مجوز تشکیل گروه مجازی دانشجویی بیش از 100 نفر / اعمال 20 مجازات انضباطی از ممنوعیت تحصیلی موقت تا ممنوعیت تحصیل در تمامی دانشگاه ها تا پنج سال

مجوز تشکیل گروه مجازی دانشجویی بیش از 100 نفر / اعمال 20 مجازات انضباطی از ممنوعیت تحصیلی موقت تا ممنوعیت تحصیل در تمامی دانشگاه ها تا پنج سال

هفته گذشته آخرین نسخه دستورالعمل اجرای آیین نامه انضباطی دانشجویان کشور با امضای وزرای علوم و بهداشت برای اجرا به دانشگاه های کشور ارسال شد. علاوه بر اینکه در این آیین نامه 20 مجازات انضباطی از انفصال موقت از تحصیل تا انفصال از تحصیل در کلیه دانشگاه ها تا 5 سال برای برخی از اعمال و رفتار دانشجو در خارج از دانشگاه و نیز برخی از دانشجویان تصویب شده است. فعالیت در فضای مجازی .مجازاتی را در نظر گرفته است.

هفته گذشته آخرین نسخه دستورالعمل اجرای آیین نامه انضباطی دانشجویان کشور با امضای وزرای علوم و بهداشت برای اجرا به دانشگاه های کشور ارسال شد. این دستورالعمل اجرایی آیین نامه انضباطی دانشجویی که در جلسه سیصد و پنجاه و هشتم شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، علاوه بر تصویب 20 تنبیه انضباطی از تعلیق از تحصیل تا تعلیق از تحصیل در کلیه دانشگاه ها تا 5 سال. سال‌ها به دلیل برخی اعمال و رفتار دانشجو در خارج از دانشگاه و همچنین برخی فعالیت‌های دانشجو در فضای مجازی تنبیه شده است.

بر اساس ماده 29 این آیین‌نامه، خیانت یا ضرر به اموال عمومی و خصوصی در صورت شکایت مالک به مجازات مذکور رسیدگی می‌شود.

برخی از عناصر درج شده در این آیین نامه مربوط به فعالیت دانش آموزان در فضای مجازی است. در ماده 32 این قانون آمده است: «در صورت ارتکاب هر یک از جرایم در فضای مجازی از قبیل هک، ویروس، خرابکاری رایانه ای (اصلاح، حذف، تعلیق و …)، تخریب رایانه (نرم افزار یا سخت افزار با نفوذ به سیستم)، جاسوسی و … دسترسی غیرمجاز به اطلاعات، ضبط‌های صوتی یا تصاویر بدون مجوز یا انتشار آنها، فروش، افشا یا انتشار اسناد، اطلاعات یا داده‌های مرتبط با دانشگاه، تجاوز به حریم خصوصی افراد در شبکه یا استفاده ابزاری یا سوء استفاده از اطلاعات، از جمله اخاذی، افشای، انتشار، … یا تهدید به اقدام در این موارد یا موارد مشابه نیز جرم تلقی خواهد شد. همچنین مواردی مانند هک کردن وب سایت های دولتی، ارسال ایمیل های مخرب، ایجاد دسترسی غیرمجاز یا قطع سطح دسترسی افراد، آپلود، دانلود یا ارسال موضوعات غیراخلاقی و کلیه جرایم عمومی در فضای مجازی، به مجازات متخلف بر اساس جرم محکوم می شود.

بر اساس تبصره ۲ همین ماده، دانشجو برای تشکیل هرگونه گروه مجازی دانشجویی نیازمند مجوز کمیته کنترل نشریات دانشجویی است و تشکل ها و مجموعه های رسمی نیز مشمول قوانین مربوطه می باشند. اگر دانش آموز یا سازمانی مجوز تشکیل یک گروه مجازی معمولی بیش از 100 نفر را دریافت نکند، این شامل مجازات هایی از ممنوعیت موقت از تدریس و تبدیل دوره دانش آموز از عمومی به پولی، تا شدیدترین آنها می شود. اخراج دانشجو از دانشگاه با تعلیق تحصیل در کلیه دانشگاه ها تا پنج سال می باشد. همچنین بر اساس تبصره 7 ماده 32 «هرگونه عضویت به منظور ارتباط و تبادل در هر شبکه، نرم افزار و بستر مجازی گروه های غیرقانونی مشمول مجازات بندهای 4 تا 9 (به استثنای بند 5) می باشد. بر این اساس حساب‌های غیرقانونی زیر در شبکه‌های اجتماعی مجازاتی از قبیل توبیخ کتبی، محرومیت از امکانات اجتماعی دانشگاه، دریافت غرامت از دانشجو و محرومیت موقت از تحصیل به مدت نیم سال را در پی خواهد داشت.

