ما پیشنهادات ایران را از طریق اتحادیه اروپا دریافت کردیم


ساعت: 19:16
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۵
کد خبر: 1890433

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که پیشنهادهای ایران را از طریق اتحادیه اروپا دریافت کرده و در حال بررسی آنها است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا را از طریق بروکسل دریافت کرده و در حال بررسی آن است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که واشنگتن دیدگاه های خود را به اتحادیه اروپا منتقل می کند.

همزمان، رویترز به نقل از سخنگوی اتحادیه اروپا اعلام کرد که پیشنهادات ایران را با دیگر کشورهای برجام و آمریکا بررسی خواهد کرد.

این سخنگوی اتحادیه اروپا که رویترز نامش را فاش نکرد، گفت: در حال بررسی پیشنهادات ایران و رایزنی با سایر طرف های برجام و آمریکا در مسیر پیش رو هستیم.

به گزارش رویترز، نماینده اتحادیه اروپا در گفتگو با خبرنگاران در بروکسل از ارائه چارچوب زمانی برای پاسخ احتمالی به یک میانجی اتحادیه اروپا در مذاکرات رفع تحریم‌ها خودداری کرد.

دور جدید مذاکرات لغو تحریم ها علیه ایران، پنجشنبه گذشته 22 مردادماه پس از پنج ماه وقفه در وین آغاز شد. این مذاکرات چهار روز به طول انجامید و روز دوشنبه 26 مردادماه با پرواز هیئت های شرکت کننده به پایتخت ها پایان یافت.

برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که «جوزف بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال تایمز گفت که بسته جدیدی از پیشنهادات را روی میز گذاشته است که حاوی راه‌حل‌های به‌روز شده برای حذف این اتحادیه است. تحریم ها و اقدامات هسته ای ایران.

پس از پایان دور جدید مذاکرات، نمایندگان آمریکا و اتحادیه اروپا گفتند که به همه طرف ها “متن نهایی” ارائه شده است که قابل تغییر نیست و یا باید پذیرفته شود یا مذاکرات شکست خورده اعلام شود. این ادعا از سوی یک مقام وزارت امور خارجه ایران رد شد و اعلام کرد: با توجه به ادامه بحث در مورد چند موضوع مهم، هنوز در مرحله ای نیستیم که بتوانیم درباره نهایی کردن متن توافق وین صحبت کنیم.

علاوه بر این، روسیه نیز ارائه این متن نهایی را رد کرد. سخنگوی وزارت خارجه روسیه چند روز پیش گفت: به گفته سخنگوی اتحادیه اروپا، طرف های درگیر در مذاکرات وین با این انتخاب مواجه هستند که یا متن فعلی را بپذیرند یا بدانند که مذاکرات شکست خورده است. . کمیسیون مشترک برجام به هماهنگ کننده اتحادیه اروپا اجازه چنین اظهاراتی را نداد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که ایالات متحده پاسخ خود را به پیشنهاد اروپا به صورت محرمانه به هماهنگ کننده اتحادیه اروپا خواهد داد.

تحلیلگران می گویند عواملی مانند فشار رژیم صهیونیستی، اختلاف نظر با کنگره و مشکلات داخلی در ایالات متحده، پشت بی میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه های اخیر بوده است.

بایدن در سال 2021 زمانی روی کار آمد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران نتوانست به اهداف خود دست یابد. این سیاست علاوه بر شکست در شکل‌دهی توافق هسته‌ای جدید، باعث ایجاد شکاف در روابط کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس شده و اثربخشی نظام تحریم‌ها را به‌عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا به خطر انداخته است. تقویت روند مبارزه با استکبار در ایران بسیار مهم است.

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها، کسب تضمین‌ها در خصوص دوام برجام و حذف ادعای پادمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از خواسته‌های اصلی خود در مذاکرات لغو تحریم‌ها دانسته و تاکید کرده است که تنها بازگشت به توافق دوجانبه است. در ازای برخی محدودیت‌ها، منافع اقتصادی ملموسی برای ملت ایران به همراه خواهد داشت و همراهی را منطقی می‌داند و می‌پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید