ما موافقیم؛ بیست شأن جهانی ندارد


ساعت: 14:11
تاریخ ارسال: 05/04/1401
کد خبر: 1885606

مجری گفت: وزیر میراث به درستی اعلام کرده که منطقه بیستون جایگاه بین المللی ندارد. این را من و دیگر کارشناسان و حتی عموم مردم می گوییم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصاد نیوز، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سفر رئیس جمهور و وزیران به استان کرمانشاه از برخی بناهای تاریخی استان کرمانشاه بازدید کرد. که یکی از سایت های میراث جهانی Beeston بود.

کلیپی در فضای مجازی منتشر و توسط کاربران کرمانشاهی مشاهده شد که در آن مهندس ضرغامی از زیرساخت های این محوطه تاریخی انتقاد می کند و می گوید متاسفانه وضعیت فعلی این اثر در حد و اندازه نیست. ضرگامی در ادامه این بازدید گفت: بیستون اثری ثبت جهانی است که نه تنها برای مردم کرمانشاه بلکه برای ایران و کل جهان یک سند هویتی است که باید حفظ شود.

پخش قطعی این کلیپ باعث سردرگمی مردم شده است و در همین راستا مرصاد نیوز با مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون گفت و گو کرده است.


طرح مدیریت میراث جهانی بیستون نیز در زمان ثبت جهانی با تایید یونسکو و مرکز میراث جهانی تهیه شد.

صامت مجری در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد اظهار داشت: با ثبت کتیبه و نقش برجسته داریوش در فهرست آثار ملی در سال 1309 اولین اقدام برای حفاظت از اثر انجام شد و پس از آن آثار دیگر. در سایت ثبت ملی شدند.

مدیر پایگاه جهانی بیستون افزود: به تعبیری این محوطه به عنوان یک مجموعه تاریخی تحت حفاظت قانون حفاظت از میراث فرهنگی کشور است.

وی خاطرنشان کرد: با عضویت ایران در کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی جهانی در سال 1353 مقدمات ثبت آثار ملی ایران در فهرست آثار جهانی فراهم شد و در نهایت کتیبه و نقش برجسته داریوش در تیرماه ثبت شد. 22، 1385 به عنوان هشتمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است.

مدیر اجرایی تصریح کرد: در پرونده ثبت جهانی هر اثر یا نهاد، ساختار مدیریت آن اثر در نظر گرفته شده و طرح های حاکمیتی و حفاظتی برای اثر باید در آن پرونده مشخص باشد. از این رو پایگاه میراث جهانی مستقر در این منطقه مسئولیت مدیریت و ارتقای پروژه های ترسیم شده برای حفاظت از اثر را در قالب برنامه های زمانی و چشم اندازی مشخص بر عهده دارد.

وی گفت: طرح مدیریت میراث جهانی بیستون نیز در زمان ثبت جهانی با تایید یونسکو و مرکز میراث جهانی تهیه شد که شامل برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است.

مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون تصریح کرد: ماهیت پروژه ها در محوطه های تاریخی و به ویژه محوطه های میراث جهانی با سایر دستگاه های اجرایی متفاوت است. بنابراین پیشرفت پروژه های پیش بینی شده برای این حوزه منوط به مطالعات جامعی است که تحقق آن منوط به میزان اعتبار کافی و مستمر است.


سال گذشته اعتبار از منابع استانی صفر بود

وی خاطرنشان کرد: مهندس ضرغمی به درستی گفته پردیس بیستون جایگاه جهانی ندارد. این را من و سایر متخصصان و حتی عموم مردم می گوییم اما متاسفانه در سال های اخیر اعتبارات لازم برای حفظ و ساخت این مجموعه و تحقق اهداف آن به مقدار کافی و مستمر تخصیص یافته است. اعتبارات سایر دستگاه های اجرایی به دلایل مختلف خیر، به حدی که حتی در سال گذشته از منابع استانی هیچ اعتباری وجود نداشته است.


f158100a 80b7 427e ab0c 784b1b42e622 خبر خاکستری

مدیر اجرایی تصریح کرد: در بازدید وزیر میراث فرهنگی از این منطقه گفت؛ اعتبارات لازم برای توسعه برنامه های تدوین شده از محل منابع ملی تامین خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین امسال اعتبارات خوبی از محل منابع استان و سفر ریاست جمهوری برای میراث استان کرمانشاه تخصیص یافت که با توزیع این منابع شاهد پیشرفت در اجرای پروژه ها و سازمان خواهیم بود. از ■ منطقه.

مدیرعامل با بیان اینکه در زمان ثبت جهانی این مجموعه اولویت با حفاظت از آثار بوده و مخاطبان این حوزه عمدتاً پژوهشگران بوده اند، گفت: اما با اقدامات انجام شده در سال های پس از ثبت جهانی این مجموعه، این آثار و این منطقه به جاذبه های گردشگری تبدیل شد و مورد استقبال مخاطبان با سلیقه های مختلف قرار گرفت. به عنوان مثال با بازپس گیری کاروانسرای صفوی و مجموعه بناهای ایجاد شده توسط زندان ها و آزادسازی منطقه و احیا و مرمت آن، امروزه یکی از بهترین فضاهای خدماتی استان (هتل کاروانسرای بیستون) در این منطقه واقع شده است. و نیازهای بازدیدکنندگان را برآورده می کند. به بهترین شکل پاسخ می دهد.

وی بیان کرد: جالب است بدانید 16 سال پیش که پرونده ثبت جهانی بیستون در حال تدوین بود به دلیل حضور کم گردشگران نیازی به ایجاد اقامتگاه نبود اما امروز به فکر ایجاد کمپ های اقامتی دیگری نیز هستیم. به هتل

مدیر اجرایی همچنین افزود: گزارش مستندی از اقدامات انجام شده قبل از ثبت بیستون در فهرست میراث جهانی تا به امروز توسط روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی تهیه و منتشر و در اختیار عموم قرار گیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید