مجتمع فولاد صبا در خط تولید محصولات با کیفیت و خاص


ساعت: 12:57
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۹
کد خبر: 1891721

تعمیرات برنامه ریزی شده سالانه (تعطیلی) مجتمع فولاد صبا به مدت 5 روز با بالاترین کیفیت انجام شد تا این خط تولید برای انواع ورق های با کیفیت و ویژه آماده شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ خبرنگار فولاد پس از اتمام این عملیات تعمیر اساسی در جمع تعدادی از کارکنان و دست اندرکاران این پروژه حضور یافت و نظر آنان را در این خصوص جویا شد. نتیجه این گفتگوها را در ادامه می خوانید.

محمود محمدی پاشارکی، مدیر مجتمع فولاد صبا

در هر کارخانه تولیدی برای دوام و پایداری تولید، تعمیرات سالیانه در قالب طرح های مدون انجام می شود و طبق برنامه ریزی خاصی که برای فولاد صبا انجام شد، این تعمیرات در حدود 5 روز انجام شد.

استراتژی ویژه این تعمیرات سه شاخص زمان، قیمت و کیفیت بود. به همین دلیل هم از منظر زمان محدود و هم از نظر کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت تعمیرات، شاخص هایی را بررسی کرده ایم تا با توجه به محدودیت های موجود این اتفاق مهم در ماه جاری در فولاد سبا رخ دهد. برق در روزهای اخیر این امر باعث می شود در طول سال تولید در این مجموعه متوقف نشود و پس از تعمیرات با کیفیت بهتری از سر گرفته شود.

هر تجهیزاتی در صنعت پس از مدت معینی مستهلک می شود و نیاز به تعمیر یا تعویض دارد، با توجه به عملکرد این تجهیزات در طول سال، عملیات مناسب را برای شرایط مطلوب در نظر می گیریم و در هنگام تعمیرات اساسی انجام می دهیم، بنابراین تولید طرح سال با بهترین شرایط قابل دستیابی است.

بهبود کیفیت پس از تعمیرات و تنظیمات خط تولید

کیفیت محصولات پس از تعمیرات و تنظیمات خط تولید افزایش می یابد. از آنجایی که محصولات در استیل سبا کیفیت بالایی دارند، این تعمیرات از اهمیت ویژه ای برخوردار است و ما را تا تعمیر بعدی در تولید محصولات خوب نگه می دارد.

فاصله بین تعمیرات اساسی را افزایش دهید

بهمن خلیلی مدیر عملیات مجتمع فولاد صبا

مجتمع فولاد صبا یک مجتمع تولید فولاد پیوسته با دو کوره قوس الکتریکی و دو کوره دیگ، دو دستگاه ریخته‌گری صفحه نازک، خط نورد گرم و کوره‌های تونلی و برخی امکانات دیگر است. پیش از آن در طول سال هر دو هفته یک بار تعمیرات اساسی انجام می شد که با تلاش کارکنان مجتمع فولاد صبا به سه هفته رسید.

این نشان می دهد که تعمیرات اساسی در فولاد سبا با کیفیت خوبی انجام می شود. در نتیجه توقف تولید کاهش می یابد و افزایش تولید باعث سوددهی کارخانه می شود. در تعمیرات اساسی سالانه به دلیل محدودیت زمانی فعالیت های مهمی انجام می شود که زمان بیشتری را می طلبد. همچنین با توجه به محدودیت های شدید برق، مقرر شد عملیات نوسازی در تابستان انجام شود تا کمترین توقف خطوط تولید را داشته باشد.

زمان مورد انتظار برای تعمیرات اساسی سالانه را کاهش دهید

قرار بود این میزان فعالیت در 6 روز انجام شود که با برنامه ریزی و تلاش همکاران این زمان به 5 روز کاهش یافت و فعالیت ها در دو خط انرژی، سیالات و تولید به صورت همزمان انجام شد.

جلسات فشرده ای از حدود 4 ماه پیش برای ایجاد یک برنامه فشرده و هماهنگ تشکیل شده است تا این کار با کمترین هزینه انجام شود. در این جلسات ابعاد مختلفی مانند درخواست کار، قطعات مورد نیاز و نیروی کار و … بررسی شد تا بتوانیم کار فشرده و ایمن را برنامه ریزی کنیم.

به فضل الهی و تلاش کارکنان مجتمع فولاد صبا این تعمیرات اساسی بدون حادثه به پایان رسید. لازم به ذکر است در این عملیات حدود 10 هزار و 700 نفر ساعت از منابع تعمیر خط تولید و حدود 22 هزار نفر ساعت از پتانسیل تعمیرات مرکزی فولاد مبارکه استفاده شد.

تولید مداوم و با کیفیت بالا؛ نتیجه تعمیرات دقیق و برنامه ریزی شده

در نتیجه این فعالیت ها یک سال تولید مستمر و باکیفیت خواهیم داشت تا بتوانیم اهداف تولید سالانه مجتمع فولاد صبا را به طور کامل محقق کنیم و علاوه بر آن به واحدهای توسعه مهندسی اجازه فعالیت خواهیم داد. که باید متوقف شوند.

پروژه غبارگیر گرم کوره کاوس 2، ترمز اضطراری یکی از شیرها، بهینه سازی ها و …. از جمله پروژه هایی بود که نیاز به تعمیرات اساسی داشت و همه این موارد در این تعمیرات اساسی سالیانه تکمیل شد و در نتیجه تولید با کیفیت بالاتری در فولاد صبا حاصل شد.

صرفه جویی قابل توجه ریالی با قرار دادن فیلترهای کولر هوا و کولر آبی بر روی ماژول اکسیژن صبا

داریوش داریابار، مدیر انرژی سیال در مجتمع فولاد صبا

واحد انرژی سیال وظیفه تامین پایدار انرژی الکتریکی، آب صنعتی و مایعات گازی خطوط تولید و واحدهایی که نیاز به این خدمات دارند را بر عهده دارد. تعمیرات اساسی این مجموعه در طول سال معمولا امکان پذیر نیست و به همین دلیل باید تغییرات اساسی در تعمیرات اساسی ایجاد شود.

تابلوهای فشار قوی و متوسط، مراکز قدرت و غیره. انواع تعمیراتی است که ما در این برنامه سالانه انجام داده ایم. همچنین لازم به ذکر است مکان یابی فیلترهای کولر هوا و آبسردکن ماژول اکسیژن که توسط پرسنل این واحد انجام شد از کارهای قابل توجهی بود که موجب صرفه جویی قابل توجهی در ریال شد.

رفع نشتی های مربوط به آب و مایعات گازی از دیگر فعالیت هایی بود که به فضل الهی و با کمک همکاران مجتمع فولاد سبا و مجتمع فولاد مبارکه با موفقیت انجام شد.

برنامه تعمیرات اساسی بسیار فشرده بود و در این بین کارکنان نقش ویژه ای در دستیابی به اهداف برنامه ریزی شده داشتند و جا دارد از تمامی افرادی که ما را در این امر یاری کردند تشکر کنم.

تلاش همه کارکنان صبا برای دستیابی به نتایج تعمیرات اساسی سالانه

سلیمانی، مدیر نوسازی مرکزی صبا

در زمینه تعمیرات مرکزی فعالیت های کلی مربوط به مکانیک و برق خطوط تولید، فعالیت های ساختمانی و تعمیراتی، اسکلت فلزی یا سوله و … به خوبی انجام شده است.

تعمیر و نگهداری سالانه معمولاً به بازیابی خطوط و وضعیت آمادگی آنها در طول سال کمک می کند و تجهیزات را برای مدت طولانی در دسترس قرار می دهد. از طرفی تغییرات مورد نظر بر روی تجهیزات اعمال می شود که کیفیت محصولات را در این برنامه سالانه تحت تاثیر قرار می دهد.

در زمینه تعمیرات مرکزی حدود 18000 نفر ساعت کار تیم تعمیرات مکانیکی و 6000 نفر ساعت کار تیم تعمیرات برق کار کردند.

بلوک های تامین مصالح 1 و 2، کارخانه های فولادی 1 و 2، ریخته گری 1 و 2، کوره تونلی و نورد از جمله بلوک هایی هستند که فعالیت های از پیش تعیین شده روی آنها انجام شده است.

38 درخواست کلی سرویس، 28 درخواست معاینه فنی، نظارت، تهیه تجهیزات تعمیرات لازم در زمینه جوشکاری دیزل و … از دیگر فعالیت های همکاران ما بود و همگی شایسته تقدیر هستند.

تعمیرات اساسی سالانه در صباح; چندین عملیات اما ایمن

مهدی قاسمی رئیس دفتر فنی تعمیرات فولاد صبا

انجام مانورهای قطع برق، فعالیت های تخصصی در واحدهای تولیدی، فعالیت های مهم در پایان کار و …. از جمله اقدامات متعددی بود که در این برنامه نگهداری سالانه انجام شد. شایان ذکر است به لطف خداوند و تلاش همکاران ما در مجتمع فولاد صباح تمامی این اقدامات بدون هیچ گونه حادثه ای انجام شد.

در دستگاه ریخته گری شماره یک نیز فعالیت هایی انجام شد که از جمله آنها می توان به عملیات جوشکاری ویژه اشاره کرد که به دلیل تجهیزات و ابزار ویژه مورد نیاز از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیرعامل مجتمع فولاد صبا در خاتمه تصریح کرد: برای دستیابی به نتایج این فعالیت ها، بسیاری از کارکنان فولاد مبارکه و فولاد صبا از مدیران ارشد گرفته تا نیروی مرکزی تعمیرات مکانیکی و برق، حفاظت فیزیکی و سایر مدیریت ها مشارکت داشتند. صبا اعم از حمل و نقل، بازبینی فنی، سرویس تعمیرات مرکزی و کلیه واحدهای دیگری که شبانه روز در این تعمیرات کار می کردند. لذا از همه این عزیزان تشکر و قدردانی می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید