ما هیچ مشکلی با ایرانیان مقیم اوکراین گزارش نکرده ایم


ساعت: 14:01
تاریخ انتشار: 14/05/12
کد خبر: 1811037

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: دقایقی پیش با سفیر ایران در اوکراین تماس گرفتم و تاکنون از مشکلات ایرانیان مقیم اوکراین مطلع نشده ایم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سعید حاطب زاده در گفت و گو با خبر در واکنش به عملیات نظامی ویژه روسیه در شرق اوکراین گفت: از ابتدای بحران، وزارت امور خارجه ستادی را در وزارت امور خارجه ایجاد کرده و با نهادها جلساتی را برگزار کرده است. حضور وزیر امور خارجه کشورمان.

وی خاطرنشان کرد: همچنین چندین جلسه غافلگیرکننده در وزارت امور خارجه برگزار شد. بنابراین هماهنگی های لازم را در تهران، کیف و پایتخت های همجوار اوکراین انجام دادیم. ضمناً دستورات لازم زودتر ارسال شده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تحولات اوکراین از سوی تهران به دقت رصد شده و وزیر امور خارجه کشورمان دیپلماسی فعالی در تماس با وزرای خارجه اوکراین و روسیه داشته است.

حاتب زاده با بیان اینکه امروز سومین پیام در مورد ایرانیان مقیم اوکراین صادر شد، افزود: دو روز پیش دومین پیام ارسال شد که بر اساس اخبار و اطلاعات آشکار و محرمانه ای که در اختیار داشتیم و بر اساس پیش بینی ها به همه ایرانیان مناطق. اطلاع رسانی به آنها برای ترک این مناطق و اسکان در سایر نقاط اوکراین بسیار مهم بود. همچنین تاکید شد کسانی که می توانند اوکراین را ترک کنند باید فورا این کار را انجام دهند. برخی این کار را انجام دادند، در حالی که برخی دیگر به سادگی مناطق بحران زده اوکراین را ترک کردند.

وی افزود: امروز سومین اطلاعیه وزارت امور خارجه سفارت کشورمان در اوکراین بود که تمامی ایرانیان مقیم اوکراین باید اوکراین را ترک کنند. علاوه بر دسترسی ایرانیان از طریق این کانال ها و راهروها، خط 24 ساعته در تهران و 24 ساعته در سفارت وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: دقایقی پیش سفیر کشورمان با من در میان ایرانیان نگران تماس گرفت و به من توضیح داد که با ایرانی ها در ارتباط است. تاکنون با ایرانیان مقیم اوکراین مشکلی نداشته ایم.

حاتب زاده گفت: تمام تلاش خود را می کنیم تا ایرانیان مقیم اوکراین به سلامت کشور را ترک کنند. همچنین در تماس با دو طرف در این خصوص تاکید کردیم که وضعیت ایرانیان مقیم اوکراین اولویت اول جمهوری اسلامی ایران در این بحران خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی درباره مسیر بازگشت ایرانیان مقیم اوکراین با توجه به احتمال توقف پروازها، گفت: تاکنون طی 10 روز گذشته هیچ پروازی برای خروج از اوکراین برنامه ریزی نشده است، اگرچه مرزهای اوکراین با کشورهای همسایه و کریدورهای پیشنهادی به این کشور ارائه شده است. ایرانی ها بروند.

انتهای پیام/

حاتب زاده گفت: موضوع مهم دیگر این است که وزارت امور خارجه تلاش می کند برای یک یا چند پرواز خصوصی مجوز بگیرد تا حتی الامکان ایرانیان را از برخی مناطق اوکراین اخراج کند. البته ما مانند هیچ کشور دیگری این ماجرا را به تعویق نمی اندازیم و تمام اقدامات لازم را در صحنه انجام خواهیم داد. همچنین در خروجی امکانات کنسولی جدی برای دانشجویان فراهم شده است.

دیدگاهتان را بنویسید