متاسفم برای قرمزها؛ زمانی که پرسپولیس بی نظیر بود

متاسفم برای قرمزها؛  زمانی که پرسپولیس بی نظیر بود

دهه 1390 با برتری سپاهان آغاز شد و با پیروزی استقلال به پایان رسید، اما در این بین پرسپولیس طولانی ترین فاصله را داشت و اگر تنها دو هفته دیگر در صدر لیگ برتر خلیج فارس باقی می ماند، می توانست صد دور پیش بیفتد.

نکته جالب در مورد برتری قاطع پرسپولیس این است که سرخپوشان تنها 7 هفته از لیگ شانزدهم و میانگین 0.05 در اوج دهه قبل بودند، اما سپس این درصد را به 0.52 هفته رساندند که یک آمار استثنایی است و به این معنی است که پرسپولیس لیگ شانزدهم بیشتر از مجموع لیدرهای سایر تیم ها در رده اول قرار دارد.

پرسپولیس همچنین تنها تیمی است که در 5 فصل توانسته برتری پنج رقمی را به ثبت برساند و شگفت انگیز است که هر 5 فصل را برد. نزدیکترین پیرو سرخپوشان رقیب سنتی این تیم است که در هفته های دوازدهم (20)، پانزدهم (18) و بیست و یکم (18) لیگ برتری را به دست آورد و یک بار قهرمان شد و اکنون در آستانه صعود قرار دارد. مکان دوم.

تیم سپاهان هم رکورد جالب و منحصربفردی دارد. سپاهان تنها تیمی است که در لیگ های دهه 1390 حداقل هر 8 فصل یک بار به صدر جدول می رسد. استقلال و پرسپولیس 7 فصل است که پیشتاز هستند.

یکی دیگر از آمارهای خوب تیم پرسپولیس این است که شاگردان برانکو ایوانکوویچ تنها تیم فوتبال ایران در ده سال اخیر هستند که بیش از 20 هفته در یک فصل رهبری کرده اند. جالب اینجاست که استقلال بیش از بیست هفته حتی در لیگ با 18 تیم هم نتوانست پیشتاز باشد اما پرسپولیس دو فصل متوالی این رکورد را ثبت کرد.

ماجرای جالب لیگ برتر ایران به لیگ چهاردهم برمی گردد؛ جایی که تراکتور و نفت تهران بیشترین هفته های رهبری را داشتند، سپاهان در نهایت توپ را در اختیار گرفت و قهرمان شد.

در دهه 1390 16 تیم موفق به برتری شدند که فجسپاسی، ملوان و سیاه جامگان در یک هفته مقام اول را کسب کردند و 7 تیم تعداد هفته های رهبری را دو برابر کردند.

در مجموع، پرسپولیس 98 هفته، استقلال 74 هفته، سپاهان 38 هفته و تراکتور و شاههودرو 18 هفته رهبری کردند، بنابراین پرسپولیس با وجود شروع و پایان نامطلوب، در این مورد نیز بهترین تیم دهه نود لقب خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید