محرم باعث رشد عمیق جریان اسلامی در جهان می شود


ساعت: 13:16
تاریخ ارسال: 1301/05/13
کد خبر: 1887867

عضو شورای علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه دشمنان در فضای مجازی به دنبال انحراف و شبهه افکنی در مراسم محرم هستند، تصریح کرد: مبلغان و نمایندگان دینی باید از این فرصت طلایی در این دهه محرم استفاده کنند. تا جلوی این انحرافات گرفته شود و تحریف از چهره مراسم حسینی پاک شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، بی شک قیام خونین عاشورا یکی از مهم ترین وقایع تاریخ است، جاودانگی این قیام بر پایه جهاد و شهادت است که همواره انگیزه جهاد و شهادت را با آرمان های اصیل خود نشان می دهد. ایثار و شهادت که از ابعاد قیام عاشورا است اوج تقوای امروزی و نشانه بارز ارادت به خدا و مکتب به شمار می رود و در قرآن برای آزمایش بزرگان خدا به کار رفته است.
واقعه عاشورا و مکتب بزرگ امام حسین (ع) برای هر فردی درس های بی شماری دارد و این درس ها یکی از اساسی ترین ابعاد عاشورا است. درس عاشورا همیشه بحثی پرنشاط، پرنشاط و هیجان انگیز است. اگرچه این رویداد در زمان و مکان محدودی رخ داده است، اما درس های آن مختص زمان و مکان خاصی نیست. عدالت خواهی و مبارزه با ظلم، ناموس، دفاع از اسلام و ارزش های اسلامی، شهادت در راه خدا، تلفیق سیاست و معنویت، امر به معروف و نهی از منکر از جمله درس های مهم در حوزه رفتار سیاسی واقعه عاشورا است.
اصالت فرهنگ و اهداف نهضت عاشورا تهدیدی برای دشمنان اسلام محسوب می شود و به همین دلیل در طول تاریخ و به ویژه در دهه های اخیر بدعت ها و شبهات زیادی را وارد محرم، فلسفه قیام عاشورا کرده اند. . برای همین گزارشگر
فردا پدرخوانده وی در این زمینه با حجت الاسلام محمد ملک زاده، عضو هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی و از اعضای انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم گفت و گو کرد.




دوستان و دشمنان به مکتب امام حسین (ع) و مکان آن اشاره کرده اند

اهمیت مکتب عاشورا و جایگاه امام حسین (ع) در طول تاریخ چیست؟
مسئله اهمیت مکتب عاشورا و جایگاه امام حسین (ع) از دیرباز توسط دوستان و دشمنان مطرح شده است. امام حسین (ع) شخصیتی است که از آغاز اسلام مورد توجه دوستان و دشمنان بوده است. حتی کسانی که دشمن امام حسین (ع) بودند، به جایگاه والای این شخصیت بزرگ در تاریخ اسلام پی می برند.
معاویه به فرزندش یزید وصیت کرد که دستت را به خون امام حسین (ع) آلوده نکن. او به فرزندش تاکید می کند که امام حسین (ع) پوست و گوشت و خون پیامبر است و باید مراقب رفتار خود با امام باشید، حتی ظاهر خود را در جمع حفظ کنید.
در واقعه کربلا، عمر به شمر می گوید که حسین هرگز با یزید بیعت نمی کند زیرا او فرزند علی است و چنین قهرمانی هرگز با یزید بیعت نمی کند.
باز هم می بینیم که عمر فرمانده پیاده کربلا در مقام امام غلو کرده و از کسانی بود که برای امام حسین (ع) نامه نوشت و او را به کوفه دعوت کرد، اما برای مصالح مادی و دنیوی، وقتی امام حسین (ع) را به او رساند. دید که اوضاع به نفع یزید است، امام را رها کرد و به لشکر یزید پیوست.

3ec9d8aa 64d3 49f8 9f95 3ae3ca3a9972 خبر خاکستری

آیا غیر مسلمانان نیز به مقام و عظمت عاشورا و امام حسین (ع) اشاره کردند؟ کشورهای غربی چطور؟
در طول تاریخ اسلام وقتی مشاهده می کنیم می بینیم که متفکران غیر مسلمان حتی مقام والای امام حسین (ع) و واقعه کربلا را می شناسند و تاکید می کنند که امام حسین (ع) شخصیت بزرگی است و به این واقعه احترام می گذارند. کربلا.
گاندی رهبر هند می گوید اگر هند می خواهد در مقابل استعمار انگلیس پیروز شود، تنها کاری که باید انجام دهد پیروی از سیره امام حسین (ع) است.
همچنین می‌بینیم که مسیحی جوردک که از علمای مسیحی است، تأکید می‌کند که وقتی یاران امام حسین (علیه‌السلام) به امام گفتند، حتی اگر ۷۰ بار کشته شویم، باز هم پیش شما می‌مانیم، این نشان می‌دهد که یاران امام حسین (ع) واقعاً معتقدند که به خدا وفادار بوده اند و کسانی بودند که آنقدر به امام خود ایمان داشتند که بارها در رکاب او آماده کشته شدن شدند.

درس امام حسین(ع) یکی از اصول جاودانه تمام تاریخ است
از طرفی فرد دیگری به نام فردریک که از متفکران غربی است می گوید: درس امام حسین (ع) و واقعه عاشورا حسینی برای همه دنیا درس است و مختص شیعه و مسلمان نیست. این شخصیت می گوید درسی که امام حسین به تاریخ داد یکی از اصول جاودانه تمام تاریخ است. درس عدالت و عشق این است که این اصول تاریخ همیشه پایدار است.
همچنین یکی از متفکران انگلیسی می گوید بهترین درسی که حادثه کربلا به تاریخ می دهد تأثیر ایمان به خداست. امام حسین (ع) و یارانش به خدا ایمان واقعی داشتند و هرگز از عده کمی در برابر دشمن هراسی نداشتند. در آخر می گوید تعجب می کنم که این تعداد کم می توانند در مقابل این لشکر عظیم پیروز شوند و بعد می گوید از ایمان قوی امام و یارانش تعجب نمی کنم.
همین دیدگاه ها و نظرات در مورد شخصیت امام حسین (ع) است که ادوارد بران را به این سمت سوق می دهد که امام حسین تنها مختص شیعیان و مسلمانان نیست و او شخصیتی است که غیرمسلمانان نیز می توانند از آن الگوبرداری کنند و او آزاد است. و جوانمرد او و آن جان پاک و روح مطهر حسینی که هیچ کس نمی تواند آن را انکار کند باید سخن بگوید.

18f96d6e 92a5 437a 864e 29b725d95512 خبر خاکستری

محرم باعث رشد عمیق جریان اسلامی در جهان می شود
به دلیل همین اهمیت واقعه عاشورا، برگزاری این واقعه توسط مسلمانان همواره برای دشمنان اسلام غیرقابل تحمل بوده است. زیرا بزرگداشت این واقعه تأثیر عمیقی در رشد نهضت اولیه اسلامی داشت.
به همین دلیل، دشمنان اسلام همواره سعی در تحریف این واقعه و تحریف مراسم و سنت اصلی عزاداری امام حسین (ع) دارند.

آیا می توانید نمونه ای از تلاش این دشمن برای معرفی سبک جدید عزاداری و انحراف عزاداری بیاورید؟
در این زمینه می توان به معروف ترین پدیده تاریخ ایران یعنی توطئه استعماری انگلیس اشاره کرد. انگلستان به دلیل ترس از رشد اسلام همواره سعی کرده این روند را منحرف کند.

انگلیسی ها سعی می کنند عزاداری را منحرف کنند
یکی از این اقدامات در این زمینه آموزش قمه توسط سفارت انگلیس بود. این سفارت در ایام محرم قمه و کفن رایگان در اختیار عزاداران حسینی قرار داد تا عزاداری کنند. این اقدامات نشان می دهد که چقدر در این عرصه برای منحرف کردن او برنامه ریزی کرده اند.
در انگلستان در سالهای اخیر این جریان انحرافی که موضوع قطع عضو را دنبال می کند به دنبال ایجاد تصویری نامناسب و خشونت آمیز از شیعه است و دولت آنها و ملکه آنها بسیار از این موضوع حمایت می کنند.

دشمنان در فضای مجازی به دنبال تحریف و تردید هستند
دشمنان با ایجاد بدعت ها و سنت های نادرست برای انحراف اهداف نهضت عاشورا سعی در ایجاد اختلاف بین مسلمانان و شیعیان دارند.
این روزها می‌بینیم که دشمن تلاش زیادی می‌کند، مخصوصاً با نزدیک شدن به ایام سوگواری، برای ایجاد شبهه، ایجاد شبهه و تحریف برای تحریف اعتقادات مسلمانان.

f005e6c1 a7ce 418f bb08 ff0bd502c63b خبر خاکستری

حال این سوال پیش می آید که در مقابل این حوادث و در برابر این هجمه گسترده به نهضت اصیل اسلامی و تشیع چه باید کرد و به ویژه در ایام محرم چه اقدامی باید انجام داد؟
بزرگداشت درست و پرشور واقعه عاشورا در ماه محرم ظرفیت بی‌نظیری برای خنثی کردن توطئه دشمنان و مقابله با جنگ نرم آنان با اعتقادات مسلمانان دارد که باید از این فرصت استفاده کنیم.

امروز باید اهداف نهضت عاشورا را در جهان ترویج کنیم
یادآوری اهداف نهضت حسینی در این ایام فرصتی طلایی برای همه آزادی خواهان و عدالت خواهان جهان است تا ظلم ستیزی و مقاومت در برابر ظالمان و ستمگران واقعه عاشورا را دریافت کرده و به ترویج آن بپردازند.
دوری از افراط و سنت های غلط با رعایت تقوا و اخلاق و کرامت انسانی بهترین فرصت را برای خنثی کردن توطئه های دشمنان به ما می دهد.

مبلغان و مبلغان باید زنگارهای انحراف و تحریف را از چهره مراسم حسینی بزدایند.
مبلغان و مبلغان دینی باید در این دهه محرم از این فرصت طلایی برای زدودن زنگارهای انحراف و تحریف از چهره مراسم حسینی استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید