مجازات حبس برای محکومان فاقد سابقه کیفری کاهش می یابد


ساعت: 11:57
تاریخ انتشار: 1401/04/07
کد خبر: 1879228

نمایندگان با کلیات درخواست طرح یک فوریتی الحاق ماده ای به قانون تخفیف مجازات حبس برای تخفیف مجازات حبس جرایم مواد مخدر در محکومان موافقت کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز – سه شنبه 7 تیرماه – با یک فوریت درخواست الحاق یک ماده به قانون تخفیف مجازات حبس با 130 رأی در مقابل 43 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع موافقت کرد.

ماده 16 ماده زیر به قانون تخفیف مجازات حبس اضافه می شود.

هنر 16. مجازات حبس در مورد جرایم مواد مخدر برای محکومان بدون سابقه کیفری در جرایم مواد مخدر به نصف کاهش می یابد. در صورتی که دادگاه حداکثر تخفیف مجازات را کافی نداند، می‌تواند علاوه بر مجازات تکمیلی مقرر در ماده ۲۳ قانون مجازات اسلامی، شرایط جرم و ویژگی‌های مرتکب را نیز لحاظ کند. مجازات های جایگزین بیشتر 64 قانون مجازات اسلامی به شرح زیر محکوم می شود.

ج: مدت مراقبت که بر حسب نوع مجازات به شرح زیر است:

حبس تعزیری درجه یک به مدت 4 سال

حبس تعزیری درجه دوم به مدت 3 سال

حبس تعزیری درجه سه به مدت 2 سال

به حبس تعزیری درجه ۴ به مدت ۱ سال

ب: ارائه خدمات عمومی رایگان که مدت آن با توجه به میزان جریمه به شرح زیر است:

به 1 تا 3 سال حبس محکوم شد

به 2 تا 2 سال حبس محکوم شد

به 3 تا 1 سال حبس محکوم شد

در حبس تعزیری درجه ۴ و کمتر از ۶ ماه

ج: پرداخت جزای نقدی روزانه که میزان آن بر حسب انواع حبس به شرح زیر است:

در صورت محکومیت به حبس تعزیری درجه یک از یک هشتم تا یک ششم درآمد روزانه به مدت 3 سال.

در صورت محکومیت به حبس تعزیری درجه دو از یک هشتم تا یک ششم درآمد روزانه به مدت دو سال.

در صورت محکومیت به حبس تعزیری درجه سه یک هشتم تا یک ششم درآمد روزانه به مدت یک سال.

در صورت حبس تعزیری درجه 4 و کمتر از یک هشتم تا یک ششم درآمد روزانه به مدت 6 ماه.

تبصره ماده (45) قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب 8/3/1367 و اصلاحات بعدی حذف و یک تبصره به شرح زیر اضافه می شود.

تبصره ـ تعیین مجازات و اجرای آن در مورد محکومان به جرایم موضوع این قانون مشمول مواد قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 مجلس شورای اسلامی و اصلاحات بعدی آن خواهد بود. و (ج) و (د) ماده 45 کلیه اقدامات ترحمی و اصلاحی و اقدامات تأمینی و تربیتی موضوع آن قانون توسط دادگاه اعمال می شود.

متن طرح به شرح زیر است: یک ماده – یک ماده به عنوان ماده (16) به شرح زیر به قانون تخفیف مجازات حبس مصوب 23.2.1399 الحاق می شود.
ماده 16 – مجازات جرایم مواد مخدر برای محکومان فاقد سوء پیشینه در جرایم مواد مخدر به نصف کاهش می یابد. در صورتی که دادگاه حداکثر تخفیف مجازات را کافی نداند، می تواند یک یا چند مجازات را با توجه به شرایط، اوضاع و احوال جرم و ویژگی های مرتکب، علاوه بر مجازات اضافی مقرر در ماده، اجرا کند. قانون مجازات اسلامی موضوع ماده (64) قانون مجازات اسلامی به شرح زیر تغییر یابد:

الف- مدت مراقبت که مدت آن حسب نوع مجازات به شرح زیر است: در مجازات تعزیری درجه یک به مدت ۴ سال حبس تعزیری درجه دو به مدت ۳ سال در مجازات تعزیری درجه سه به مدت ۲ سال در مجازات حبس تعزیری درجه ۴. از آزادی به مدت 1 سال

ب- ارائه خدمات عمومی رایگان که مدت آن برحسب میزان مجازات به شرح زیر است: در مورد مجازاتهای حبس تعزیری درجه یک تا سه از سال دوم تا دوم برای مجازاتهای از سوم تا یک. یک سال حبس با محکومیت های درجه یک و کمتر تا شش ماه.

ج- پرداخت جزای نقدی روزانه که میزان آن بر حسب انواع حبس به شرح زیر است: در صورت حبس تعزیری درجه یک یک هشتم تا یک ششم درآمد روزانه و در صورت حبس تعزیری درجه دو به مدت 3 سال. درآمد روزانه یک هشتم تا یک ششم، دو سال حبس تعزیری درجه سه، از یک هشتم تا یک ششم درآمد روزانه، یک سال از درجه چهارم و کمتر، از یک هشتم تا یک ششم درآمد روزانه به مدت 6 ماه.

تبصره ـ ماده (45) قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب 8/3/1367 شوراي تشخيص مصلحت به شرح ذيل جايگزين اصلاحات ذيل مي‌شود.

تبصره ـ تعیین مجازات و اجرای آن برای محکومان به جرایم موضوع این قانون مشمول مواد قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲/۰۱/۰۲ و به استثنای مرتکبین واجد شرایط مندرج در بندها خواهد بود. «الف»، «ب»، «ج» و «ت» این ماده، کلیه اقدامات و اقدامات دلسوزانه، اصلاحی و تأمینی و تربیتی موضوع قانون مذکور منوط به اجراء دادگاه است.

حسن نوروزی به عنوان نماینده خواهان بازنگری فوری در این طرح با استناد به اصول 36، 37 و 166 قانون اساسی در مورد برخورد با مجرمان گفت: 70 درصد زندانیان را تشکیل می دهند و علیرغم اینکه گفته می شود سرقت است. بیشترین تعداد زندانی را دارند، اکثر زندانیان در جرایم مواد مخدر دخیل هستند.

وی با بیان اینکه علیرغم انقضای مدت محکومیت حبس در تاریخ 23 اردیبهشت 1399، هیچ اصلاحی در حبس جرایم مواد مخدر صورت نگرفته است. حصول اطمینان از ظرفیت کافی کارکنان زندان برای اعمال روش های اصولی و مؤثر مجازات از نظر ارزشی و حمایتی، به همین دلیل این طرح پیشنهاد شده و فوریت آن به دلیل کثرت زندانیان و نبود فرصت های اصلاحی و آموزشی است. از زندانیان

نماینده مردم رباط کریم گفت: کمیسیون قضایی مجلس دهم و یازدهم همواره سعی در تدوین قوانین عملکردی و حمایتی داشته و به دنبال کاهش تعداد زندانیان نیز بوده است چرا که داشتن بزرگ بودن افتخاری برای کشور نیست. تعداد زندانیان در زندان ها

محمدرضا صباغیان بافقی مخالف بازنگری فوری این طرح گفت: علیرغم اینکه موافق کاهش جرایم و تعداد زندانیان هستیم، برخورد با متخلفان ضروری است و در غیر این صورت مجرمان برخورد خواهند کرد. مجازات شد. .

نماینده مردم مهریز و بافق در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه بر اساس برخی مصوبات تعداد زندانیان افزایش یافته است، افزود: مواد مخدر و 30 گرم هروئین مجازات اعدام داشت اما امروز مجازات آن 100 نفر است. کیلوگرم که نه تنها از تعداد زندانیان کاسته نشد، بلکه جرم و جنایت را افزایش داد.

وی در ادامه با بیان اینکه مردم وقتی دیدند حکم اعدام ندارند مورد عفو قرار گرفتند و قاچاق سودآور است به جرم خود ادامه دادند، افزود: یک مرد 12 بار دستگیر شده است اما چون سریع آزاد می شود او نمی ترسد از طرفی ما قانونی را تصویب کرده ایم که جرایم زیر 20 میلیون تن را جزو مجازات عمومی نمی دانند و فقط با شاکی خصوصی می توان این موضوع را بررسی کرد که دلیل این افزایش جرم است.

احد آزادیکا با موافقت با یک فوریت بررسی این طرح، گفت: بحث در اینجا محدودیت ها نیست بلکه در مورد حد تعزیر است و می گوید: آنها سابقه کیفری موثری ندارند.

نماینده مردم ملایر در ادامه با بیان اینکه خطای انسان نباید خانواده و زندگی او را تحت تاثیر قرار دهد، بیان کرد: بی توجهی به زنان و کودکان جوان و همچنین مشکلات معیشتی از جمله مشکلات ناشی از طولانی شدن مدت حبس است.

یکی از اعضای مجمع نمایندگان استان همدان در ادامه بیان کرد: این طرح با تخفیف مجازات، مدتی برای مراقبت از فرد تعیین می کند تا به جای حبس، خدمات جایگزین در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید