مجمع اساتید و علمای حوزه علمیه کوم: چرا ناآرامی های اقتصادی و سیاسی تشدید شده است؟ نظام اقتصادی و سیاسی ایران در بستری است که با آرمان های انقلاب همخوانی ندارد

مجمع اساتید و علمای حوزه علمیه کوم: چرا ناآرامی های اقتصادی و سیاسی تشدید شده است؟  نظام اقتصادی و سیاسی ایران در بستری است که با آرمان های انقلاب همخوانی ندارد

بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه کوم به مناسبت 14 و 15 ژوئن 1401 به شرح زیر است:

به نام خدا

ظلم مكن كه دوست ندارى ستم كنى… و به چيزى كه نمى دانى تنزل نده… بدان كه معجزه خلاف حق و باطل است.

ظلم مكن چون دوست نداري ديگران به تو ستم كنند… و آنچه را كه نمي داني مگو… بدان كه خودخواهي انسان را به راه خود باز مي گرداند و آفت عقل است. نامه ای به فرزندش امام حسن (ع).

ملت ایران که در 15 خرداد 42 علیه حکومت شاهنشاهی به رهبری امام خمینی قیام کرد، پیام اصلی و واقعی آن نفی و نابودی ظلم و ظلم و وابستگی به شرق و غرب و تحقق استقلال، آزادی و عدالت اجتماعی است. در این کشور بزرگ این پیام در بهمن 57 فراگیر شد و انقلاب اسلامی پیروز شد. انکار رژیم شاهنشاهی تنها انکار خود شاه یا برخی افراد اطرافش نبود. بلکه آرمان مردم تحقق انقلاب، استقرار حاکمیت مردم، رفع ناهنجاری های اقتصادی و سیاسی و نفی ظلم، فساد، نابرابری و فاصله های وسیع طبقاتی و برپایی پرچم عدالت اجتماعی حاصل شده در اسلام بود. شاهد.

اکنون که بیش از چهار دهه از انقلاب می گذرد، می بینیم که نظام اقتصادی و سیاسی ایران در شرایطی قرار دارد که با این آرمان های والای انقلاب سازگاری قابل قبولی ندارد و از اهداف اول فاصله گرفته است. به ویژه اینکه دو پدیده زشت و نابهنجار فقر و ثروت در نظام اقتصادی کشور به وجود آمده و تورم فاحش معیشت مردم را تحت الشعاع قرار داده است. ملت ایران چند سالی است که از مشکلات گرانی و مشکلات و رشد شدید فساد در بدنه نظام رنج می برد. اما چرا در دولت سیزدهم که با پیوستن به سایر نهادهای منتخب و انتصابی و وعده های فراوان در برنامه های تبلیغاتی خود، ناآرامی های اقتصادی و سیاسی تشدید شد؟

عده ای می گویند دولت در حال انجام عملیات اقتصادی است، برخی هزینه ها را امتحان الهی و برخی آن را ناشی از ناکارآمدی دولت قبل می دانند. پر واضح است که این اختلاف نظرها یا تضادها و سرزنش این و آن پرتاب نشان می دهد که برنامه مشخصی برای ساماندهی اقتصاد کشور وجود ندارد. کیست که نداند نظام سیاسی و اقتصادی کشور باید همزمان عمل کند. اما اگر جراحی بیمار با مشورت متخصصان انجام نشود و نگاهی تک بعدی، غیرعلمی و جناحی بر بالین بیمار اعمال شود و ناآگاهان در بدنه اجرایی نظام قرار گیرند، ریش نوشیده می شود.

موضوعی که در این عملیات مغفول مانده، نامشخص بودن سرنوشت برجام است. کسانی که می گویند اقتصاد کشور نباید به برجام گره بخورد، می دانند که اقتصاد و معیشت مردم به تحریم گره خورده است و اگر جیب سودجویان و فرصت طلبان این جیب ها را پر کند، برعکس توده مردم و ارزش مردم را خالی می کنند. پول ملی تا حد امکان کاهش یافته است. بنابراین تاکید می کنیم که رویکرد کلان سیاسی در کنار رویکرد اقتصادی کشور باید تغییر کند تا با رفع تحریم ها و مذاکرات مستقیم و دیپلماسی موثر، اقتصاد ایران از رکود و تورم نجات یابد. یکی از بزرگترین ضررهای این کشور در آن سالها اتکای بیش از حد به دیپلماسی روسیه بود. این کشور در حالی که در جنگ با اوکراین، برجام را فدای منافع خود کرد و با کاهش قیمت نفت، با یک محصول ضربه سختی به اقتصاد ایران وارد کرد.

حادثه تلخ و غم انگیزی که این روزها برای ملت ایران رخ داد، ریزش ساختمان کلانشهر شهر آبادان بود که متأسفانه ده ها نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند و مردم داغدار شدند. ساختمان بر اثر فساد و دور زدن قوانین و تخلفات اداری فروریخت. اگر حکومت مبتنی بر قانون و عدالت باشد و باندبازی و قمار و رشوه و اختلاس در دستگاه اداری رخنه نکرده باشد شاهد چنین فجایع نخواهیم بود. ساختمان کلانشهر آبادان نماد فسق و فساد و تبذیر است و مشخص شد که نور جویان جاه طلب در این کشور فقط به فکر پول و پر کردن جیب خود هستند اما مشخص است که کشوری با برخی نهادهای کلان اقتصادی نیست. پاسخگو و شفاف، چنین رسوبات بدبو به خوبی رشد می کنند. چرا نظام اقتصادی کشور با هیچ نظام اقتصادی دیگری در دنیا فرق دارد؟ نمی دانیم: از فرار مالیاتی گرفته تا ابربدهکاران بانکی و اختلاس های میلیاردی. آیا با حذف ارز ترجیحی و این عملیات دردناک غدد کشنده توسط مسئولان اقتصادی کشور حذف می شود؟ ما امیدواریم که این اتفاق بیفتد و پاسخگویی، شفافیت و مبارزه با فساد در همه جا وجود داشته باشد.

مجمع مدرسین و پژوهشگران حوزه علمیه کوم، این مصیبت وارده را به مردم شریف و شریف خوزستان به ویژه مردم داغدار آبادان تسلیت می گوید:

1 ملت ایران علیرغم مدیریت صحیح و اجرای قانون و حذف پیوندها و استخدام کارشناسان، در هیچ عرصه ای شاهد چنین فجایع مرگباری نخواهد بود. نظام سیاسی متکی به افکار عمومی است و به دنبال اجرای اراده مردم برای قوی بودن است.

2. رده های بالای کشور باید به گونه ای بر نظام سیاسی و اقتصادی کشور حکومت کنند که این وضعیت تلخ گرانی و تورم کوبنده پایان یابد و بدبینی و ناامیدی و مهاجرتی که در سال ها و ماه های اخیر تشدید شده است به امید و خوش بینی تبدیل شود.

3. از بین بردن فساد سیاسی و اقتصادی که در تار و پود نظام رخنه کرده و به ثروت و فقر فاجعه بار منجر شده است.

4. برای دگراندیشانی که در قلب کشور هستند و با انتقاد و انتقاد به دنبال بهبود نظام هستند، محیط امنی را فراهم کنید و هیچ منتقدی در هیچ سطحی تهدید و ترس نباشد.

5. به اعتراضات مدنی و مسالمت آمیز مردم که حقی است که در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است توجه کنید و به سرکوب و دستگیری و درگیری های خشونت آمیز پایان دهید و ریشه مشکلات مردم و راه حل اساسی آنها را در اول قرار دهید. محل.

گردهمایی اساتید و پژوهشگران حوزه علمیه کوم

10/3/1401

دیدگاهتان را بنویسید