بر اساس ماده 38 آیین نامه انضباطی دانشجویی، اخلال، وقفه یا اخلال در کلیه امور و برنامه های دانشگاه، متخلف به یکی از مجازات های مندرج در بندهای 1 تا 8 محکوم می شود و «در صورتی که اختلال منجر به نفع تحصیلی دانشجو شود. مرتکب به بند پنج نیز محکوم می شود.

در زمینه تخلفات سیاسی مطرح شده، به استناد اصل 41، «وکالت یا تبلیغ به نفع گروه ها و مکاتب الحادی؛ در صورتي كه فعاليت و تبليغات (در فضاي مجازي يا واقعي) به نفع گروههاي متخاصم و مخالف جمهوري اسلامي ايران باشد و يا گروههاي غيرقانوني متلاشي شده كه به موجب آراء يا اطلاعيه دادگاهها دشمن جمهوري اسلامي ايران شناخته شده باشند. توسط مقامات امنیتی، تخلف از یکی از مجازات های مندرج در بندهای 6 تا 19 محکوم می شود.» بر اساس تبصره دو، در صورتی که اشکال این ماده بدون اعلام موضوع از سوی مراجع امنیتی یا قضایی ثابت شود، محرز خواهد بود. جهت اتخاذ تصمیم به کمیسیون مرکزی انضباطی ارجاع شد.

در اصل چهل و سوم، تخلف «توهین به شعائر و مقدسات اسلامی یا ملی، مذاهب رسمی کشور یا ارتکاب اقدام علیه نظام جمهوری اسلامی» که از طریق شعار، انتشار پیام و فضای مجازی و غیره نوشته شده است، تلقی شده است. ، خاطرنشان کرد. مجازات های در نظر گرفته شده برای این پرونده از محرومیت از تسهیلات اجتماعی دانشگاه تا محرومیت موقت از تحصیل به مدت دو سال و نیم است.

بر اساس اصل 44 «ایجاد اغتشاش و اغتشاش» چه در محیط دانشگاه و چه خارج از آن توسط دانشجو جرم محسوب و مستوجب یکی از مجازات های بندهای 6 تا 12 است. در ادامه این ماده آمده است. در صورتی که اغتشاش یا هرج و مرج به منظور ضربه زدن به ارکان نظام باشد، متخلف به یکی از مجازات های مندرج در بندهای 6 تا 17 محکوم خواهد شد و چنانچه با هماهنگی و برنامه ریزی قبلی یا با رهبری گروه های غیرقانونی خارج از محدوده دانشگاه یا رسانه در صورت مشابه یا تکرار، مجازات از بند 11 به 19 افزایش می یابد.

در بحث تخلفات اخلاقی، بر اساس ماده 46 آیین نامه، تشکیل جلسه و دعوت دیگران به مصرف مواد اعتیاد آور یا مشروبات الکلی یا مشارکت و همکاری در این زمینه، حتی اگر خارج از دانشگاه باشد، تخلف و محرومیت اجتماعی محسوب می شود. دانشگاه غرامت و محرومیت موقت از تحصیل از یک تا چهار ترم دریافت خواهد کرد. در ادامه این ماده آمده است: «در صورت استفاده از اماکن دانشگاهی به یکی از مجازات‌های مندرج در بندهای 6 تا 17 محکوم می‌شود و در صورت تکرار به بند افزایش می‌یابد. 19.”

همچنین بر اساس ماده 51 «استفاده از هرگونه اسباب بازی یا محصولات رسانه ای غیرمجاز. در صورتی که متخلف از محیط یا امکانات دانشگاه برای این منظور استفاده کرده باشد به یکی از مجازات های مندرج در بندهای 1 تا 4 محکوم خواهد شد. بدین معنا چنانچه دانشجویی اقدام به استفاده و نواختن آلات موسیقی در محیط دانشگاهی نماید. به احضار و اخطار شفاهی بدون درج در پرونده انتظامی تا توبیخ کتبی و درج در پرونده انتظامی محکوم خواهد شد. فایل.

در اصل 54 نیز آمده است که «عدم رعایت موازین شرعی محرز در مورد نامحرم; مرتکب به یکی از مجازات های بندهای 1 تا 6 محکوم می شود و در صورت وجود شاکی خصوصی یا نقض عفت عمومی یا عواقب علنی و مشهود یا در صورت تکرار به بند 11 افزایش می یابد. (به جز بند 5).

طبق ماده 56 شرکت در «مجمع غیرقانونی» تخلف است. این ماده در تعریف «اجتماع حرام» می‌گوید: «یعنی اجتماع گروهی به قصد انجام کارهایی که شرعاً حرام و حرام است، مانند احزاب غیر متعارف». در واقع در صورت شرکت دانشجو در «جلسه غیرقانونی» که مصداق «پارتی» است، با خفیف ترین مجازات مواجه می شود که اخطار کتبی بدون درج در پرونده انضباطی تا محرومیت از تحصیل به مدت نیم سال است. سال

دیدگاهتان را بنویسید