متاسفم که عده ای اقتصاد، فرهنگ و معیشت هنرمندان را با بازی های سیاسی گره می زنند


ساعت: 14:17
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۶
کد خبر: 1916397

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تعطیلی کنسرت های موسیقی و هجمه ها و بازی های سیاسی با اقتصاد و معیشت هنرمندان گفت: متاسفم که برخی اقتصاد، فرهنگ و معیشت هنرمندان را با بازی های سیاسی مرتبط می دانند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد صبح امروز به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه الزهرا(س) با دانشجویان دیدار و گفتگو کرد.

اسماعیلی سخنان اولیه خود را با این نکته آغاز کرد: در دولت جدید با وضعیت فرهنگی مواجه بودیم. به عنوان یک فعال فرهنگی و دانشگاهی که سال ها در حوزه های مختلف این بخش فعالیت کرده ام، با انتقادات فراوان مسئولیت این امر را بر عهده گرفتم. حدود 15 ماه از شروع دولت می گذرد، اگر از من بپرسید که آیا توانسته اید مسیر مطلوب اصلاحات را طی کنید، می گویم بله. حرکت های جدید و مهمی در بسیاری از بخش ها انجام شده است. در زمینه های مختلف مسئولیت من، بیش از 18 موضوع، از نماز و قرآن گرفته تا ساز و موسیقی. جهت یابی یک رشته متنوع است.

وی با اشاره به افزایش فیلم های راه یافته به جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: از روزی که این کار را بر عهده گرفتم با سند تحول آفرین کارم را شروع کردم و ماه به ماه و فصل به فصل آن را ارزیابی می کنم. چه تعداد از این برنامه ها اجرا شده است؟ حتما شکست خورده ایم و در جاهایی به اهدافمان نرسیده ایم. در حوزه تولید فیلم نیز علیرغم مسائل مطرح شده از سوی دشمنان، 95 فیلم پروانه نمایش گرفته اند. برای جشنواره پیش رو اگر سال گذشته 70 فیلم در بخش انتخابی حضور داشتند، امسال جشنواره 75 فیلم به بخش داخلی و 570 فیلم به بخش بین الملل ارسال کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص تعطیلی کنسرت های موسیقی و بازی های سیاسی با اقتصاد و معیشت هنرمندان خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی اقتصاد، فرهنگ و معیشت هنرمندان را با بازی های سیاسی مرتبط می دانند. قبل از محرم و صفر بیشترین برنامه های هنری را نسبت به سال های قبل داشتیم. بسیاری از برنامه ها و کنسرت های عمومی به دلیل ناآرامی ها لغو شد. امروز هر هنرمندی می خواهد یک برنامه هنری بسازد، با توهین و تهدید جلوی او را می گیرند. این موضوع چه ربطی به آزادی بیان و آزادی کار دارد؟ این شغل و امرار معاش آنهاست. تا برنامه هنری برگزار نشود برایش درآمدی ندارد! برخی از بازی های سیاسی خود امرار معاش کرده اند.

وی بر رفع مشکلات تشکل های هنرمندان تاکید کرد و افزود: بهترین راه حل همه مشکلات در حوزه فرهنگی، هنری و صنفی همین دوره است. زیرا دولتی که متعهد به آزادی بیان است و کار خود را بر مبنای گفت و گو با اهل فرهنگ قرار می دهد، شروع به کار کرده است. آقای رئیسی در سال ۲۰۱۸ بسیاری از دانشجویانی را که احکام معوقه قضایی داشتند عفو کرد. همان هنرمندانی که علیه انقلاب و ایران اقدام می کنند به ۷ سال و ۵ سال حبس محکوم شدند.

دانشجویی از وزیر آموزش و پرورش پرسید که فیلم هایی ساخته می شود که دین را زیر سوال می برد و او پاسخ داد: سلیقه و رویکرد ما برای ما محترم است. ما باید به زبان قانون صحبت کنیم. اگر قانون ملاک بین ما و مردم باشد، هرج و مرج ایجاد نمی شود. فیلم باید دارای پروانه نمایش باشد و تمام شرایط قانونی را رعایت کند. مواردی که شما می گویید در دوره های قبل مجوز پخش گرفته است و امروز با تعداد زیادی مجوز برای پخش مواجه هستیم. ما با تمام دست اندرکاران تولید صحبت می کنیم و سعی می کنیم هنگام نمایش آثار هنری کمترین دردسر را برای عموم داشته باشیم.

اسماعیلی همچنین درباره شبکه تئاتر و حضور وزارت مدیریت در هیئت نظارت مرتبط با سکوها گفت: مسئولیت نظارت بر VOD بر عهده ماست، مجوز تولید و پخش جای دیگری است، اخیراً یک تعریف جدید داریم. سازوکار جهت گیری وزارتخانه در زمینه مقررات و مدیریت.

سوال دیگری که دانشجویان مطرح کردند؛ این بود: ما آزادی بیان داریم و آزادی بیان نداریم. وزیر ارشاد نیز در پاسخ به این سوالات گفت: این یک اتهام است. انقلاب اسلامی و رهبران انقلاب همه قربانیانی هستند که مسئولیت دارند. رهبر انقلاب تبعید و شکنجه شد. ماده 27 باید اعمال شود. هر کس مخالفت می کند باید قانوناً این کار را انجام دهد. وقتی با سلاح سرد و گرم به امنیت و پلیس حمله می کند، اعتراض نیست، شورش است. خود معترضان باید علیه او اقدام کنند. یقینی که حاکم است مدیون شهدای حرم است. مطالبات مردم نباید به جایی ختم شود که بلاتکلیفی ایجاد شود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان گفت: باید مجوز فیلمی را بدهم تا با خانواده به سینما بروم و آن را تماشا کنم. سینما، تئاتر و کنسرت های ما باید محلی برای خانواده ها باشد. هرکسی بخواهد این مشکل را به هم بزند، ارزش های حاکم بر سینمای ما را زیر پا می گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید