محدودیت های فرا قانونی مانع توسعه اشتغال در استان های فقیر می شود/ جوانان جویای کار کردستان در راهروهای بانکی سردرگم هستند


ساعت: 10:04
تاریخ انتشار: 1401/05/15
کد خبر: 1888142

دولت سیزدهم با تخصیص اعتبارات ویژه برای توسعه مشاغل خانگی و زودبازده اقدام کرده است و در استان های مختلف کشور شاهد فراهم شدن زمینه اشتغال برای هزاران جوان تحصیلکرده بوده ایم اما این روند در کردستان مواجهه با تعصب مدیران و کارکنان بانک .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته کردتودی، توسعه متوازن در هر جامعه در گرو همگرایی و هماهنگی بین بخشی در آن جامعه است و همه ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی باید در کنار هم مورد توجه قرار گیرد.

متاسفانه در استان عقب مانده کردستان تعدادی از سازمان ها از جمله بانک های عامل نگاه بومی و توسعه محور ندارند و به معضلی بزرگ در برابر توسعه و محرومیت زدایی در این استان مرزی تبدیل شده اند.

بانک های موجود با سخت گیری های فراقانونی خود نه تنها عرصه را بر سرمایه گذاران و تولیدکنندگان روستایی تنگ می کنند، بلکه چند روزی است که با سخت گیری های بیش از حد خود راه را بر جوانان جویای کار روستایی بسته اند.

در طول یک سال از فعالیت دولت سیزدهم شاهد صدها میلیارد تومان تسهیلات اشتغال در منزل برای جوانان تحصیلکرده بودیم که متأسفانه در کردستان این موضوع با مانع بزرگی به نام مدیران و کارکنان سازمان مواجه شد. بانک های فعال

این تنگ نظری مدیران و کارکنان بانک های شاغل در استان باعث شد تا در سال 1400 میلیاردها تومان به کسب و کار بومی استان بازگردد و سایر استان ها از این سهمیه کردستان به بهترین نحو استفاده کنند.

این تنگ نظری ها و ناکامی های بانک های کارگر کردستان به جایی رسید که صدای مدیران ارشد استان و شهرستان را درآورد.


بانک های مستقر باید برای کمک به پرداخت وجوه برای ایجاد شغل بیشتر تلاش کنند

سرپرست فرمانداری مریوان گفت: متأسفانه مردم هنگام مراجعه به بانک ها برای دریافت وجوه اشتغالزایی با مشکلات مختلفی مواجه می شوند که این روند نیاز به تسهیل دارد.

اسماعیل احمدی کارگروه اشتغال استان کردستان در سنندج گفت: مسائلی وجود دارد که مانع تحقق کامل مصوبات و پیش بینی های اشتغال شده است و این موانع در طول سال به شکل های مختلف خود را نشان داده است.

وی افزود: متقاضیان مشاغل خانگی با مشکلاتی از جمله عدم تحصیلات و رعایت نکردن روند کاری و حرفه خود مواجه هستند.

احمدی با بیان اینکه در زمینه تامین اعتبار برای ایجاد اشتغال در حوزه بهره وری بانک ها با مشکل مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: سردرگمی افراد در بانک ها از شعبه ای به شعبه دیگر و نوع تعامل با وام گیرنده و درخواست ضامن های مختلف. سیاست های بانکی متفاوت است و آنچه رسانه ها پوشش می دهند با آنچه در شعب می بینیم بسیار متفاوت است.

وی افزود: در شهرستان مریوان برای اجرای طرح ها و طرح ها با کمبود زمین مواجه هستیم، جنگل ها، مراتع، اراضی کشاورزی معیارهای خاص خود را دارند و باید بر حل مشکلات شهرهای صنعتی تمرکز کنیم.


بانک های خصوصی که در زمینه پرداخت تسهیلات اشتغال چندانی انجام نداده اند، باید هر چه سریعتر به تعهدات خود عمل کرده و دست به کار شوند.

معاون امور اقتصادی و سرمایه گذاری استانداری کردستان گفت: بیش از 18 هزار میلیارد ریال از تسهیلات قرض الحسنه برای ایجاد اشتغال در استان در نظر گرفته شده است.

سیدکمال حسینی در چهارمین کارگروه اشتغال استان اظهار کرد: دستگاه های اجرایی که به دلایلی در سامانه نظارت ثبت نشده اند باید به وظایف خود عمل کنند.

وی بیان کرد: باید روی بحث مهارت بیشتر تمرکز کنیم زیرا تامین اعتبار برای افراد دارای مهارت بسیار مهم است و این موضوع یکی از دغدغه های اصلی کارگروه اشتغال استان است.

معاون امور اقتصادی استانداری کردستان اعلام کرد: بیش از 1800 میلیارد تومان وام قرض الحسنه در اختیار استان قرار گرفته که با مدیریت صحیح باید منجر به اشتغال شود.

حسینی افزود: فعالان حوزه اشتغال باید پرداخت تسهیلات تولیدی خود را در دوره های فصلی به متولی ارائه دهند، تقسیم بندی به استان ها صورت گیرد.

وی گفت: امیدواریم بانک های خصوصی که در پرداخت وجوه اشتغال معطل شده اند هر چه زودتر به تعهدات خود عمل کرده و به کار خود بپردازند.

معاون اقتصادی استاندار کردستان با اشاره به اینکه در بحث اعتبارات پایدار روستایی حدود 150 میلیارد تومان ابلاغ شده است، گفت: با توجه به شاخص های استان باید به تفکیک شهرستان ها توزیع شود.

حسینی تصریح کرد: امسال بر اساس تبصره 18 قانون بودجه سال 1401 اعتبار خوبی در بحث تسهیلات قرض الحسنه اعتبار داریم و امیدواریم با تصویب شورای برنامه ریزی بتوانیم تامین کنیم. با این اعتبار بر اساس ظرفیت بنیاد برکت، بسیج سازندگی و سایر فعالان اشتغال.


بانک ها باید از اشتغال جوانان حمایت بیشتری کنند

امام جمعه سنندج نیز در گفتگو با خبرنگار کُردتودی اظهار داشت: نیروی انسانی توانمند و تحصیلکرده بزرگترین سرمایه کشورمان است و استان کردستان همواره دارای جوانان نخبه و توانمند بوده است.

معلم فایق رستمی افزود: انتظار می رود بانک های متولی در ارائه خدمات بانکی به جوانان کمک بیشتری کنند.

امام جمعه سنندج تصریح کرد: روزانه ده ها جوان سنندجی به دفتر امام جمعه مراجعه می کنند و از عدم همکاری و سخت گیری بانک های فعال برای تسهیلات اشتغال زایی که برای استان محروم کردستان غیرقابل قبول است گلایه می کنند.

نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: متأسفانه این محدودیت‌ها برای بانک‌های کارگری باعث شده بسیاری از جوانان از فرصت‌های شغلی محروم شوند و مسیر زندگی آنها تغییر کند و آسیب‌های اجتماعی زیادی در استان رخ دهد.

ماموستا رستمی افزود: از مدیران بانک ها در کردستان انتظار داریم دلسوزانه تر عمل کنند و به ساماندهی جوانان این استان به عنوان ساماندهی زندگی فرزندان خود نگاه کنند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه این محدودیت های بانکی در سایر استان های کشور وجود ندارد و شاهد مهیا شدن هر چه سریعتر زمینه اشتغال برای جوانان هستیم اما این روند در کردستان بسیار کند است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید