محرم؛ بهترین فرصت برای بازگشت به سوی خدا


ساعت: 14:41
تاریخ انتشار: 1401/05/18
کد خبر: 1888734

زمان بخشی از وجود ماست که وقتی می گذرد بخشی از آن را با خود می برد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ از بلاغ نقل می کنم; در کتاب ارشاد القلوب روایتی از امام حسین (ع) آمده است که مورد توجه همه ما جدی است.

سید الشهداء می گوید: ای پسر آدم! شما همان روزهایی هستید که می گذرانید، هر روزی که می گذرد بخشی از وجود شما گم می شود.

این جمله مهم یکی از آیاتی است که برگرفته از عمق واقعیت و حسرت همه کسانی است که می توانند به چرایی حضور در عرصه خلقت بیاندیشند و از آن برای زندگی پرمعنا نتیجه بگیرند.

یکی از نتایج والای تفکر در این عرصه، رسیدن به اندیشه توحید و جهت آفرینی در همه موارد است. آفریدگار حکیم و توانا دلیل خلقت هستی و مکان را با تعالی انسان به عنوان بهترین خلقت بیان کرده است تا به مقام بندگی و خضوع عرفانی و عاشقانه دست یابد. او می گوید من همه موجودات و مخلوقات را برای رشد و تکامل انسان آفریده ام تا در لبه بیکران خلقت به بالاترین مقام برسد.

خدای مهربان انسان را فقط برای رسیدن به اوج تکامل آفرید نه اینکه به وسواس نفسانی گوش دهد و خود را در اختیار تمایلات جسمانی و لذات فانی مادی قرار دهد. اگر انسان نتواند قیام کند، فقط باید خود را سرزنش کند، که در میان همه توسل به ارشاد و تلاش های فداکارانه سفیران الهی، تنها به هوس های نفسانی و شیاطین گوش فرا داده و با اراده ای سست کاهش یافته است. سرنوشت متعالی او به پایان اسفل السفلین.

با اندکی تأمل و تفکر در علت آفرینش و سرنوشت خود، فناپذیری جسم و بقای روح پس از امروز که فردا بود، قیامت و نتیجه اعمال در جهان دیگر بود، توانست راه را جدا کند. شادی از راه بدبختی، اما اگر ده ها تاسوعا و عاشورا بیایند و بروند. و در میان همه برکات و عبرت های این روزهای پر پیام، تنها به دیدن دسته های عزاداران و خوردن طعام و صلوات بسنده کرد و با نواختن زنگ املاء و تمرین و ساعت ها، دلی از خودنمایی و فحش گرفت. چون حساب و کتاب رسیده، دنیای حسرت ها فایده ای ندارد و هزاران درخواست از خداوند برای بازگشت به دنیا برای انجام عمل صالح با پاسخ منفی مواجه می شود که انجام همل برای قبل از مرگ جسمانی و سپس بیشتر است. گریه و مناجات فایده ای ندارد، چنان که قرآن کریم می داند.

امیرمؤمنان علی علیه السلام می فرماید: «الفراسه تاریخ مرع الصحاب فانتحضوا الفرسة الخیر». (فرصت مانند ابر از افق زندگی می گذرد، فرصت های خوب را در زمان به وجود آمدن بگیرید و استفاده کنید).
فرصت یعنی زمان آماده سازی شرایط لازم برای رسیدن به هدف و استفاده از فرصت یعنی تلاش برای استفاده درست از این زمان.

کشاورز فرصت را غنیمت شمرده و با شخم زدن و بذرپاشی و تلاش برای به دست آوردن محصول به وظایف خود به درستی عمل کند و از سلامتی خود استفاده کند و در تحصیل علم و عمل و مطالعه با جدیت اهتمام ورزد تا برای رسیدن به درجات عالی علمی بیمار باید از حضور پزشکان، داروها، پرستاران و بیمارستان ها استفاده کنید و سعی کنید استراحت کنید و از مصرف دارو خودداری کنید. مفيدان، خود را شفا بده، گمراهان و بدكاران از محضر معارف الهي و رهنمودهاي معنوي و حكمت و حكمت آنان بهره گيرند و در انجام وظايف شرعي و اخلاقي خود در فضيلت و كوشش اهتمام ورزند و به جمعيت بپيوندند. صفوف پاکان و نیکان و از این طریق موجبات سعادت و سعادت ابدی آنان را فراهم سازد.

خلاصه اینکه استفاده از فرصت های مناسب و بهره گیری از شرایط مساعد اساس اصلی موفقیت و پیروزی انسان در تمامی امور مادی و معنوی است، عاقل ترین افراد کسانی هستند که همیشه از شرایط موجود استفاده کنند و هیچ فرصتی را مجانی از دست ندهند. پر برکت ترین فرصت بازگشت به سوی خداوند متعال، تاسوعا و عاشورا و ماه های محرم و صفر است. اربعین سیدالشهدا و پیاده روی اربعین یکی دیگر از امکان هجرت به فضائل حسینی است.
رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرماید: اگر آنقدر خطا کنید که خطاهایتان به بهشت ​​برسد و سپس توبه کنید، خداوند توبه شما را می پذیرد. از او ناامید نشو

رحمت خداوند آنقدر آمرزنده است که گناهکاران توبه کننده و توبه کننده را در هر شرایطی می پذیرد. در آیه 25 سوره شوری می فرماید: او خدایی است که از بندگانش توبه را می پذیرد و گناهانشان را هر چه مرتکب شده باشند می بخشد و آنچه را که در نهان و آشکار انجام می دهید می داند.

حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) می فرماید: روزها کتاب اجل شماست، آن را از بهترین اعمال خود پر کنید. همه کسانی که می خواهند در جمع یاران و عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) باشند!

هر چقدر هم که بد و گناه کرده ایم، حضور در ماه محرم بهترین فرصت برای بازگشت به سوی خداست. از این شب توبه واقعی کنیم و برگردیم تا فرصت از دست نرود.

محمد فاطمی; کارشناس مسائل فرهنگی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید