدف “تروریستی” در حملات هوایی در سوریه و عراق منهدم شد و بسیاری از رهبران پ ک ک کشته شدند. این روزنامه گزارش داد که این عملیات هوایی اولین گام به سوی عملیات زمینی احتمالی در سوریه تلقی می شود.

به گزارش ینی شفق، عملیات ترکیه در ابتدا برای شامگاه یکشنبه برنامه ریزی شده بود، اما یک روز زودتر آغاز شد زیرا مقامات آمریکایی که در جریان این عملیات قرار گرفته بودند قبلاً آن را رمزگشایی کرده بودند.

دیدگاهتان را بنویسید